───────────────
D I
───────────────
1 0,9
2 4,3
3 12
4 27
5 52
6 94
───────────────
NOTA:
Intensitatea luminoasa maxima a luminilor de navigaţie va trebui sa fie limitatã astfel încât sa se evite straluciri suparatoare.
9. Sectoare orizontale de vizibilitate
a) i) Luminile din borduri odatã instalate pe nava, trebuie sa aibã înspre înainte, intensitatile minime cerute. Intensitatile trebuie sa scada pînã la a deveni practic nule între 1 şi 3 grade în afarã sectoarelor prescrise;
ii) Pentru luminile de pupa şi luminile de catarg şi la limita sectorului de vizibilitate aflatã la 22,5 grade înapoia traversului, intesitatile minime ce se cer, trebuie sa fie menţinute pe arcul de orizont al sectoarelor prescrise de regula 21, pana la 5 grade înãuntrul acestor sectoare. Începând de la 5 grade în interiorul sectoarelor prescrise, intensitatea poate scãdea cu 50 la suta pana la limitele sectoarelor prescrise, dupã care trebuie sa scada continuu pana la a deveni practic nulã la 5 grade cel mult în afarã sectoarelor prescrise.
b) Cu excepţia luminilor de ancora, care nu este necesar sa fie amplasate prea sus fata de punte, luminile vizibile pe tot orizontul trebuie aşezate astfel încât sa nu fie mascate de catarge, arborele gabier sau orice alte suprastructuri pe sectoare unghiulare mai mari de 6 grade.
10. Sectoare verticale de vizibilitate
a) Sectoarele verticale de vizibilitate ale luminilor electrice, cu excepţia luminilor instalate la bordul navelor cu vele, trebuie sa fie astfel încât sa asigure:
i) cel puţin intensitatea minima necesarã de la 5 grade deasupra planului orizontal la 5 grade dedesubtul acestui plan;
ii) cel puţin 60 la suta din intensitatea minima cerutã, de la 7,5 grade deasupra planului orizontal pana la 7,5 grade dedesubtul acestui plan.
b) În cazul navelor cu vele, sectoarele verticale de vizibilitate ale luminilor electrice trebuie sa fie astfel încât sa asigure:
i) cel puţin intensitatea minima cerutã de la 5 grade deasupra planului orizontal la 5 grade sub acest plan;
ii) cel puţin 50 la suta din intensitatea minima cerutã de la 25 grade deasupra planului orizontal la 25 grade sub acest plan.
c) Pentru alte lumini decât cele electrice, aceste specificari trebuie sa fie respectate cat se poate mai exact.
11. Intenstatea luminilor neelectrice
Luminile neelectrice trebuie sa aibã pe cat posibil intensitatile minime specificate în tabelul dat în secţiunea 8.
12. Lumini de menvra
Cu toate dispoziţiile de la secţiunea 2 f), lumina de manevra descrisã la regula 34 b) trebuie sa se afle în acelaşi plan longitudinal cu lumina sau luminile de catarg şi, atunci când aceasta este posibil, la o distanta verticala de cel puţin 2 metri deasupra luminii de catarg prova cu condiţia sa fie asezata la o distanta verticala de cel puţin 2 metri deasupra sau, sub lumina de catarg pupa.
Dacã nu exista decât o singura lumina de catarg, lumina de manevra, trebuie sa fie instalata în locul cel mai vizibil, la o distanta verticala de cel puţin doi metri de lumina de catarg.
13. Aprobare
Construirea felinarelor şi a semnelor, precum şi instalatia felinarelor la bord trebuie sa fie socotite satisfãcãtoare de cãtre autoritatea competenta a statului unde este înmatriculatã nava.
ANEXA 2
Semnale suplimentare pentru navele de pescuit care pescuiesc în apropiere unele de altele
1. Generalitati
Luminile menţionate în prezenta anexa, dacã sunt purtate ca aplicare a dispoziţiilor din regula 26 d), trebuie sa fie aşezate în locul cel mai vizibil, la cel puţin 0,9 metri unele fata de altele, şi mai jos decât luminile prescrise de regula 26 b) i) şi c) i). Ele trebuie sa fie vizibile pe întreg orizontul la o distanta de cel puţin o mila, însã aceasta distanta trebuie sa fie inferioarã distantei de vizibilitate a luminilor prescrise de prezentele reguli penru navele de pescuit.
2. Semnale pentru nave trauler
a) Navele care pescuiesc cu ajutorul traulului sau oricãrui aparat imers, pot sa poarte:
i) când lanseaza plasele: doua lumini albe suprapuse;
ii) când trag plasele: o lumina alba asezata pe verticala, deasupra unei lumini roşii;
iii) când plasele sunt prinse de un obstacol: doua lumini roşii suprapuse.
b) Navele care trauleaza în pereche pot purta:
i) în timpul nopţii, un proiector îndreptat cãtre înainte şi în direcţia celeilalte nave cu care formeazã echipa de traulat în doi;
ii) când lanseaza sau ridica plasele sau atunci când plasele sunt reţinute de un obstacol, luminile prescrise de secţiunea 2 a) de mai sus.
3. Semnale pentru nave care pescuiesc cu plase punga
Navele ce pescuiesc cu plase punga (seinere), în momentul pescuitului, pot purta doua lumini galbene suprapuse. Acestea trebuie sa se aprinda alternativ la fiecare secunda, cu durate egale de lumina şi de obscuritate. Ele nu pot fi purtate decât atunci când nava este stanjenita de cãtre uneltele sale de pescuit.
ANEXA 3
Caracteristici tehnice ale materialului de semnalizare sonora
1. Fluiere
a) Frecventa şi bataie sonora
Frecventa fundamentalã a semnalului trebuie sa fie cuprinsã între 70 şi 700 Hz.
Bataia sonora a semnalului unui fluier este determinata de frecventa, care pot cuprinde frecventa fundamentalã, una sau mai multe frecvente mai înalte, situate între 180 şi 700 Hz (+ 1%) şi furnizand nivelele de presiune acustica specificate în secţiunea 1 c).
b) Limitele frecventelor fundamentale
Pentru ca sa se poatã garanta o mare varietate în caracteristicile fluierelor, frecventa fundamentalã a unui fluier trebuie sa fie cuprinsã între limitele urmãtoare:
i) între 70 şi 200 Hz la bordul unei nave cu lungimea de 200 metri sau mai mare;
ii) între 130 şi 350 Hz, la bordul unei nave cu lungimea de 75 metri sau mai mare, dar mai mica de 200 metri;
iii) între 250 şi 700 Hz, la bordul unei nave cu o lungime mai mica de 75 metri.
c) Intensitatea semnalului şi bataia sonora
Un fluier instalat la bordul unei nave trebuie sa asigure în direcţia intensitatii sale maximale, la o distanta de 1 metru şi cel puţin în banda de o treime de octava situata în gama frecventelor 180 pînã la 700 Hz, (+1%), la un nivel de presiune acustica cel puţin egal cu valoarea corespunzãtoare din tabloul urmãtor:
┌─────────────────────────┬──────────────────────────────┬───────────────────┐
│ │ Nivelul de presiune acustica │ │
│ Lungimea navei │ la un metru în decibeli, │ Bataia sonora │
│ în metri │ raportat la 2x10^(-5) N/m² │ în mile marine │
│ │ (benzi de o treime de octava)│ │
├─────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 200 şi mai mult │ 143 │ 2 │
├─────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 75 şi peste, dar │ 138 │ 1,5 │
│ mai puţin de 200 │ │ │
├─────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ 20 şi peste, dar │ 130 │ 1 │
│ mai puţin de 75 │ │ │
├─────────────────────────┼──────────────────────────────┼───────────────────┤
│ mai puţin de 20 │ 120 │ 0,5 │
└─────────────────────────┴──────────────────────────────┴───────────────────┘