Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECRET nr. 183 din 30 aprilie 1949 pentru sanctionarea infractiunilor economice
PREZIDUL MARII ADUNĂRII NAŢIONALE A REPUBLICII POPULARE ROMÂNE
În temeiul art. 44, pct. 2, şi art. 45 din Constituţia Republicii Populare Române, Vãzând decizia Consiliului de Miniştri Nr. 399 din 28 aprilie 1949, Emite urmãtorul decret:
CAP. I Dispoziţiuni generale
ART. 1 Pentru a asigura desvoltarea economiei naţionale în sectorul de Stat, cooperatist sau particular, precum şi executarea Planului de Stat*1) şi buna gospodãrire a bunurilor Statului, se vor pedepsi faptele care urmãresc sau pot avea ca urmare stânjenirea eforturilor oamenilor muncii pentru construirea economiei socialiste în Republica Popularã Românã. ---------- *1) Legea nr. 1 din 1 Ianuarie 1949, pentru Planul de Stat al Republicii Populare Române pe anul 1949.
CAP. II Infracţiuni şi sancţiuni
ART. 2 Se pedepsesc cu închisoare corecţionalã dela 1-12 ani şi amendã dela 10.000-100.000 lei, urmãtoarele fapte, dacã nu constituesc infracţiuni supuse altor pedepse prin decretul de faţã: a) Nerespectarea deciziunilor luate de Consiliul de Miniştri, ministere, de organele locale ale puterii de Stat, cu privire la executarea Planului de Stat, precum şi nerespectarea deciziunilor referitoare la dirijarea, organizarea şi controlul producţiei, circulaţiei, distribuţiei şi consumului mãrfurilor şi produselor de orice fel, neprevãzute în Planul de Stat; b) Nerespectarea deciziunilor luate cu privire la blocarea sau rechiziţionarea bunurilor necesare activitãţii economice; c) Plãsmuirea sau falsificarea de note, facturi, cartele, bonuri de produse ori mãrfuri, sau folosirea acestora ştiind cã sunt falşe; d) Instigarea la nerespectarea individualã sau colectivã, a angajamentelor luate prin contractul colectiv cu privire la îndeplinirea sarcinilor ce revin salariaţilor în vederea asigurãrii producţiei, circulaţiei, distribuţiei şi consumului mãrfurilor şi produselor de orice fel, în sectorul de Stat, cooperatist sau particular; e) Faptul de a da urmare instigãrii prevãzute la aliniatul precedent, sau cãlcarea intenţionatã a angajamentelor luate prin contractul colectiv cu privire la sarcinile arãtate mai sus. ART. 3 Se pedepsesc cu închisoare corecţionalã dela 6 luni-6 ani şi amendã dela 4.000-100.000 lei, urmãtoarele fapte: a) Nerespectarea deciziunilor prin care se reglementeazã regimul preţurilor şi al beneficiilor, precum şi nerespectarea preţurilor stabilite; b) Provocarea în orice mod a urcãrii preţurilor; c) Producerea, expunerea spre vânzare sau vinderea de bunuri cu lipsã la cântar sau mãsurãtoare; d) Falşificarea sau substituirea de mãrfuri sau produse, expunerea unor asemenea mãrfuri sau produse; e) Vinderea sau predarea unor mãrfuri sau produse de altã fabricaţie sau calitate decât cea declaratã; f) Nerespectarea dispoziţiunilor privitoare la standardele de Stat, la calcularea şi vãrsarea beneficiilor, amortismentelor sau redevenţilor, schimbarea destinaţiunii fondurilor alocate de Stat şi nerespectarea dispoziţiunilor cu privire la evidenţa contabilã; g) Reaua gospodãrire cu voinţã sau gravã neglijenţã a bunurilor aparţinând unitãţilor economice ale Statului sau cooperativelor; h) Sustragerea sau furtul de produse, materii prime, semifabricate sau finite, maşini, instrumente sau aparate, unelte sau orice alte materiale sau piese ale întreprinderilor de Stat şi oricãror alte unitãţi economice ale Statului ori cooperativelor, precum şi degradarea cu voinţã sau din gravã neglijenţã a oricãror mijloace de producţie. ART. 4 Se pedepsesc cu muncã silnicã dela 5-15 ani şi amendã dela 50.000-200.000 lei urmãtoarele fapte: a) Comunicarea sau înscrierea cu rea credinţã de date necorespunzãtoare realitãţii, denaturate ori confuze, în scripte sau în formularele privind Planul de Stat; b) Divulgarea oricãror date sau elemente privind elaborarea ori executarea Planului de Stat, care nu au fost aduse la cunoştiinţa publicã de cãtre autoritãţile competente, dacã nu constitue o infracţiune mai gravã; c) Delapidarea fondurilor alocate de Stat unitãţilor sale economice; d) Dosirea, distrugerea ori denaturarea produselor şi mãrfurilor. ART. 5 Tentativa se pedepseşte ca şi infracţiunea consumatã. Complicii şi tãinuitorii se pedepsesc ca şi autorii. ART. 6 În caz de circumstanţe atenuante, în infracţiunile pedepsite conform acestui decret cu închisoare corecţionalã şi amendã, pedeapsa nu va putea fi coborîtã sub minimul amenzii prevãzute pentru infracţiunea respectivã, iar în infracţiunile pedepsite cu muncã silnicã şi amendã, pedeapsa nu va putea fi coborîtã sub un an închisoare corecţionalã. Suspendarea executãrii pedepsii nu poate fi acordatã pentru infracţiunile pedepsite în conformitate cu prezentul decret. ART. 7 Dacã infracţiunile au fost sãvârşite de persoane însãrcinate cu reprezentarea sau administrarea unei societãţi particulare, sau de orice prepus al acesteia în afarã de pedepsele penale aplicate, instanţa va putea pronunţa contra societãţii o amendã civilã de 20.000-500.000 lei, care se va încasa şi urmãri potrivit dispoziţiunilor din Codul de procedurã fiscalã.
CAP. III Procedura
ART. 8 Infracţiunile pedepsite în temeiul prezentului decret, sunt de competenţa tribunalelor. ART. 9 Constatarea infracţiunilor sancţionate în conformitate cu acest decret, se face prin încheierea de procese-verbale de cãtre procurorii parchetelor tribunalelor, precum şi de organele miliţiei, cu delegaţie specialã datã de ministrul afacerilor interne sau împuternicitul sãu, fie din oficiu, fie la sezisarea organelor ministerelor interesate, în care caz acestea sunt obligate a da tot concursul la efectuarea cercetãrilor. Procesele-verbale încheiate de organele prevãzute prin prezentul articol fac dovada pânã la înscrierea la falş pentru constatãrile personale. Ele vor fi înaintate de îndatã parchetelor tribunalelor respective. ART. 10 Cercetarea, urmãrirea şi judecarea tuturor infracţiunilor, pedepsite în conformitate cu acest decret, precum şi a infracţiunilor conexe, se vor face potrivit dispoziţiunilor prevãzute în codul de procedurã penalã pentru delictele flagrante. În cazul infracţiunilor pedepsite cu muncã silnicã, parchetul va putea trimite cauza direct tribunalului, oridecâteori apreciazã cã instrucţia nu mai este necesarã. ART. 11 În cazul când fapta nu prezintã pericol social, deoarece este lipsitã în mod vãdit de importanţã şi nu produce urmãri dãunãtoare, parchetul va putea clasa, dând învinuitului avertisment. ART. 12 Odatã cu sesizarea instanţei, parchetul va indica şi unitatea economicã de Stat, unitatea cooperatistã sau ministerul interesat, ce vor fi citate ca pãrţi civile. Pãrţile civile indicate, conform alineatului precedent, nu vor putea fi înlocuite prin altele. În instanţa de judecatã poate oricând interveni şi altã unitate economicã sau minister. ART. 13 În toate procesele ce se cerceteazã, se urmãresc şi se judecã, conform prezentului decret, unitatea economicã de Stat, unitatea cooperatistã sau ministerul interesat, au calitatea de parte civilã, chiar fãrã de o constituire în termen şi formalã; calea de atac exercitatã de partea civilã învesteşte instanţa cu dreptul de a se putea pronunţa şi asupra pedepsei. ART. 14 Citarea inculpatului regulat fãcutã pentru oricare din termenele de judecatã, acoperã procedura şi pentru termenele urmãtoare, la care nu va fi citat, afarã de cazul când inculpatul este arestat. Inculpatul care vrea sã se serveascã de proba cu martori, va trebui sã o cearã la primul termen când procedura este completã şi va fi obligat sã aducã martorii la termenul urmãtor, sub pedeapsa decãderii. ART. 15 În caz de clasare, cu sau fãrã avertisment, instanţa poate fi sesizatã direct de partea civilã, în termen de 30 zile dela comunicarea clasãrii. ART. 16 Mãrfurile sau produsele care au fãcut obiectul cercetãrii, vor fi administrate şi folosite, potrivit normelor anume stabilite. Mãrfurile sau produsele proprietate particularã, care au fãcut obiectul infracţiunii, vor fi confiscate prin hotãrârea instanţei de judecatã şi se va dispune de ele, potrivit aceloraşi norme.
CAP. IV Dispoziţiuni transitorii şi finale
ART. 17 Prezentul decret, precum şi celelalte decrete, legi şi deciziuni care au de scop executarea Planului de Stat, reglementarea regimului preţurilor şi beneficiilor*1), precum şi dirijarea, organizarea şi controlul producţiei, circulaţiei, distribuţiei şi consumului mãrfurilor, produselor şi prestaţiunilor de servicii ori locaţiunilor de servicii şi bunuri, au caracter temporar, în raport cu art. 3, alin. 2 din codul penal. ---------- *1) A se vedea: Decret nr. 24 din 22 Ianuarie 1949, pentru reglementarea regimului de formare a preţurilor şi înfiinţarea "Oficiului Central al Preţurilor" şi Decret nr. 51 din 10 Februarie 1949, pentru vãrsarea beneficiilor.
ART. 18 Cauzele în curs de judecatã în faţa instanţelor speciale, prevãzute de art. 54 din Legea Nr. 351 din 3 mai 1945, pentru reprimarea speculei ilicite şi sabotajului economic, se vor judeca de tribunalele sau secţiunile pe lângã care au funcţionat. La tribunalele unde numãrul instanţelor de sabotaj nu corespundea cu numãrul secţiunilor penale, cauzele vor fi repartizate între secţiunile penale existente. Cauzele care se gãsesc în curs de judecatã la judecãtoriile populare, vor fi trimise de îndatã tribunalului respectiv, fãrã a mai fi necesarã o hotãrâre declinatorie de competenţã. Probele administrate rãmân câştigate cauzei. Cauzele în care, pânã la data publicãrii prezentului decret, a intervenit o hotãrâre a judecãtoriei populare, vor fi judecate de tribunalul respectiv, ca instanţã de recurs. Cererile de revizuire a hotãrârilor judecãtoriilor populare, precum şi contestaţiile împotriva acestor hotãrâri sau a executãrii lor, vor fi judecate de tribunalul respectiv. ART. 19 Dispoziţiunile din legile speciale şi din deciziunile care trimit la Legea Nr. 351 din 1945, vor fi înţelese în sensul cã trimiterea se face la prevederile corespunzãtoare din prezentul decret, atât în ceea ce priveşte procedura, cât şi în ceea ce priveşte sancţiunea. În lipsa unor prevederi corespunzãtoare cu privire la sancţiune, trimiterea se înţelege a fi fãcutã la art. 2. ART. 20 Infracţiunile prevãzute de Legea Nr. 16 din 15 Ianuarie 1949 pentru sancţionarea unor crime care primejduiesc securitatea Statului şi propãşirea economiei naţionale, rãmân supuse dispoziţiunilor acelei legi. ART. 21 Constatarea infracţiunilor la legile şi dispoziţiunilor cu caracter fiscal, pedepsite în conformitate cu prezentul decret, rãmâne supusã dispoziţiunilor din acele legi sau - în lipsa lor - dispoziţiunilor din codul de procedurã fiscalã. ART. 22 Se abrogã Legea Nr. 351 din 3 Mai 1945, pentru reprimarea speculei ilicite şi a sabotajului economic; Decretul Nr. 58 din 8 Iunie 1948 pentru stabilirea unui regim represiv special; Decretul Nr. 116 din 1 Iulie 1948 pentru stabilirea şi reprimarea unor noi crime de sabotaj; Decretul Nr. 260 din 25 Septemvrie 1948 pentru trecerea unor atribuţiuni pe seama Consiliului de Miniştri; art. 11 din Decretul Nr. 51 din 10 Februarie 1949 pentru vãrsarea beneficiilor; art. 19 din decretul Nr. 52 din 10 Februarie 1949 pentru constituirea fondului pentru finanţarea lucrãrilor de investiţiuni şi pentru vãrsarea amortismentelor.
C.I. PARHON MARIN FLOREA IONESCU
Ministrul justiţiei, A. Bunaciu
Dat în Bucureşti la 29 aprilie 1949. Nr. 461.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email