Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET Nr. 153 din 11 mai 1954  privitor la impozitul pe veniturile populatiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET Nr. 153 din 11 mai 1954 privitor la impozitul pe veniturile populatiei

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 22 din 11 mai 1954
Prezidiul Marii Adunãri Naţionale a Republicii Populare Romane, decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Sînt supuşi impozitului pe venit muncitorii, functionarii, oamenii de litere, arta şi ştiinţa, liber profesioniştii, meseriaşii, cãrãuşii, comercianţii, persoanele care realizeazã venituri în oraşe din închirierea imobilelor sau a altor bunuri ori din surse agricole, proprietarii de mori sau de alte întreprinderi, precum şi orice alte persoane care realizeazã venituri pe teritoriul Republicii Populare Romane.
ART. 2
Sînt scutiţi de impozit:
a) eroii muncii socialiste, pentru toate cistigurile din munca;
b) muncitorii şi functionarii - pentru cîştigul pînã la 200 lei lunar realizat la locul permanent de munca;
c) militarii, cu excepţia generalilor, amiralilor şi ofiţerilor, precum şi a sergentilor şi cartnicilor reangajati, pentru soldele primite de la unitãţile, instituţiile şi şcolile militare ale M.F.A. sau M.A.I., potrivit normelor legale în vigoare;
d) laureatii premiilor de stat - pentru aceste premii;
e) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum şi inovatorii - pentru recompensele ce primesc pentru invenţii sau inovaţii, dacã recompensa nu depãşeşte 10.000 lei de fiecare invenţie sau inovaţie. În cazurile în care recompensa depãşeşte 10.000 lei, impozitul se calculeazã la intreaga suma a recompensei dupã scãderea a 10.000 lei separat pentru fiecare invenţie sau inovaţie;
f) elevii şi studenţii - pentru bursele ce nu depãşesc 200 lei lunar;
g) aspirantii - pentru sumele ce le primesc în vederea achiziţionãrii de cãrţi şi material de studiu;
h) persoanele care fac parte din corpul diplomatic şi consular strãin, precum şi corespondenţii de presa strãini - pentru salariile şi indemnizaţiile ce primesc în aceste calitãţi, sub condiţia reciprocitãţii;
i) pensionãrii - pentru pensiile ce primesc;
j) muncitorii, functionarii şi pensionãrii - pentru veniturile realizate din cultivarea terenurilor primite în folosinta de la sfaturile populare sau de la întreprinderi, instituţii sau organizaţii, dacã aceste terenuri nu depãşesc 0,25 ha pe gospodãrie.
ART. 3
Veniturile supuse impozitului agricol nu se supun impozitului pe venit.
ART. 4
Ministerul Finanţelor are dreptul sa acorde scutiri şi alte înlesniri la impozitul pe venit, pentru unii contribuabili şi pentru unele categorii de contribuabili.

CAP. 2
Impunerea cistigului muncitorilor şi funcţionarilor

ART. 5
Impozitul de la muncitori şi funcţionari se calculeazã lunar, asupra totalitãţii cistigului realizat în luna expiratã, pe fiecare loc de munca în parte, potrivit cotelor de mai jos:
-----------------------------------------------------------------------
Cîştigul lunar
impozabil
Lei Impozitul lunar
-----------------------------------------------------------------------
pînã la 200 ......... scutit
201 - 300 ........ 6 lei + 6% pentru ceea ce depãşeşte 200
301 - 400 ....... 12 " + 7% " " " " 300
401 - 500 ....... 19 " + 9% " " " " 400
501 - 600 ....... 28 " + 11% " " " " 500
601 - 800 ....... 39 " + 13% " " " " 600
801 - 1.000 ....... 65 " + 15% " " " " 800
peste 1.000 ....... 95 " + 16% " " " " 1.000
-----------------------------------------------------------------------
ART. 6
Se cuprind în cîştigul lunar impozabil al muncitorilor şi funcţionarilor:
a) salariul de baza;
b) plãţile pentru lucrãrile în acord sau pentru ore suplimentare;
c) plãţile din fondul asigurãrilor sociale, în caz de incapacitate temporarã de munca;
d) sumele plãtite pentru concediul nefolosit;
e) şi orice alte sume primite de muncitori şi funcţionari, ca plata a muncii.
ART. 7
Nu se cuprind în cîştigul lunar impozabil şi nu se impun:
a) premiile şi recompensele individuale ocazionale, care nu constituie drepturi certe pentru muncitori şi funcţionari şi a cãror acordare se face pe baza aprecierii conducerii administrative a întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei;
b) sumele ce se plãtesc în baza dispoziţiilor legale în vigoare, pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a muncitorilor şi funcţionarilor în alta localitate, în interesul serviciului, precum şi indemnizaţiile de instalare ce se plãtesc la încadrarea în funcţie;
c) preavizele de concediere şi ajutoarele acordate muncitorilor şi funcţionarilor;
d) sumele ce se plãtesc muncitorilor şi funcţionarilor pentru amortizarea uneltelor ce le aparţin.
ART. 8
Pentru cistigurile muncitorilor şi funcţionarilor realizate din funcţii cumulate şi pentru cistigurile din lucrãri temporare realizate în afarã locului permanent de munca, impozitul se calculeazã pe fiecare loc de munca separat. În acest caz minimul neimpozabil stabilit la art. 2 lit. b nu se aplica, iar, la cîştigul pînã la 200 lei lunar, impozitul se calculeazã în baza unei cote de 2% ce se aplica asupra cistigului lunar.
ART. 9
Impozitul datorat de muncitori şi funcţionari se reduce:
a) cu 50% pentru muncitorii şi functionarii decorati cu ordinele Republicii Populare Romane;
b) cu 30% pentru muncitorii şi functionarii care au în întreţinerea lor mai mult de 3 persoane. Reducerea se acorda numai pentru impozitul aferent veniturilor realizate la locul permanent de munca, pe baza dovezilor eliberate de administraţia de imobil sau de comitetul executiv al sfatului popular în raza cãruia domiciliazã muncitorul sau funcţionarul ori - în lipsa - pe baza unei declaraţii certificate, date de muncitor sau funcţionar.
Dovezile sau declaraţiile se prezintã anual şi sînt valabile de la prezentare pînã la sfîrşitul anului.
ART. 10
Impozitul de la muncitori şi funcţionari se calculeazã de cãtre întreprinderile, instituţiile, organizaţiile sau persoanele care plãtesc salariul şi se retine lunar din salariul cuvenit pe a doua chenzina a lunii.
În cazul salariaţilor temporari sau zilieri, impozitul se calculeazã şi se retine la fiecare plata în parte.
ART. 11
Impozitul reţinut va fi vãrsat la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, dupã cum urmeazã:
a) odatã cu primirea sumelor pentru plata celei de a doua chenzine a salariilor, în cazul întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor care au cont la instituţiile bancare. Instituţiile bancare nu vor elibera sumele pentru plata salariilor fãrã primirea în acelaşi timp a dispoziţiei de plata a impozitului;
b) a doua zi dupã reţinerea impozitului în cazul întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor sau persoanelor care nu au cont la instituţiile bancare.
ART. 12
Impozitul pe cîştigul muncitorilor şi funcţionarilor, reţinut în plus, se restituie de cãtre întreprinderi, instituţii şi organizaţii, în termen de 15 zile de la data constatãrii plusului. Restituirea sumelor reţinute în plus se face pe cel mult un an în urma de la data constatãrii plusului.
Impozitul pe cîştigul muncitorilor şi funcţionarilor, nereţinut la timp sau în cuantumul legal, se retine de la muncitorul sau funcţionarul respectiv, pe cel mult trei luni în urma. Reţinerea se face în sume egale, în cursul urmãtoarelor trei luni.
Este interzisã urmãrirea impozitului nereţinut de la muncitori sau funcţionari pe o perioada anterioarã celei arãtate mai sus sau a impozitului nereţinut de la muncitorii sau functionarii care nu mai sînt în serviciu.
ART. 13
Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile din sectorul socialist sînt obligate sa depunã la secţiunea financiarã raionala (oraseneasca) în raza cãreia îşi au sediul o dare de seama privind reţinerea impozitului de la muncitori şi funcţionari, pe formularul şi la termenele ce se stabilesc de Ministerul Finanţelor.
Persoanele particulare, care folosesc salariaţi, vor depune state de salarii la termenele şi în modul stabilit prin instrucţiunile Ministerului Finanţelor.
ART. 14
Sînt supuşi impozitului în aceleaşi condiţii ca şi muncitorii şi functionarii:
a) elevii, studenţii şi aspirantii - pentru bursele în bani ce depãşesc 200 lei lunar;
b) avocaţii - pentru sumele ce încaseazã de la colegiile de avocaţi;
c) liber profesioniştii de orice fel - pentru sumele ce încaseazã de la întreprinderi, instituţii sau organizaţii din sectorul socialist.
ART. 15
Sînt supuşi impozitului în aceleaşi condiţii ca şi muncitorii şi functionarii, dar cu o majorare de 10% a impozitului:
a) membrii cooperativelor de producţie şi de transporturi - pentru cistigurile realizate de la acestea;
b) lucrãtorii la domiciliu care lucreazã pentru întreprinderi, instituţii sau organizaţii - pentru cistigurile realizate de la acestea.
ART. 16
Sînt supuşi impozitului cu cotele de la art. 5:
a) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum şi inovatorii - pentru suma care depãşeşte 10.000 lei din recompensa ce primesc pentru fiecare invenţie sau inovaţie în parte;
b) colectorii particulari care lucreazã fãrã salariaţi, pentru întreprinderi, instituţii sau organizaţii din sectorul socialist, colectind materii prime, fier vechi şi deşeuri de orice fel - pentru cistigurile realizate din aceasta activitate;
c) personalul din reţeaua comercialã de amãnunt, plãtit pe baza de comision, agenţii de difuzarea presei şi colectarea anunţurilor şi agenţii de asigurãri facultative - pentru cistigurile realizate din aceste activitãţi.

CAP. 3
Impunerea veniturilor oamenilor de litere, arta şi ştiinţa

ART. 17
Impozitul asupra veniturilor oamenilor de litere, arta şi ştiinţa precum şi asupra veniturilor artiştilor obţinute în afarã locului permanent de munca unde sînt salariaţi, se realizeazã pe fiecare loc de plata a veniturilor, potrivit urmãtoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
impozabil Impozitul anual
Lei
-----------------------------------------------------------------------
pînã la 2.400 , 2% asupra sumei venitului
2.401 - 3.600 , 72 lei + 6% pentru ceea ce depãşeşte 2.400
3.601 - 4.800 , 144 " + 7% " " " " 3.600
4.801 - 6.000 , 228 " + 9% " " " " 4.800
6.001 - 7.200 , 336 " + 11% " " " " 6.000
7.201 - 9.600 , 468 " + 13% " " " " 7.200
9.601 - 12.000 , 780 " + 15% " " " " 9.600
peste 12.000 , 1.140 " + 16% " " " " 12.000
-----------------------------------------------------------------------
Pentru determinarea venitului impozabil, Ministerul Finanţelor poate stabili cote forfetare de cheltuieli ce urmeazã a fi scãzute din venitul brut.
ART. 18
Impozitul se calculeazã şi se retine de cãtre întreprinderile, instituţiile sau organizaţiile din sectorul socialist, cu ocazia plãţii venitului.
La fiecare plata urmãtoare facuta cãtre aceeaşi persoana, impozitul se recalculeazã la totalul plãţilor fãcute de la începutul anului calendaristic.
Impozitul reţinut se vãrsa în contul secţiunii financiare în raza cãreia se afla sediul întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei respective, la ridicarea de la instituţiile bancare a sumelor pentru plata veniturilor.
ART. 19
Oamenii de litere, arta şi ştiinţa beneficiazã, pentru veniturile impuse potrivit art. 17 de mai sus, de înlesnirile prevãzute pentru muncitori şi funcţionari la art. 9 din prezentul decret. Minimul neimpozabil stabilit prin art. 2 lit. b nu se aplica pentru veniturile oamenilor de litere, arta şi ştiinţa.
Veniturile realizate pe cont propriu de cãtre pictori, sculptori şi gravori din vînzarea operelor lor prin magazine de consignaţie sau direct cãtre particulari se impun potrivit articolului 21 din prezentul decret, fãrã aplicarea înlesnirilor.
ART. 20
Impozitul pe veniturile oamenilor de litere, arta şi ştiinţa, reţinut în plus fata de cuantumul legal, se restituie în termen de 30 zile de la constatarea plusului.
Restituirea sumelor reţinute în plus se face pe cel mult un an în urma celui în care au fost constatate.
Impozitul nereţinut la timp sau în cuantumul legal, nu poate fi recuperat decît pe un an în urma celui în care se constata neretinerea.

CAP. 4
Impunerea veniturilor liber profesionistilor, meseriasilor, cãrãuşilor şi comercianţilor, precum şi a altor persoane

ART. 21
Liber profesioniştii (medici umani, veterinari, agenţi sanitari şi veterinari, subchirurgi, dentisti, profesori, arhitecti, ingineri, tehnicieni s.a.) pentru veniturile realizate din practica particularã, sînt supuşi impozitului pe venit, potrivit urmãtoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200 , 5% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000 , 60 lei + 10% pentru ceea ce depãşeşte 1.200
3.001 - 5.000 , 240 " + 16% " " " " 3.000
5.001 - 8.000 , 560 " + 23% " " " " 5.000
8.001 - 15.000 , 1.250 " + 31% " " " " 8.000
15.001 - 30.000 , 3.420 " + 40% " " " " 15.000
peste 30.000 , 9.420 " + 50% " " " " 30.000
-----------------------------------------------------------------------
ART. 22
Meseriaşii şi cãrãuşii necooperatizati care nu folosesc munca salariata afarã de un ucenic, meseriaşii cooperatizati care lucreazã pentru particulari în afarã cooperativei, persoanele care realizeazã venituri din închirieri de clãdiri sau alte bunuri, din surse agricole nesupuse impozitului agricol, din brevete de invenţii, precum şi orice alte venituri care nu se impun potrivit art. 5, 17, 21 şi 23 din prezentul decret, se supun impozitului pe venit, potrivit urmãtoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200 , 10% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000 , 120 lei + 16% pentru ceea ce depãşeşte 1.200
3.001 - 5.000 , 408 " + 23% " " " " 3.000
5.001 - 8.000 , 868 " + 31% " " " " 5.000
8.001 - 15.000 , 1.798 " + 40% " " " " 8.000
15.001 - 30.000 , 4.598 " + 50% " " " " 15.000
peste 30.000 , 12.098 " + 60% " " " " 30.000
-----------------------------------------------------------------------
ART. 23
Comercianţii, proprietarii de mori, ferestraie mecanice sau alte întreprinderi a cãror lista se va stabili de Ministerul Finanţelor de acord cu Ministerul Gospodãriei Comunale şi Industriei Locale, precum şi meseriaşii şi cãrãuşii cu salariaţi, se supun impozitului pe venit potrivit urmãtoarelor cote:

-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200 , 15% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000 , 180 lei + 22% pentru ceea ce depãşeşte 1.200
3.001 - 5.000 , 576 " + 30% " " " " 3.000
5.001 - 8.000 , 1.176 " + 39% " " " " 5.000
8.001 - 15.000 , 2.346 " + 49% " " " " 8.000
15.001 - 30.000 , 5.776 " + 59% " " " " 15.000
peste 30.000 , 14.626 " + 70% " " " " 30.000
-----------------------------------------------------------------------

Pentru comercianţii cu peste un salariat şi pentru toţi ceilalţi contribuabili care au peste 3 salariaţi, impozitul calculat potrivit cotelor de mai sus se majoreazã cu 20% .
ART. 24
Impozitul prevãzut la art. 22 şi 23 se calculeazã asupra venitului global realizat din toate sursele, cu excepţia veniturilor impuse potrivit articolelor 5, 17 şi 21.
ART. 25
Venitul impozabil supus impozitului potrivit art. 21, 22 şi 23 este format din diferenţa între venitul brut (în bani şi în natura) şi cheltuielile efectiv fãcute pentru realizarea venitului.
Veniturile sau plãţile în natura se evalueaza cu ocazia determinãrii venitului impozabil, la preţurile pietii din localitatea respectiva.
ART. 26
Veniturile meseriasilor necooperatizati fãrã salariaţi se stabilesc de organele financiare pe baza normelor de venituri aprobate de Ministerul Finanţelor anual pe branse de meserii, înainte de începutul anului de impunere.
Normele de venituri aprobate de Ministerul Finanţelor nu pot fi modificate în cursul anului de impunere.
Lista meseriilor care urmeazã a fi impuse pe baza normelor de venituri se stabileşte anual de Ministerul Finanţelor de comun acord cu instituţiile interesate.
Pentru batrini, invalizi, femei cu copii mici sau alte persoane pentru care exista dovezi certe ca au în mod permanent o capacitate de munca inferioarã celei normale, organele financiare vor face impunerea nu dupã norma, ci pe baza venitului efectiv realizat, chiar dacã este inferior normei.
În acelaşi fel se vor impune meseriaşii cooperatizati precum şi muncitorii şi functionarii care exercita o meserie pe cont propriu în timpul liber, în afarã orelor de serviciu sau de munca în cooperativa.
În cazul cînd din declaraţia meseriasului sau din comunicãrile prevãzute la art. 35 lit. b, rezulta ca meseriasul a realizat un venit superior normei de venit, impunerea se face pe baza venitului efectiv realizat.
La venitul impozabil, stabilit în baza normelor de venit prevãzute mai sus, se cumuleazã veniturile din alte surse, în condiţiile art. 24 din prezentul decret.
Veniturile din surse agricole supuse impozitului pe venit se determina pe baza normelor de venituri mijlocii aplicate la impunerea gospodariilor agricole din raionul sau oraşul respectiv, în cadrul legii impozitului agricol.
ART. 27
Nu intra în venitul impozabil şi nu se impun:
a) dobinzile şi cistigurile din depuneri la C.E.C.;
b) despãgubirile primite de asiguraţi în baza asigurãrilor de bunuri sau persoane;
c) ajutoarele de stat acordate mamelor cu mulţi copii;
d) sumele realizate din vînzarea bunurilor proprii aparţinînd cetãţenilor;
e) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donaţie sau moştenire;
f) pensiile de întreţinere.
ART. 28
Impunerea veniturilor potrivit art. 21, 22 şi 23 se face de organele financiare în raza cãrora contribuabilul îşi exercita activitatea producãtoare de venit, sau - în lipsa unui loc stabil de exercitare a activitãţii - de organele financiare în raza cãrora se afla domiciliul contribuabilului.
Impozitul de plata se comunica contribuabilului, prin înştiinţare de plata, cel mai tirziu cu 15 zile înainte de primul termen de plata.
ART. 29
Contribuabilii impusi conform art. 21, 22 şi 23 plãtesc în contul impozitului un avans calculat pe baza venitului din anul precedent.
În cazul surselor de venit apãrute în cursul anului de impunere, avansul se calculeazã pe baza venitului probabil pe anul în curs.
La sfîrşitul anului de impunere sau la încetarea sursei de venit, impunerea se definitiveaza pe baza venitului efectiv realizat.
Diferenţele rezultate între impozitul calculat pe baza venitului efectiv realizat şi avansul stabilit se plãtesc în termen de 15 zile de la comunicare sau se compenseazã cu avansul datorat pe anul în curs. În cazul cînd compensarea nu se poate face, incetind sursa de venit, plusul se restituie în termen de 15 zile.
Pentru contribuabilii impusi pe baza normelor de venit prevãzute la art. 26 din prezentul decret nu se definitiveaza impunerea la sfîrşitul anului, cu excepţia cazurilor cînd contribuabilii au venituri din alte surse.
În aceste cazuri la definitivarea impunerii se tine seama de norma de venit stabilitã pe anul în care a avut loc exercitarea activitãţii.
ART. 30
În cazul unei sporiri sau reduceri importante a venitului în cursul anului, organele financiare au dreptul, o singura data pe trimestru, sa recalculeze avansul în funcţie de venitul efectiv realizat de la începutul anului de impunere, repartizind impozitul rezultat în urma recalcularii pe termenele de plata urmãtoare.
Aceste dispoziţii nu privesc pe contribuabilii impusi pe baza normelor de venit.
ART. 31
Plata avansului calculat potrivit art. 29 se face patru rate egale, pînã la: 15 martie, 15 mai, 15 august şi 15 noiembrie.
În cazul cînd apar noi surse de venit în cursul anului avansul se recalculeazã, iar diferenţa de avans rezultatã în plus se repartizeazã pe termenele urmãtoare de plata.
Pentru contribuabilii care încep exercitarea meseriei în cursul anului şi se impun pe baza normelor de venit prevãzute la art. 26 din prezentul decret impozitul se calculeazã la intreaga norma anuala şi se raporteazã la perioada de activitate, repartizindu-se pe termenele de plata urmãtoare. În acelaşi fel se calculeazã impozitul pentru aceşti contribuabili în cazul cînd înceteazã exercitarea meseriei în cursul anului.
ART. 32
Contribuabilii care nu au fost impusi la timp se impun pe cel mult doi ani anteriori celui în care se constata neimpunerea.
Modificarea unei impuneri se poate face, de asemenea, pe cel mult doi ani anteriori celui în care se cere modificarea impunerii.
ART. 33
În cazul cînd contribuabilii sînt supuşi impozitului retroactiv, conform art. 32, plata se face în doua rate egale: prima rata în termen de 30 zile de la inminarea înştiinţãrii de plata şi a doua în termen de o luna de la expirarea primului termen.
ART. 34
Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile sînt obligate sa retina din sumele brute plãtite cãrãuşilor particulari, pentru serviciile prestate, o cota de 25% în cazul cãrãuşilor cu mijloace de transport cu tracţiune animala sau de 30% în cazul cãrãuşilor cu mijloace de transport cu tracţiune mecanicã şi sa verse sumele reţinute la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, în contul organelor financiare, pînã la 10 ale lunii urmãtoare celei în care s-a fãcut plata cãtre cãrãuşi.
Sumele reţinute şi vãrsate se scad de cãtre organele financiare din avansul în contul impozitului pe anul în curs, înscris în conturile personale ale cãrãuşilor respectivi.

CAP. 5
Evidenta contribuabililor şi determinarea venitului

ART. 35
Evidenta contribuabililor impusi potrivit art. 21, 22 şi 23 din prezentul decret şi determinarea veniturilor impozabile se face pe baza:
a) declaraţiilor anuale pe care contribuabilii sînt obligaţi sa le depunã în vederea efectuãrii impunerilor, pînã la 15 ianuarie a fiecãrui an.
Pentru sursele de venit apãrute în cursul anului, declaraţia se depune pînã la 5 ale lunii urmãtoare celei în care a apãrut sursa, iar în cazul încetãrii surselor de venit în termen de 5 zile, de la încetare;
b) datelor comunicate organelor financiare de cãtre întreprinderi, instituţii şi organizaţii cel mai tirziu pînã la 15 ale fiecãrei luni, privind sumele plãtite cetãţenilor în luna precedenta pentru mãrfuri şi produse agricole livrate, pentru lucrãri executate sau servicii prestate, etc.;
c) materialele obţinute de inspectorii de impozite în cursul anului, cu ocazia verificãrilor;
d) registrelor, documentelor şi altor evidente verificate de organele financiare şi pe care contribuabilii sînt obligaţi sa le ţinã potrivit instrucţiunilor Ministerului Finanţelor.
În oraşe, aşezãri muncitoresti şi staţiuni balneo-climaterice se face anual un recensamint fiscal al contribuabililor care au surse proprii de venituri în afarã de salarii şi pensii.
Recensamintul fiscal al populaţiei se efectueazã la termenele şi în condiţiile prevãzute de Ministerul Finanţelor şi se bazeazã pe comunicãrile obligatorii fãcute de administratorii şi proprietarii de imobile.
ART. 36
Inspectorii şi revizorii de impozite de la secţiunile financiare şi din Ministerul Finanţelor au dreptul:
a) sa verifice la întreprinderi, instituţii, organizaţii sau la cetãţeni modul de calculare, reţinere şi vãrsare a impozitului pe venit;
b) sa controleze dacã întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, precum şi administratorii sau proprietarii de imobile au îndeplinit obligaţiile prevãzute la art. 35;
c) sa între în încãperile unde are loc exercitarea activitãţii producãtoare de venit şi sa verifice registrele, documentele, evidentele şi stocul de materii prime, materiale şi produse.
Drepturile şi obligaţiile inspectorilor şi revizorilor de impozite se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de Miniştri.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 37
Pentru neretinerea sau reţinerea nejusta a impozitului de la muncitori şi funcţionari şi de la oamenii de litere, arta şi ştiinţa, pentru neretinerea sau reţinerea nejusta a impozitului de la cãrãuşi, cum şi pentru nevãrsarea în termen la buget a impozitului reţinut de cãtre întreprinderi, instituţii şi organizaţii se aplica conducãtorilor serviciilor de contabilitate ale acestora sau contabililor care rãspund de reţinerea şi vãrsarea impozitului, o amenda de pînã la 150 lei.
Aceeaşi amenda se aplica persoanelor responsabile pentru nedepunerea în termen a darilor de seama asupra impozitului pe cistigurile muncitorilor şi funcţionarilor, prevãzute la art. 13 din prezentul decret sau depunerea unor dãri de seama gresite sau incomplete, pentru necomunicarea la timp şi completa cãtre organele financiare a datelor prevãzute la art. 35, precum şi pentru împiedicarea sub orice forma a efectuãrii verificãrilor de cãtre inspectorii şi revizorii de impozite.
ART. 38
Pentru abaterile de la prevederile prezentului decret sãvîrşite de contribuabilii din sectorul particular se aplica o amenda pînã la 300 lei.
ART. 39
Amenzile se aproba de cãtre şeful secţiunii financiare raionale (orãşeneşti).
În cazurile în care se sesizeazã Procuratura, în vederea deschiderii acţiunii penale, nu se aplica amenzi.
ART. 40
Amenzile aplicate potrivit art. 37 şi 38 din prezentul decret se plãtesc în termen de 15 zile de la inminarea înştiinţãrii de plata.
ART. 41
În caz de neplata a impozitului sau amenzii la termenele stabilite sau de nevarsare la termen a sumelor reţinute de la muncitori şi funcţionari, precum şi de la alte persoane, se iau mãsurile prevãzute de legea de urmãrire. Deosebit de aceasta, se aplica asupra impozitului o majorare de 0,05% pentru întreprinderi, instituţii şi organizaţii din sectorul socialist şi de 0,2% pentru contribuabilii din sectorul particular pentru fiecare zi de intirziere.

CAP. 7
Dispoziţii cu privire la reclamaţii

ART. 42
Contribuabilii pot face reclamaţii şefului secţiunii financiare raionale (orãşeneşti) cu privire la stabilirea venitului, calculul impozitului, aplicarea înlesnirilor şi cu privire la stabilirea amenzilor, în termen de 30 zile de la inminarea instiintarilor de plata - în cazul impozitelor care se calculeazã de organele financiare şi în cazul amenzilor.
Contribuabilii pot face intimpinari impotriva soluţiei date de şeful secţiunii financiare raionale (orãşeneşti), în termen de 30 zile de la comunicarea soluţiei, la şeful secţiunii financiare regionale.
Intimpinarile impotriva soluţiei date de şeful secţiunii financiare regionale se fac la Ministerul Finanţelor, de asemenea în 30 zile. Soluţia data de Ministerul Finanţelor rãmîne definitiva.
ART. 43
Reclamaţiile şi intimpinarile depuse nu suspenda mãsurile de urmãrire a impozitului sau amenzii, luate pe baza legii de urmãrire.
În cazul cînd soluţia data este în favoarea contribuabilului reclamant, sumele încasate pe nedrept şi bunurile ridicate trebuie restituite în termen de 10 zile.
În cazul imposibilitãţii de a se restitui bunurile, din cauza vinzarii acestora, se ramburseazã valoarea lor în limita sumelor realizate efectiv din vînzare.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 44
Prezentul decret intra în vigoare pe data de 1 ianuarie 1954.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de cãtre contribuabilii prevãzuţi la art. 26 din prezentul decret, Ministerul Finanţelor va publica normele de venit pînã la 15 mai a.c.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de cãtre ceilalţi contribuabili impusi conform art. 21, 22 şi 23 organele financiare vor stabili veniturile efectiv realizate în anul 1953 şi vor proceda conform art. 25 şi 29 din prezentul decret.
Impozitul calculat provizoriu pe anul 1953, conform Decretului nr. 4 publicat în Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, se considera impozit definitiv pe acel an.
Contribuabililor le este deschisã calea prevãzutã de art. 42 din prezentul decret.
Avansul în contul impozitului pe anul 1954 se va calcula pe baza prezentului decret.
ART. 45
Pentru aplicarea prezentului decret, Ministerul Finanţelor va da instrucţiuni.
ART. 46
Se abroga:
- Decretul nr. 4, publicat în Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, cu toate modificãrile ulterioare.
- Decretul nr. 190, publicat în Buletinul Oficial nr. 17 din 30 mai 1953.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016