Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. LIV (54) din 4 iunie 2007  privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu aplicarea dispozitiilor   art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. LIV (54) din 4 iunie 2007 privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 din 22 februarie 2008

Dosar nr. 19/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-a întrunit în vederea examinãrii recursului în interesul legii, formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în legãturã cu aplicarea dispoziţiilor <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, referitor la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia anticipatã, respectiv pensia anticipatã parţialã, cu indemnizaţia reglementatã prin <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 90 de judecãtori din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii în sensul în care a fost formulat, cerând sã se decidã cã nu este posibilã cumularea de cãtre consilierii locali a pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate parţiale, cu indemnizaţia reglementatã prin dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 .

SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti s-a ivit o diversitate de soluţii în legãturã cu aplicarea dispoziţiilor <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu privire la posibilitatea cumulãrii de cãtre consilierii locali a pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate parţiale, cu indemnizaţia reglementatã prin dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 .
Astfel, unele instanţe au considerat cã aleşii locali nu pot cumula pensia anticipatã, respectiv pensia anticipatã parţialã, cu indemnizaţia reglementatã prin dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 , deoarece aceştia nu fac parte din niciuna dintre categoriile sociale menţionate în <>art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 care pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionalã.
S-a motivat cã adoptarea acestui punct de vedere se impune şi pentru cã prin <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 se prevede cã, în cazul în care beneficiarul pensiei anticipate sau al pensiei anticipate parţiale se regãseşte în vreuna dintre situaţiile specificate în art. 5 alin. (1) pct. I şi II din acea lege, plata pensiei se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care s-a creat situaţia respectivã. Or, s-a relevat cã, din moment ce în <>art. 5 alin. (1) pct. II din Legea nr. 19/2000 se face referire expresã şi la "persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în funcţii elective", considerându-le asigurate obligatoriu în sistemul public, prin efectul legii, rezultã evident cã şi consilierii locali, care sunt aleşi în aceastã calitate, sunt exceptaţi de la posibilitatea de a li se acorda indemnizaţia prevãzutã în <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 , dacã beneficiazã de pensie anticipatã sau de pensie anticipatã parţialã.
Alte instanţe, dimpotrivã, s-au pronunţat în sensul cã şi consilierii locali beneficiari ai pensiei anticipate sau ai pensiei anticipate parţiale pot cumula aceastã pensie cu indemnizaţia reglementatã prin <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 .
În motivarea acestei soluţii s-a relevat cã exercitarea de cãtre consilierii locali a atribuţiilor ce le revin din aceastã calitate nu reprezintã o activitate profesionalã în sensul prevederilor <>art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , deoarece nu constã în prestarea unei munci cu regim continuu într-o anumitã profesie sau meserie, ci în îndeplinirea de însãrcinãri cu caracter nepermanent, având la bazã exercitarea unui mandat în interes public, iar nu personal.
S-a mai subliniat cã, de altfel, datoritã caracterului nepermanent al veniturilor pe care consilierii locali le pot obţine sub forma indemnizaţiei de şedinţã, nici nu ar fi posibilã suspendarea pensiei anticipate, respectiv a pensiei anticipate parţial, în temeiul dispoziţiilor <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 .
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Într-adevãr, potrivit <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 , astfel cum a fost modificatã prin <>art. I pct. 20 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , plata pensiei se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care, între altele, "beneficiarul unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate parţiale se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1) pct. I şi II".
Pe de altã parte, în art. 5 alin. (1) pct. I şi II din aceeaşi lege, astfel cum a fost modificat prin <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , se prevede cã "în sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfãşoarã activitãţi pe bazã de contract individual de muncã şi funcţionarii publici;
II. persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cãror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevãzute la pct. I".
Coroborarea acestor dispoziţii din legea menţionatã nu poate justifica însã excluderea automatã de la beneficiul cumulului pensiei anticipate sau al pensiei anticipate parţiale cu indemnizaţia de şedinţã pentru aleşii locali, reglementatã prin <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 , câtã vreme natura juridicã a unei atari indemnizaţii nu justificã încadrarea ei într-o remuneraţie sau alt venit cu caracter permanent, susceptibil a se constitui în cumul împreunã cu pensia anticipatã sau cu pensia anticipatã parţialã.
În aceastã privinţã este de observat cã indemnizaţia de şedinţã, în înţelesul firesc ce poate fi dat dispoziţiilor din textul de lege menţionat, nu poate avea altã semnificaţie decât aceea a unei remuneraţii ocazionale, nepermanentã, lipsitã de importanţa care sã îi confere o valoare de naturã a-i atribui consistenţa unei entitãţi susceptibile de a fi luatã în considerare drept componentã a unui cumul cu pensia anticipatã sau cu pensia anticipatã parţialã.
O atare interpretare se impune câtã vreme în <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 393/2004 s-a revãzut cã "indemnizaţia de şedinţã pentru membrii consiliului care participã la şedinţele ordinare ale consiliului şi ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de pânã la 5% din indemnizaţia lunarã a primarului, preşedintelui consiliului judeţean sau primarului general al municipiului Bucureşti, dupã caz", iar prin alin. (3) al aceluiaşi articol s-a limitat numãrul maxim de şedinţe pentru care se poate acorda indemnizaţia, la o şedinţã de consiliu şi 1-2 şedinţe de comisii de specialitate pe lunã, reglementare care, evident, nu ar permite aleşilor locali sã realizeze din astfel de activitãţi sume de bani asimilabile, prin cuantumul lor, unui venit având o semnificaţie de naturã a determina suspendarea plãţii pensiei în temeiul <>art. 52 din Legea nr. 19/2000 .
Ca urmare, se impune sã se considere cã obţinerea în mod ocazional de cãtre aleşii locali a 2-3 indemnizaţii lunare, reprezentând fiecare pânã la 5% din indemnizaţia lunarã, dupã caz, a primarului, preşedintelui consiliului judeţean sau primarului general al municipiului Bucureşti, nu poate fi asimilatã cu realizarea unui venit susceptibil a determina suspendarea plãţii pensiei în sensul prevederilor <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 .
În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 , republicatã, precum şi ale art. 329 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã dispoziţiile <>art. 92 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se interpreteazã în sensul cã persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot cumula pensia anticipatã, respectiv pensia anticipatã parţialã, cu indemnizaţia prevãzutã de dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 .

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Dispoziţiile <>art. 92 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se interpreteazã în sensul cã:
Persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot cumula pensia anticipatã, respectiv pensia anticipatã parţialã, cu indemnizaţia prevãzutã de dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 iunie 2007.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei
______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016