Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. III din 31 martie 2003 privind procedura falimentului bancilor
Sub preşedinţia preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, Paul Florea, s-a luat în examinare recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, referitor la aplicarea dispoziţiilor <>art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor. Ministerul Public a fost reprezentat de Gabriela Ghita, procuror general adjunct în cadrul Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, care a susţinut recursul în interesul legii astfel cum a fost formulat.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constata urmãtoarele: În aplicarea dispoziţiilor <>art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, introdus în aceasta lege prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 şi menţinut prin <>Legea nr. 597/2002 , instanţele judecãtoreşti s-au pronunţat diferit. Astfel, unele instanţe, fiind sesizate de executorii bancari ai bãncilor aflate în lichidare cu cereri de încuviinţare a executãrii silite, întemeiate pe dispoziţiile art. 373^1 alin. 1 şi 2 din Codul de procedura civilã, au considerat ca aceste cereri sunt supuse taxei de timbru în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 146/1997 . Pentru a se ajunge la aceasta concluzie s-a apreciat ca dispoziţiile de scutire de taxe de timbru din <>art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 , astfel cum a fost modificatã şi completatã iniţial prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 şi apoi prin <>Legea nr. 597/2002 , s-ar referi numai la acţiunile introduse de lichidatori, iar nu şi la cererile executorilor bancari de investire a hotãrârilor cu formula executorie sau pentru încuviinţarea executãrii silite. Alte instanţe, dimpotriva, au considerat ca sunt scutite de taxe de timbru, în condiţiile prevãzute de textul de lege menţionat, şi cererile de executare silitã sau de investire cu formula executorie a hotãrârilor, formulate de executorii bancari ai bãncilor aflate în lichidare. Aceste din urma instanţe au procedat corect. Anterior introducerii <>art. 20^1 în Legea nr. 83/1998 , aceasta lege nu conţinea nici o dispoziţie referitoare la taxele de timbru aplicabile în cazul acţiunilor şi cererilor formulate în cadrul procedurii falimentului bãncilor. Pentru astfel de situaţii erau deci aplicabile dispoziţiile cu caracter general prevãzute în <>art. 6 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel cum a fost completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 şi cum se prevede şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 752 din 16 septembrie 1999 , care se referã la "acţiuni, cereri şi contestaţii introduse în temeiul <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului [...]". Prin <>art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 , introdus prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 şi menţinut prin <>Legea nr. 597 din 29 octombrie 2002 , se prevede însã ca "Acţiunile introduse de lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi sunt scutite de taxe de timbru". Pentru justa delimitare a sferei de aplicabilitate a acestei dispoziţii, se impune a fi avute în vedere prevederile <>art. 10 lit. f) din Legea nr. 83/1998 , în conţinutul ce li s-a dat prin <>Legea nr. 597/2002 , potrivit cãrora "menţinerea, rezilierea sau denunţarea unor contracte încheiate de instituţia de credit debitoare, precum şi încheierea de noi contracte în interesul procedurii falimentului" sunt incluse între atribuţiile principale ale lichidatorului. Este de observat, de asemenea, ca prin <>art. 10 lit. o) şi p) din Legea nr. 83/1998 , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 597/2002 , se prevede ca lichidatorului îi mai revin urmãtoarele atribuţii: "încheierea oricãrui document în numele instituţiei de credit debitoare, iniţierea şi coordonarea, în numele acesteia, a oricãrei acţiuni sau proceduri legale", precum şi "efectuarea oricãror acte de procedura cerute de prezenta lege". Tot astfel este de reţinut ca legea menţionatã a mai stabilit, în cadrul art. 10 lit. d), ca lichidatorul are şi atributia de a angaja personalul necesar în vederea lichidãrii, precum şi de a conduce activitatea acestuia. Or, cat timp personalul menţionat, din care fac parte şi executorii bancari ai bãncilor aflate în faliment, lucreazã la cererea şi în numele lichidatorului, ca reprezentanţi ai sãi, pentru realizarea scopului de a incasa creanţele din averea bãncii debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, acţiunile pe care ei le introduc în aplicarea dispoziţiilor <>Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor trebuie sa se bucure de acelaşi regim de favoare ca şi cele exercitate de cãtre lichidatorul însuşi şi sa fie scutite de taxe de timbru în conformitate cu art. 20^1 alin. 3 din aceeaşi lege. A considera altfel ar insemna sa se creeze o discriminare artificiala în ceea ce priveşte regimul taxelor de timbru aplicabile acţiunilor introduse în temeiul Legii privind procedura falimentului bãncilor, dupã cum acestea sunt exercitate de cãtre lichidator sau de cãtre persoanele împuternicite de acesta, ceea ce ar fi inadmisibil. De altfel, din însãşi formularea actualului articol 20^1 alin. 3 din <>Legea nr. 83/1998 rezulta ca dispoziţia de scutire de taxe de timbru priveşte toate acţiunile susceptibile a fi introduse de lichidator, deci şi cele care, eventual, s-ar exercita în numele sau de cãtre persoanele împuternicite de acesta, cum sunt executorii bancari din cadrul bãncilor aflate în faliment, evident în mãsura în care prin ele se urmãreşte realizarea finalitatii acelei legi. De acelaşi tratament favorabil, de scutire de taxe de timbru, se impune a beneficia şi cererile ulterioare ale persoanelor împuternicite de lichidator, care sunt întemeiate pe dispoziţiile art. 373^1 alin. 1 şi 2 din Codul de procedura civilã, cum sunt cele privind investirea cu formula executorie sau încuviinţarea executãrii silite, precum şi cele referitoare la aplicarea <>art. 22, 24 şi 25 din Legea nr. 83/1998 , astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Legea nr. 597/2002 . O atare interpretare a dispoziţiilor legale la care s-a fãcut referire ar fi în spiritul prevederilor <>Legii nr. 83/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin care nu este reglementat nici un caz de exceptare de la beneficiul de scutire de taxe a acţiunilor introduse de lichidator. Mai mult, lipsirea persoanelor ce ar acţiona în numele lichidatorului, care le-a împuternicit sa lucreze în numele sau, de aceleaşi scutiri de taxe de timbru ca şi el ar lipsi de conţinut actul de împuternicire dat în exercitarea atribuţiilor conferite prin <>art. 10 din Legea nr. 83/1998 şi ar contraveni finalitatii acestei legi.
În consecinta, în temeiul <>art. 26 lit. b) din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 , republicatã, şi al art. 329 din Codul de procedura civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili ca acţiunile şi cererile adresate instanţei de lichidator sau de persoanele împuternicite de acesta în exercitarea atribuţiilor conferite prin <>art. 10 din Legea nr. 83/1998 , inclusiv cererile ulterioare formulate în conformitate cu prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civilã, în cadrul activitãţii de executare silitã şi în aplicarea art. 22, 24 şi 25 din aceeaşi lege, sunt scutite de taxe de timbru.
PENTRU ACESTE MOTIVE În numele legii DECIDE:
Admite recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie. În aplicarea dispoziţiilor <>art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, stabileşte: Acţiunile şi cererile adresate instanţei de lichidator sau de persoanele împuternicite de acesta în exercitarea atribuţiilor conferite prin <>art. 10 din Legea nr. 83/1998 , inclusiv cererile ulterioare formulate în conformitate cu prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civilã, în cadrul activitãţii de executare silitã şi în aplicarea art. 22, 24 şi 25 din aceeaşi lege, sunt scutite de taxe de timbru. Pronunţatã în şedinţa publica azi, 31 martie 2003.
PREŞEDINTELE CURŢII SUPREME DE JUSTIŢIE, PAUL FLOREA
Prim-magistrat asistent, Ioan Raileanu
────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email