Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 998 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 3 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Maria Duma în Dosarul nr. 2.316/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale, excepţie care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 8.149D/2009.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 8.243D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , excepţie ridicatã de Sorin Drãgan în Dosarul nr. 5.036/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 283D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , excepţie ridicatã de Maria Burcã în Dosarul nr. 4.267/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 8.249D/2009, nr. 8.243D/2009 şi nr. 283D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 8.243D/2009 şi nr. 283D/2010 la Dosarul nr. 8.149D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 2 şi 30 noiembrie 2009 şi 27 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr. 2.316/110/2008, nr. 5.036/110/2008 şi nr. 4.267/110/2008, Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Maria Duma, Sorin Drãgan şi Maria Burcã cu prilejul soluţionãrii unor acţiuni civile.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate sunt contrare principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, aratã cã, potrivit <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , punctajul mediu anual se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte realizate la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare. În mod corespunzãtor, în cazul persoanelor pentru care legea prevede un stagiu de cotizare redus, prevederile de lege criticate stabilesc cã punctajul mediu anual se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte realizat la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare prevãzut de legiuitor a fi realizat de fiecare categorie de asiguraţi. Cu toate acestea, în ultima ipotezã nu sunt încadrate şi persoanele la care face referire <>art. 42 din Legea nr. 19/2000 , respectiv cele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã, deşi acestea beneficiazã şi ele de reducerea vârstei standard de pensionare. În acest mod, ultima categorie de persoane este discriminatã, întrucât nu i se aplicã aceleaşi principii de calcul al punctajului mediu anual ca şi celorlalte categorii de asiguraţi.
Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. În realitate, Curtea constatã cã sunt criticate dispoziţiile <>art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin textele de lege invocate de autorul excepţiei.
Prevederile de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 77 alin. (2) şi (3): "(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5."
Autorul excepţiei considerã cã prevederile de lege criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>Legii nr. 19/2000 prevãd în cuprinsul art. 41 alin. (1) douã condiţii pe care o persoanã trebuie sã le îndeplineascã pentru a dobândi pensia pentru limitã de vârstã. Aceste condiţii sunt stagiul de cotizare şi vârsta standard de pensionare. Stagiile de cotizare minime şi complete sunt prevãzute, în mod diferenţiat pentru bãrbaţi şi femei, în cuprinsul aceluiaşi articol de lege.
Având în vedere situaţia deosebitã a persoanelor care desfãşoarã munca în condiţii speciale şi a persoanelor care au realizat stagiul de cotizare în condiţii de handicap preexistent calitãţii de asigurat, legea a prevãzut beneficiul reducerii vârstei de pensionare concomitent cu reducerea stagiului de cotizare, condiţionatã însã de realizarea acestuia în condiţiile menţionate un numãr de ani stabilit de lege. Acest fapt a determinat şi modul de calcul al punctajului mediu anual care ţine cont de reducerea stagiului de cotizare necesar pentru a obţine dreptul la pensie.
În ceea ce priveşte, însã, situaţia persoanelor prevãzute la <>art. 42 din Legea nr. 19/2000 , respectiv a celor care au desfãşurat activitatea în condiţii deosebite şi despre care autorul excepţiei afirmã cã se aflã într-o situaţie comparabilã cu cea a persoanelor care au desfãşurat munca în condiţii speciale, Curtea constatã cã acestea beneficiazã doar de reducerea vârstei de pensionare şi numai în condiţiile în care au realizat un stagiu complet de cotizare, aşa cum este acesta prevãzut în art. 41 din aceeaşi lege. În atare condiţii, este firesc ca punctajul mediu anual sã se calculeze în funcţie de acest stagiu de cotizare, care reprezintã stagiul efectiv realizat, iar nu de un altul.
Prin urmare, situaţiile puse în discuţie de autorii excepţiei sunt diferite, astfel cã tratamentul juridic diferenţiat este justificat, necontravenind principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Maria Duma, Sorin Drãgan şi Maria Burcã în dosarele nr. 2.316/110/2008, nr. 5.036/110/2008 şi nr. 4.267/110/2008 ale Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: