Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 997 din 6 noiembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize si la taxa pe valoarea adaugata
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Ion Tiucã - procuror Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "GFS Investments România" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.058/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. La apelul nominal rãspunde, pentru autorul excepţiei, avocatul Liliana Apostolescu, cu împuternicire avocaţialã depusã în şedinţã, şi pentru Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, consilierul juridic Oana Scrobotã, cu delegaţie depusã în şedinţã, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Având cuvântul, apãrãtorul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia astfel cum a fost formulatã, arãtând cã, deşi textul criticat nu mai este în vigoare în prezent, acesta a produs efecte, fiind neconstituţional faţã de prevederile art. 16 şi 45 din Constituţie. Totodatã, depune acte doveditoare privind schimbarea denumirii autorului excepţiei din "GFS Duty Free România" - S.R.L. în "GFS Investments România" - S.R.L. Consilierul juridic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, faţã de prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora Curtea se pronunţã numai asupra dispoziţiilor de lege în vigoare. În subsidiar, solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. Depune, în acest sens, concluzii scrise. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, întrucât priveşte o dispoziţie de lege care nu mai este în vigoare.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 9 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.058/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adãugatã. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "GFS Investments România" - S.R.L. din Bucureşti într-o acţiune în contencios administrativ. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile criticate, contrar prevederilor constituţionale invocate, au supus unei taxe mãrfurile importate şi comercializate în regim de duty free, mãrfuri care anterior erau scutite de taxe vamale. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, actul normativ atacat fiind abrogat. Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât ordonanţa care formeazã obiectul excepţiei a fost abrogatã. Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, faţã de dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 . Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 30 septembrie 1998. Articolul I din <>Ordonanţa de urgenţã Guvernului nr. 18/1998 a fost abrogat prin <>art. IV^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 148/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999. Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi ale art. 135 privind economia. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã textul reprezentând obiectul controlului de constituţionalitate a fost abrogat prin <>Legea nr. 148/1999 , or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea se pronunţã numai asupra unor legi sau ordonanţe ori asupra unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare. Având în vedere cã momentul la care se raporteazã expresia "în vigoare" este acela al pronunţãrii Curţii asupra excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea urmeazã a respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adãugatã, ca inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "GFS Investments România" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.058/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 noiembrie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA