Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 98 din 20 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (4) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 26 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Cãlin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate. Aratã, în acest sens, cã prin critica de neconstituţionalitate nu este vizatã relaţia de contrarietate dintre textul de lege criticat şi norme ale Legii fundamentale, ci cã, în realitate, autorul excepţiei criticã interpretarea acestui text, astfel cum transpare dintr-o hotãrâre a Biroului Electoral Central, ceea ce nu poate constitui, însã, obiect al controlului de constituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 august 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.818/104/2008, Tribunalul Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 .
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Cãlin Valeriu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, astfel cum au fost modificate prin <>art. III pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 20/2008 privind unele mãsuri pentru organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru autoritãţile administraţiei publice locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008. Textul legal criticat are urmãtorul conţinut:
- Art. 31 alin. (4): "Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constatã încãlcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacã alegerea consilierului s-a fãcut prin fraudã electoralã, constatatã în condiţiile Legii privind alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 37 alin. (1) privind dreptul de a fi ales, art. 3 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, referitoare la dreptul la alegeri libere, direct aplicabile în condiţiile art. 11 şi ale al art. 20 alin. (2) din Constituţie, precum şi art. 16 alin. (1) şi (2) din aceasta, privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine cã printr-o hotãrâre a Biroului Electoral Central s-a stabilit cã "apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politicã sau alianţa electoralã pe a cãrei listã au fost aleşi, în momentul validãrii candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul <>art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001 . Validarea mandatului candidatului ales se va face numai dupã ce partidul politic sau, dupã caz, alianţa politicã ori alianţa electoralã pe lista cãreia a candidat confirmã în scris, sub semnãtura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, cã respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, dupã caz". Autorul excepţiei considerã cã, într-o atare interpretare, textele de lege atacate contravin dreptului de a fi ales şi dreptului la alegeri libere, precum şi principiului egalitãţii şi nediscriminãrii, deoarece candidatul ales în funcţia de consilier local este supus arbitrariului, cât timp se permite partidului politic pe lista cãruia candideazã sã-l excludã discreţionar din consiliul local, ca urmare a neconfirmãrii în scris, sub semnãtura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, a apartenenţei acestuia la respectivul partid politic. În plus, candidatului ales trebuie sã i se asigure toate condiţiile pentru exercitarea mandatului ce i-a fost încredinţat de electorat, fãrã ca validarea mandatului sã depindã de un fapt ulterior procesului de vot, respectiv confirmarea în scris a apartenenţei sale politice.
Tribunalul Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ nu îşi exprimã opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Critica de neconstituţionalitate formulatã vizeazã interpretarea dispoziţiilor <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , astfel cum rezultã dintr-o hotãrâre a Biroului Electoral Central, prin care se aratã cã "apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politicã sau alianţa electoralã pe a cãrei listã au fost aleşi, în momentul validãrii candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul <>art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001 . Validarea mandatului candidatului ales se va face numai dupã ce partidul politic sau, dupã caz, alianţa politicã ori alianţa electoralã pe lista cãreia a candidat confirmã în scris, sub semnãtura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, cã respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, dupã caz". Or, Curtea constatã cã neconstituţionalitatea unui text de lege constituie o stare intrinsecã a acestuia şi nu poate fi dedusã pe calea unei anumite interpretãri. Totodatã, exercitarea controlului de constituţionalitate pe calea excepţiei de neconstituţionalitate presupune verificarea conformitãţii conţinutului juridic al unor dispoziţii legale cu norme sau principii fundamentale, fãrã sã implice şi cenzurarea interpretãrilor pe care diferite autoritãţi sau instituţii publice le oferã în îndeplinirea atribuţiilor lor specifice.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Cãlin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 ianuarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: