Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 968 din 4 martie 2011  privind planurile emisiunilor filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie, retragere din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 968 din 4 martie 2011 privind planurile emisiunilor filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie, retragere din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE IN COMUNICATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 10 martie 2011

    În temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 30, art. 11 alin. (1) şi <>art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autoritãţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobatã prin <>Legea nr. 113/2010, precum şi ale <>art. 34 şi 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta decizie reglementeazã condiţiile de stabilire a planurilor emisiunilor filatelice, condiţiile de emitere, tipãrire, punere în circulaţie, retragere din circulaţie şi de comercializare a timbrelor şi efectelor poştale.
    ART. 2
    (1) Prezenta decizie se aplicã Societãţii Comerciale "Romfilatelia" - S.A., filialã a Companiei Naţionale "Poşta Românã" - S.A., denumitã în continuare Romfilatelia, în calitatea sa de deţinãtoare exclusivã a dreptului de emitere, punere şi retragere din circulaţie a timbrelor şi efectelor poştale, precum şi de comercializare a acestora, precum şi Companiei Naţionale "Poşta Românã" - S.A., denumitã în continuare CNPR, care are dreptul exclusiv de a distribui şi comercializa timbre şi efecte poştale în vederea francãrii trimiterilor de corespondenţã.
    (2) Prezenta decizie nu se aplicã altor mijloace de francare utilizate de furnizorii de servicii poştale pentru atestarea plãţii serviciilor poştale pe care le furnizeazã.
    ART. 3
    (1) În înţelesul prezentei decizii, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    a) timbru poştal - hârtie de valoare emisã şi pusã în circulaţie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranitãţii acestuia, constituind dovada francãrii corespunzãtoare valorii sale intrinseci, atunci când este aplicat pe o trimitere poştalã în conformitate cu actele Uniunii Poştale Universale;
    b) efecte poştale - plicuri, aerograme şi cãrţi poştale având timbru imprimat;
    c) emisiune filatelicã - emisiune constând în timbre poştale, indiferent de forma de machetare filatelicã a acestora, precum şi în efecte poştale, tipãritã în tiraj prestabilit pe baza necesarului de francare al CNPR şi destinatã în principal acoperirii necesarului de francare a acesteia, în condiţiile prevãzute de prezenta decizie;
    d) planul emisiunilor filatelice - document emis anual, ce cuprinde emisiunile filatelice ce urmeazã a fi puse în circulaţie în cursul anului urmãtor, tirajul minim estimat al fiecãrei emisiuni filatelice, tematica şi subiectele acestora, componenţa emisiunilor filatelice, calendarul de emitere, numãrul şi dimensiunile formelor de machetare ce întregesc emisiunile filatelice, precum şi alte aspecte relevante pentru punerea în circulaţie a emisiunii filatelice;
    e) prima zi a emisiunii - ziua punerii în circulaţie a unei emisiuni filatelice;
    f) ştampila prima zi - ştampilã poştalã confecţionatã special pentru a fi utilizatã în ziua punerii în circulaţie a emisiunilor filatelice, pentru obliterarea timbrelor şi efectelor poştale din acea emisiune;
    g) plic prima zi (FDC - first day cover) - plic pe care sunt lipite timbre poştale din emisiunea pusã în circulaţie, obliterate cu ştampila prima zi a emisiunii respective;
    h) francare - modalitate de efectuare a plãţii anticipate a tarifelor poştale prin utilizarea timbrelor poştale;
    i) valoare nominalã - valoare exprimatã în lei, înscrisã pe timbrul poştal, reprezentând contravaloarea unui serviciu poştal sau o fracţiune din aceasta;
    j) componenţa emisiunii filatelice - timbrele, indiferent de forma de machetare filatelicã, precum şi efectele poştale ce compun emisiunea;
    k) forme de machetare filatelicã - formã de concepere şi editare a timbrului poştal, constând în coliţe, blocuri şi plicuri prima zi;
    l) serie filatelicã - timbrele ce intrã în componenţa emisiunii filatelice;
    m) tiraj - numãrul de exemplare în care se tipãresc timbrele, indiferent de forma de machetare filatelicã şi efectele poştale ce compun o emisiune;
    n) suprataxã - taxã suplimentarã, adãugatã la valoarea nominalã de francare, care nu este destinatã plãţii anticipate a unui serviciu poştal;
    o) coliţã - ansamblu format din unul sau mai multe timbre diferite, care poate avea pe margini ornamente şi inscripţii care au legãturã cu emisiunea respectivã;
    p) bloc - grupaj de timbre identice, care poate avea pe margini ornamente şi inscripţii care au legãturã cu emisiunea respectivã.
    (2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile prevãzute la <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. II
    Planul emisiunilor filatelice

    ART. 4
    (1) Pânã la data de 15 septembrie a fiecãrui an, Romfilatelia stabileşte şi transmite Autoritãţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumitã în continuare ANCOM, în vederea aprobãrii, planul emisiunilor filatelice ce urmeazã a fi puse în circulaţie în cursul anului urmãtor, denumit în continuare plan, cu respectarea cerinţelor prevãzute la alin. (5).
    (2) În cazul în care autoritatea de reglementare considerã cã planul supus aprobãrii cuprinde dispoziţii contrare prevederilor legale, acordurilor internaţionale la care România este parte sau regulilor stabilite prin prezenta decizie, aceasta poate solicita modificarea corespunzãtoare a planului, Romfilatelia fiind obligatã sã opereze modificãrile solicitate.
    (3) În situaţii temeinic justificate, Romfilatelia poate solicita ANCOM modificarea sau suplimentarea planului, prin transmiterea spre aprobare a unei propuneri motivate în acest sens.
    (4) Romfilatelia are obligaţia de a publica planul emisiunilor filatelice, precum şi orice alte modificãri sau completãri ale acestuia pe pagina proprie de internet, în termen de 3 zile lucrãtoare de la aprobare, în condiţiile alin. (1) sau (3).
    (5) Planul cuprinde:
    a) emisiunile filatelice;
    b) tematica fiecãrei emisiuni filatelice;
    c) subiectele fiecãrei emisiuni filatelice;
    d) componenţa emisiunii filatelice;
    e) numãrul şi dimensiunile formelor de machetare ce întregesc emisiunile filatelice;
    f) tirajul minim estimat al fiecãrei emisiuni filatelice ce urmeazã sã fie pusã în circulaţie;
    g) calendarul de punere în circulaţie a emisiunilor filatelice;
    h) orice alte aspecte relevante.
    ART. 5
    (1) Planul se întocmeşte avându-se în vedere:
    a) necesitãţile estimate de francare ale CNPR pentru anul urmãtor;
    b) estimarea vânzãrilor de timbre şi efecte poştale ce urmeazã a fi realizate de Romfilatelia în cursul anului urmãtor;
    c) propunerile privind tematica şi subiectele emisiunilor filatelice;
    d) prevederile actelor şi recomandãrilor Uniunii Poştale Universale;
    e) alte prioritãţi impuse de interesul public general.
    (2) CNPR comunicã anual Romfilatelia şi ANCOM, pânã la data de 31 august, necesarul de francare estimat pentru anul urmãtor, defalcat pe valori nominale şi pe luni calendaristice.
    (3) CNPR transmite ANCOM, pânã la data de 31 august a fiecãrui an, informaţii privind:
    a) numãrul de timbre utilizate în anul anterior, defalcat pe valori nominale şi pe luni calendaristice;
    b) tirajul fiecãrei emisiuni filatelice comandate în anul anterior, defalcat pe valori nominale;
    c) orice alte aspecte relevante.
    (4) Datele şi informaţiile în baza cãrora este realizatã estimarea prevãzutã la alin. (1) lit. b) vor fi transmise ANCOM împreunã cu planul supus aprobãrii conform dispoziţiilor art. 4.
    ART. 6
    (1) Este interzisã emiterea altor emisiuni filatelice decât cele prevãzute în plan ori emiterea emisiunilor şi punerea în circulaţie a acestora în alte condiţii decât cele prevãzute în plan.
    (2) Romfilatelia poate emite emisiuni comune, internaţionale, numai în condiţiile prevãzute în plan.
    (3) Valorile nominale ale timbrelor poştale se stabilesc de cãtre CNPR pe baza tarifelor serviciilor poştale prestate de aceasta.
    (4) Este interzisã emiterea de timbre a cãror valoare nominalã depãşeşte tariful serviciului ce are ca obiect trimiterea de corespondenţã din cea mai mare treaptã de greutate prestat de CNPR.
    ART. 7
    (1) Orice persoanã poate transmite Romfilatelia, în condiţiile stabilite de aceasta, pânã la data de 1 iunie a fiecãrui an, propuneri privind tematica şi subiectele emisiunilor filatelice, în vederea includerii în plan.
    (2) Tematica şi subiectele emisiunilor filatelice, precum şi imaginile reproduse pe timbrele poştale vor fi selectate de cãtre Romfilatelia, astfel încât sã nu contravinã interesului naţional şi sã contribuie la promovarea valorilor civilizaţiei naţionale şi universale.
    (3) Selectarea tematicii, subiectelor şi motivelor din cadrul fiecãrei emisiuni filatelice se realizeazã cu respectarea urmãtoarelor principii şi criterii:
    a) sunt în concordanţã cu actele Uniunii Poştale Universale;
    b) tematica şi subiectele sunt semnificative pentru România, având o strânsã legãturã cu identitatea culturalã a poporului român;
    c) au, în cazul comemorãrii personalitãţilor sau evenimentelor strãine de statul român, o legãturã strânsã cu România;
    d) nu au un caracter ofensator pentru o personalitate sau un stat;
    e) contribuie la promovarea culturii şi menţinerea pãcii;
    f) evenimentele istorice pot fi marcate la multipli de 5 ani;
    g) temele politice sunt excluse;
    h) subiectul emisiunilor filatelice nu poate face referire la organizaţii neguvernamentale sau societãţi comerciale ori la mãrfuri şi servicii oferite pe baze comerciale;
    i) persoanele în viaţã nu pot constitui subiectul unei emisiuni filatelice;
    j) persoanele decedate pot constitui subiectul unei emisiuni filatelice numai dupã împlinirea a minimum 5 ani de la deces;
    k) cu titlu excepţional, ANCOM poate aproba, la propunerea Romfilatelia, emiterea unor emisiuni fãrã respectarea principiilor prevãzute la lit. c), f), h), i), j), numai în condiţiile în care acestea au, prin natura lor, o importanţã deosebitã în ceea ce priveşte dezvoltarea domeniului filatelic şi imaginea României pe plan mondial.

    CAP. III
    Condiţiile de emitere, tipãrire, punere în circulaţie, retragere din circulaţie şi de comercializare a timbrelor şi efectelor poştale

    ART. 8
    (1) Timbrele poştale emise respectã, în principal, urmãtoarele cerinţe:
    a) conţin textul "ROMÂNIA", valoarea nominalã urmatã de denumirea sau de simbolul monedei naţionale şi, facultativ, textul "POŞTA ROMÂNĂ";
    b) conţin indicaţia anului emiterii;
    c) au dimensiuni, pe axa verticalã sau orizontalã, cuprinse între 15 mm şi 55 mm;
    d) eventualele perforaţii sau impresiuni în relief nu afecteazã claritatea textelor prevãzute la lit. a);
    e) se realizeazã, atunci când este cazul, o distincţie clarã între valoarea nominalã şi suprataxã.
    (2) În cazul efectelor poştale, imaginea imprimatã trebuie sã aibã legãturã cu tematica emisiunii.
    (3) În cazul timbrelor care compun emisiunile filatelice comune, internaţionale, acestea pot conţine, suplimentar faţã de prevederile alin. (1), şi numele ţãrii partenere sau al furnizorului de servicii poştale, în caractere latine.
    (4) Timbrul imprimat pe efectele poştale este identic cu timbrul din emisiune care poartã ca valoare nominalã contravaloarea serviciului poştal ce are ca obiect trimiterea de corespondenţã din prima treaptã de greutate.
    (5) În cazul în care emisiunea filatelicã conţine forma de machetare coliţã, tematica emisiunii se regãseşte în imaginea reprodusã pe timbrele din coliţã.
    ART. 9
    (1) CNPR are obligaţia de a transmite Romfilatelia şi ANCOM, în timp util, în cazul fiecãrei emisiuni în parte, tirajul de care are nevoie în vederea acoperirii necesarului de francare.
    (2) Romfilatelia pune la dispoziţia CNPR timbrele poştale necesare acoperirii necesarului de francare a acesteia numai sub formã de coli simple de minimum 25 de timbre.
    ART. 10
    Romfilatelia are obligaţia sã ia toate mãsurile pentru ca tipãrirea timbrelor şi efectelor poştale sã fie realizatã în condiţii adecvate pentru a asigura comercializarea acestora la o calitate corespunzãtoare.
    ART. 11
    (1) Romfilatelia are obligaţia sã publice pe pagina sa de internet, cu cel puţin 10 zile în avans, data şi locul punerii în circulaţie a fiecãrei emisiuni filatelice, precum şi tirajul timbrelor şi efectelor poştale din emisiune.
    (2) Romfilatelia are obligaţia de a lua toate mãsurile pentru ca punerea în circulaţie a emisiunii filatelice sã nu se realizeze mai devreme ori mai târziu de 10 zile de data prevãzutã în plan pentru emisiunea filatelicã respectivã.
    ART. 12
    (1) În vederea punerii în circulaţie a emisiunii filatelice, CNPR confecţioneazã o singurã ştampilã prima zi.
    (2) Ştampila prima zi poartã o impresiune care are legãturã cu emisiunea filatelicã respectivã.
    (3) Ştampila prima zi se utilizeazã la realizarea plicurilor prima zi, cu cel mult 3 zile înainte de data punerii în circulaţie a emisiunii, şi, pentru obliterarea celorlalte forme de machetare, în ziua şi la locul punerii în circulaţie a emisiunii.
    (4) Romfilatelia realizeazã plicurile prima zi, în prezenţa unui reprezentant al CNPR, în termenul prevãzut la alin. (3).
    (5) În cel mult o zi de la data punerii în circulaţie a emisiunii filatelice, CNPR distruge ştampila prima zi prin tãierea transversalã a suprafeţei impresive, în prezenţa unui reprezentant ANCOM, care va constata acest fapt, urmând ca aceasta sã fie depusã la Muzeul Naţional Filatelic în termen de 5 zile.
    (6) În situaţii excepţionale, ANCOM poate aproba utilizarea ştampilei prima zi în alte condiţii decât cele prevãzute la alin. (3)-(5).
    (7) La punerea în circulaţie a fiecãrei emisiuni filatelice, Romfilatelia furnizeazã în mod gratuit timbrele poştale necesare pentru:
    a) îndeplinirea obligaţiilor prevãzute de actele Uniunii Poştale Universale;
    b) îndeplinirea obligaţiilor prevãzute de tratatele internaţionale la care România este parte;
    c) Muzeul Naţional Filatelic;
    d) alte destinaţii, în condiţiile legii.
    (8) Punerea în circulaţie a emisiunilor filatelice, inclusiv a celor comune, internaţionale, are loc doar pe teritoriul României.
    ART. 13
    (1) Între data punerii în circulaţie şi data retragerii din circulaţie, timbrele poştale au valoare de francare egalã cu valoarea nominalã şi pot fi comercializate numai la aceastã valoare.
    (2) Valoarea nominalã nu include suprataxa, în cazul timbrelor cu suprataxã.
    (3) Timbrul poştal poate fi utilizat o singurã datã pentru plata unui serviciu poştal.
    ART. 14
    (1) Comercializarea timbrelor şi efectelor poştale destinate francãrii trimiterilor poştale se realizeazã prin punctele de acces deservite de personal ale CNPR.
    (2) Comercializarea seriilor filatelice ce intrã în componenţa emisiunii filatelice aflatã în circulaţie poate fi efectuatã de cãtre Romfilatelia, prin reţeaua comercialã proprie sau prin intermediari, doar în întregul lor, restul formelor de machetare fiind comercializate necondiţionat.
    (3) Pânã la data retragerii din circulaţie, timbrele şi efectele poştale sunt comercializate numai la valoarea lor nominalã sau, în cazul timbrelor cu suprataxã, la valoarea rezultatã ca sumã între valoarea nominalã şi suprataxã.
    ART. 15
    (1) Retragerea din circulaţie a emisiunilor filatelice se realizeazã de cãtre Romfilatelia, prin emiterea unei decizii de retragere, în urmãtoarele cazuri:
    a) la împlinirea unui termen de 2 ani de la data punerii în circulaţie a emisiunii filatelice;
    b) la epuizarea stocului din emisiunea respectivã comandat de cãtre CNPR, în vederea acoperirii necesarului de francare;
    c) în alte situaţii excepţionale, cu aprobarea prealabilã a ANCOM.
    (2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b), Romfilatelia emite decizia de retragere din circulaţie a emisiunii filatelice la solicitarea scrisã a CNPR.
    (3) Romfilatelia are obligaţia de a transmite ANCOM şi CNPR copii ale deciziilor de retragere din circulaţie, precum şi de a le publica, în momentul emiterii, pe pagina sa de internet.
    (4) CNPR are obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor în toate punctele de acces deservite de personal informaţii privind retragerea din circulaţie a emisiunilor filatelice.
    (5) Dupã data retragerii din circulaţie a emisiunii filatelice, timbrele şi efectele poştale ce compun emisiunea filatelicã pot fi comercializate doar de cãtre Romfilatelia.

    CAP. IV
    Sancţiuni

    ART. 16
    (1) ANCOM poate obliga Romfilatelia la plata unor amenzi administrative în cuantum de pânã la 10.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodatã data de la care acestea se calculeazã, pentru a o determina:
    a) sã furnizeze în mod complet şi corect informaţiile solicitate de ANCOM pentru monitorizarea respectãrii prevederilor prezentei decizii;
    b) sã transmitã ANCOM, în vederea aprobãrii, în termenele stabilite de prezenta decizie, planul emisiunilor filatelice;
    c) sã respecte planurile emisiunilor filatelice şi condiţiile de emitere, tipãrire, punere în circulaţie, retragere din circulaţie şi de comercializare a timbrelor şi efectelor poştale.
    (2) Sancţiunile se aplicã prin decizie a preşedintelui ANCOM.
    ART. 17
    Decizia prevãzutã la art. 16 alin. (2), neatacatã în termenul prevãzut la <>art. 12 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autoritãţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobatã prin <>Legea nr. 113/2010, constituie titlu executoriu, fãrã vreo altã formalitate.

    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 18
    (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 4 alin. (1), Planul emisiunilor filatelice pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie 2011 se transmite ANCOM, în vederea aprobãrii, în termen de 20 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei decizii, dispoziţiile art. 4 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzãtor.
    (2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei decizii, CNPR are obligaţia de a pune la dispoziţia Romfilatelia şi ANCOM necesarul de francare estimat pentru perioada 1 iulie-31 decembrie 2011, defalcat pe valori nominale şi pe luni calendaristice.
    (3) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei decizii, CNPR comunicã Romfilatelia şi ANCOM o evidenţã a stocurilor de timbre poştale, defalcatã pe emisiuni filatelice, în vederea aplicãrii de cãtre Romfilatelia a dispoziţiilor art. 15.
    ART. 19
    Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                   Preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru
                  Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
                            Marius Cãtãlin Marinescu

    Bucureşti, 4 martie 2011.
    Nr. 968.
                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016