Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 957 din 25 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 722 din 24 octombrie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Constantin Nueleanu în Dosarul nr. 12.090/211/2007 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã normele criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierea di 14 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 12.090/211/2007, Judecãtoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Constantin Nueleanu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece obligaţia de a purta centura de siguranţã încalcã dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie. Totodatã, aratã cã aceastã obligaţie nu serveşte în niciun mod interesului public, deoarece prin faptul purtãrii sau nepurtãrii centurii de siguranţã nu se încalcã în niciun fel drepturile sau libertãţile celor din jur sau morala şi, prin urmare, nerespectarea ei nu poate constitui contravenţie şi nu poate fi sancţionatã ca atare.
Judecãtoria Cluj-Napoca apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã obligaţia instituitã prin textul de lege criticat reprezintã o mãsurã de ordin legislativ menitã sã asigure protejarea vieţii, sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor, în acord cu exigenţele comunitare în materie, concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de siguranţã în vehicule cu o capacitate mai micã de 3,5 tone, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene L 373 din 31 decembrie 1991.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, referindu-se şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, având urmãtorul cuprins: "Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa I de sancţiuni urmãtoarele fapte sãvârşite de cãtre persoane fizice: [...]
8. nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasãrii pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţã omologate."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3) privind statul român de drept, ale art. 23 alin. (1) privind inviolabilitatea libertãţii individuale şi a siguranţei persoanei şi ale art. 26 alin. (2) privind dreptul persoanei fizice de a dispune de ea însãşi. Se invocã, de asemenea, prevederile art. 8 din Convenţia Europeanã a Drepturilor Omului şi ale art. 17 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, care consacrã dreptul la respectarea vieţii private şi de familie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã a mai statuat în jurisprudenţa sa, de exemplu, prin <>Decizia nr. 1.172 din 11 decembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 23 ianuarie 2008, cã obligaţia instituitã în sarcina conducãtorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã ori omologate de a le utiliza reprezintã mãsuri de ordin legislativ menite sã asigure protejarea vieţii, sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor, iar necesitatea impunerii unei astfel de obligaţii a fost doveditã de studii care au relevat cã purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţã reduce riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile publice. Aceastã obligaţie este în acord cu exigenţele Uniunii Europene, concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991, de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de siguranţã în vehiculele cu o capacitate mai micã de 3,5 tone (publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene L 373/26 din 31 decembrie 1991). Aşa fiind, Curtea a constatat cã textul de lege care reglementeazã sancţiunea pentru nerespectarea obligaţiei conducãtorilor de autovehicule şi a persoanelor care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã omologate de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice, obligaţie impusã de dispoziţiile art. 36 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã, nu aduce atingere prevederilor constituţionale ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 22 alin. (1) referitoare la dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, ale art. 23 alin. (1) privind inviolabilitatea libertãţii individuale şi a siguranţei persoanei, ale art. 26 alin. (2) privind dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, considerentele de principiu care fundamenteazã jurisprudenţa mai sus menţionatã sunt valabile şi în prezenta cauzã.
Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 99 alin. (1) pct. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Constantin Nueleanu în Dosarul nr. 12.090/211/2007 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 septembrie 2008.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: