Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 932 din 23 iunie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii si solidaritatii sociale pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor   Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ale   Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii si protectiei sociale pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii si ale art. 48^2 alin. (2) si   art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 932 din 23 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii si solidaritatii sociale pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii si protectiei sociale pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii si ale art. 48^2 alin. (2) si art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 14 august 2009
DECIZIE nr. 932 din 23 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale pentru aprobarea <>Normelor de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru precizarea locurilor de muncã, activitãţilor şi categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se încadreazã în grupele I şi II de muncã în vederea pensionãrii şi ale <>art. 48^2 alin. (2) şi <>art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 14 august 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale pentru aprobarea <>Normelor de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru precizarea locurilor de muncã, activitãţilor şi categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se încadreazã în grupele I şi II de muncã în vederea pensionãrii şi ale <>art. 48^2 alin. (2) şi <>art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gheorghe Nistoran în Dosarul nr. 433/95/2009 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde personal Gheorghe Nistoran, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã, întrucât nu mai poate beneficia de pensia anticipatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate, faţã de dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 433/95/2009, Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordinului ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 , ale <>Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 50/1990 şi ale <>art. 48^2 alin. (2) şi <>art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Gheorghe Nistoran în cauza având ca obiect soluţionarea cererii de constatare a aplicãrii în mod discriminatoriu a dispoziţiilor de lege şi a ordinelor criticate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile criticate încalcã drepturile omului şi convenţiile internaţionale la care România este parte, întrucât asiguraţii din sistemul public de pensii care au lucrat în alte grupe de pensii şi care pot reduce vârsta de pensionare cu 5 ani nu mai pot beneficia de prevederile art. 50 referitoare la pensia anticipatã.
Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordinului ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 este inadmisibilã, faţã de dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 . Totodatã, aratã cã autorul excepţiei nu a indicat niciun text din Constituţie pretins a fi invocat de prevederile criticate ca fiind neconstituţionale. Pe de altã parte, aratã cã dispoziţiile criticate din <>Legea nr. 19/2000 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale pentru aprobarea <>Normelor de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, ale <>Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru precizarea locurilor de muncã, activitãţilor şi categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se încadreazã în grupele I şi II de muncã în vederea pensionãrii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 20 martie 1990, şi ale <>art. 48^2 alin. (2) şi <>art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele criticate din <>Legea nr. 19/2000 au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 48^2 alin. (2): "Reducerea vârstei prevãzute la alin. (1) nu poate fi cumulatã cu o altã reducere prevãzutã de prezenta lege sau de legile speciale. Vârsta de pensionare redusã conform alin. (1) nu poate fi mai micã de 55 de ani.";
- <>Art. 167^1 alin. (5) : "Reducerea vârstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulatã cu celelalte reduceri prevãzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta are ca obiect şi douã ordine ale miniştrilor, or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide numai asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã.
Totodatã, autorul excepţiei de neconstituţionalitate nu indicã nicio dispoziţie din Constituţie pretins a fi încãlcatã de prevederile de lege criticate, excepţia fiind astfel nemotivatã, or, potrivit <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , sesizãrile trebuie motivate. Pe de altã parte, susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate, în sensul cã dispoziţiile de lege criticate îi îngrãdesc posibilitatea de a beneficia de pensie anticipatã, ţin de aplicarea legii, aplicare ce intrã în competenţa instanţei de judecatã în faţa cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate.
Având în vedere acestea, faţã de dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordinului nr. 340/2001 al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale pentru aprobarea <>Normelor de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordinului nr. 50/1990 al ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru precizarea locurilor de muncã, activitãţilor şi categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se încadreazã în grupele I şi II de muncã în vederea pensionãrii şi ale <>art. 48^2 alin. (2) şi <>art. 167^1 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gheorghe Nistoran în Dosarul nr. 433/95/2009 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 iunie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016