Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 917 din 16 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 , ale Ordonantei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 si a Ordonantei Guvernului nr. 12/1998 , ale Ordonantei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 , ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, ale Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 , ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la titlul IX "Impozite si taxe locale", care a preluat dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, ale Ordonantei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr. 146/1997
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Simona Ricu - procuror Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Normelor metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 , ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, ale Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale <>Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 1.415/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã. La apelul nominal rãspunde Societatea Comercialã "Prodplast" - S.A. din Bucureşti, prin reprezentant, avocat Lucia Voicu, lipsã fiind autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Având cuvântul, reprezentantul Societãţii Comerciale "Prodplast" - S.A. solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, în sensul jurisprudenţei Curţii Constituţionale. Reprezentantul Ministerului Public, de asemenea, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele: Prin Încheierea din 1 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.415/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Normelor metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 , ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, ale Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale <>Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de Nica Leon într-o cauzã având ca obiect o acţiune în anulare a unei hotãrâri a adunãrii generale a acţionarilor. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile actelor normative criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 1 alin. (3) şi (5), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 52, art. 53, art. 54, art. 56, art. 57, art. 61, art. 82, art. 101, art. 102, art. 115, art. 131, art. 135, art. 138 alin. (2) şi (4) şi art. 154 alin. (1), deoarece condiţionarea actului de justiţie de plata unor taxe încalcã principiul constituţional al liberului acces la justiţie şi instituie inegalitatea cetãţenilor în faţa legii, în funcţie de posibilitãţile de platã ale acestora. Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 , astfel cum a fost modificatã şi completatã, sunt constituţionale. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Autorul excepţiei criticã dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, ale <>Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 22 mai 2002, <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, ale Normelor metodologice din 13 noiembrie 2002 pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 4 decembrie 2002, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003, ale Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, ale <>Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 28 ianuarie 2005. Deşi autorul excepţiei criticã pentru neconstituţionalitate <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, Curtea reţine cã aceasta a fost abrogatã prin <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, dispoziţiile ordonanţei fiind preluate în titlul IX al legii "Impozite şi taxe locale". Aşadar, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra acestor dispoziţii ale <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele: I. Curtea reţine cã nu se poate pronunţa asupra constituţionalitãţii Normelor metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, precum şi a celor de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, deoarece, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , este competentã sã decidã asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã. Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. II. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 şi ale actelor normative care au modificat şi completat aceastã lege, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Asupra constituţionalitãţii aceloraşi acte normative, Curtea s-a mai pronunţat în numeroase cazuri, respingând excepţia de neconstituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 845/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de acelaşi autor şi prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie. De asemenea, prin <>Decizia nr. 453 din 20 septembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 21 octombrie 2005, Curtea a statuat cã accesul liber la justiţie nu înseamnã cã acesta trebuie sã fie în toate cazurile gratuit şi în acest sens a reţinut cã art. 21 din Constituţie nu instituie nicio interdicţie cu privire la taxele în justiţie, fiind legal şi echitabil ca justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfãşuratã de autoritãţile judecãtoreşti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Totodatã, Curtea a constatat cã dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 nu aduc atingere statului de drept, democratic şi social, demnitãţii omului, drepturilor şi libertãţilor cetãţenilor sau altor valori supreme garantate prin Legea fundamentalã. În ceea ce priveşte pretinsa încãlcare a dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, Curtea reţine cã acestea sunt aplicabile numai în ipoteza în care existã o restrângere a exercitãrii drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor. Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia deciziilor menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã. Curtea constatã cã dispoziţiile criticate nu încalcã prevederile constituţionale ale art. 56 privind contribuţii financiare, ci, dimpotrivã, instituirea de cãtre legiuitor a plãţii taxei de timbru pentru valorificarea unor drepturi pe calea justiţiei este în concordanţã cu aceste prevederi. Întrucât critica prin raportarea prevederilor legale la dispoziţiile constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, 52, 54, 57, 82, 101, 102, 131, 135, 148 alin. (2) şi (4) şi ale art. 154 alin. (1) nu este motivatã, Curtea nu o poate examina, deoarece aceasta ar avea semnificaţia unui control din oficiu, ceea ce este inadmisibil, ţinând seama de dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 , ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 , ale <>Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Normelor metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 , ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã, ale Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a dispoziţiilor cuprinse în <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la titlul IX "Impozite şi taxe locale", care a preluat dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale <>Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedurã civilã şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de Nica Leon în Dosarul nr. 1.415/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 septembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent, Claudia Miu
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email