Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 907 din 6 septembrie 2024  privind sancţionarea cu retragerea autorizaţiei de funcţionare a companiei de brokeraj  SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 907 din 6 septembrie 2024 privind sancţionarea cu retragerea autorizaţiei de funcţionare a companiei de brokeraj SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L.

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 943 din 19 septembrie 2024
    Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 15, sectorul 5, cod de înregistrare fiscală 31588130 (denumită în continuare A.S.F.), cu respectarea prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare O.U.G. nr. 93/2012),
    în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. d), art. 5 lit. b), art. 6 alin. (1) şi (3), art. 7 alin. (2) şi ale art. 21^2 alin. (1) şi (4) din O.U.G. nr. 93/2012,
    în baza prevederilor Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 236/2018),
    ţinând cont de prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 22/2021),
    în raport cu dispoziţiile Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021),
    în urma hotărârii Consiliului A.S.F., adoptată în şedinţa din data de 4.09.2024, în cadrul căreia a fost analizată Nota nr. 7.384 din 20.08.2024 privind concluziile şi propunerile cu privire la aspectele constatate în urma controlului permanent efectuat la compania de brokeraj SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L. (denumită în continuare Compania de brokeraj sau Sofad Broker), cu sediul social în municipiul Arad, str. I.C. Brătianu nr. 10, garaj, judeţul Arad, având numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J02/2307/2006, cod unic de înregistrare 19488183 şi codul unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al Autorităţii de Supraveghere Financiară RBK - 637/2010, reprezentată legal de către domnul Roşu Iulius Iustin, în calitate de administrator şi conducător executiv,
    a constatat următoarele:
    Ca urmare a procesului de monitorizare şi supraveghere efectuat de către A.S.F., s-a constatat faptul că următoarele raportări periodice, prevăzute de Norma A.S.F. nr. 22/2021 privind activitatea de distribuţie, nu au fost transmise la A.S.F. de către Compania de brokeraj (în format hârtie sau încărcate în aplicaţia ASF-EWS):
    a) trimestriale:
    • raportările pentru trimestrele II-IV/2022, precum şi cele pentru trimestrele I-IV/2023, respectiv:
    - raportarea privind activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 8;
    – raportarea privind activitatea de distribuţie pe teritoriul altor state membre, conform machetelor nr. 3 şi 4 din anexa nr. 9, pentru companiile de brokeraj care au notificat extinderea activităţii de distribuţie;
    – raportarea privind situaţia veniturilor totale obţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 10;
    – raportarea privind situaţia activelor şi pasivelor bilanţiere deţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 11;
    – raportarea privind situaţia datoriilor şi a creanţelor din activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 12;
    – raportarea privind taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., aferentă trimestrelor II-IV/2021, I-IV/2022, I-IV/2023;


    b) semestriale:
    - raportările contabile aferente semestrului I 2022 şi semestrului I 2023;

    c) anuale:
    - situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar 2022.


    Obligativitatea transmiterii raportărilor periodice este prevăzută la art. 11 alin. (12) din Legea nr. 236/2018, care dispune următoarele: „Intermediarii şi intermediarii de asigurări auxiliare transmit A.S.F., după caz, situaţiile financiare anuale, raportările, documentele şi informaţiile solicitate de A.S.F. potrivit reglementărilor emise“.
    Astfel, dispoziţiile art. 26 - Raportări ale companiilor de brokeraj din Norma A.S.F. nr. 22/2021, emisă în aplicarea Legii nr. 236/2018, prevăd următoarele:
    - alin. (1): „Companiile de brokeraj transmit A.S.F. raportările şi informaţiile solicitate în vederea desfăşurării procesului de monitorizare şi supraveghere, cu respectarea termenelor de transmitere a acestora către A.S.F.“ (...);
    – alin. (5): „Raportările se transmit în format electronic în aplicaţia ASF-EWS, conducerea executivă îşi asumă realitatea şi exactitatea informaţiilor şi datelor încărcate în aplicaţie şi rămâne răspunzătoare pentru acestea.“ (...);
    – alin. (7): „Prin excepţie de la prevederile alin. (5), raportările semestriale şi anuale prevăzute la alin. (8) lit. a) pct. (i) şi lit. b) sunt transmise de companiile de brokeraj în format electronic, în aplicaţia ASF-EWS, dar şi pe hârtie, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.“;
    – alin. (8): Companiile de brokeraj transmit A.S.F. următoarele raportări:
    a) raportări anuale:
    (i) situaţiile financiare anuale, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    (ii) raportări referitoare la auditarea sistemelor informatice, conform reglementărilor în vigoare privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice;

    b) raportări semestriale: raportări contabile, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    c) raportări trimestriale:
    (i) raportarea privind activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 8;
    (ii) raportarea privind activitatea de distribuţie pe teritoriul altor state membre, conform machetelor nr. 3 şi 4 din anexa nr. 9, pentru companiile de brokeraj care au notificat extinderea activităţii de distribuţie;
    (iii) raportarea privind situaţia veniturilor totale obţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 10;
    (iv) raportarea privind situaţia activelor şi pasivelor bilanţiere deţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 11;
    (v) raportarea privind situaţia datoriilor şi a creanţelor din activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 12;
    (vi) raportarea privind taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie şi situaţiile rectificative aferente, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.“



    Raportările menţionate la art. 26 din Norma A.S.F. nr. 22/2021 se depun la A.S.F. în termenele de transmitere, conform prevederilor art. 29 din aceeaşi normă.
    Termenele de transmitere a raportărilor trimestriale privind contribuţia datorată A.S.F., precum şi termenele de plată a acesteia sunt prevăzute la art. 32 şi 34 din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 16/2014 privind veniturile Autorităţii de Supraveghere Financiară, republicat, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 16/2014).
    Totodată, dispoziţiile din anexa la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 34/2020 pentru punerea în aplicare a Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor din domeniul asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 34/2020), prevăd la pct. 1.1.3, subpct. 15, următoarele: „Raportările contabile semestriale se depun la A.S.F. şi la unităţile teritoriale ale M.F.P. până cel târziu la data de 16 august a anului de raportare. (...)“.
    De asemenea, conform prevederilor din anexa la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 9/2020 privind încheierea exerciţiului financiar pentru entităţile din domeniul asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 9/2020), respectiv pct. 1.3, subpct. 20 (1):
    "Asigurătorii, reasigurătorii, companiile de brokeraj şi subunităţile acestora de la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d) din normă depun situaţiile financiare anuale individuale/raportările contabile anuale astfel:
    a) la A.S.F. în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;"

    Astfel, s-a constatat faptul că Sofad Broker nu a transmis la A.S.F. raportările periodice, după cum urmează:
    1. trimestriale, aferente trimestrelor II-IV/2022, I-IV/2023, precum şi taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., aferentă trimestrelor II-IV/2021, I-IV/2022, I-IV/2023;
    2. semestriale, raportările contabile aferente semestrului I/2022 şi semestrului I/2023;
    3. anuale aferente exerciţiului financiar 2022.

    Având în vedere cele de mai sus, în data de 14.03.2024, A.S.F. a transmis Companiei de brokeraj, prin Poşta Română, Raportul de control permanent nr. VPA 2.288 din 14.03.2024, împreună cu Notificarea nr. VPA 2.289 din 14.03.2024, documente care nu au fost primite de către Compania de brokeraj, acestea fiind restituite la A.S.F. în data de 28.03.2024, cu precizarea de la Compania Naţională Poşta Română: „dest. lipsa dom. avizat/reavizat“.
    La data de 22.04.2024 s-au transmis electronic, pe adresa de e-mail a Companiei de brokeraj (sofadbroker@gmail.com), Raportul de control permanent nr. VPA 2.288 din 14.03.2024, împreună cu Notificarea nr. VPA 2.289 din 14.03.2024.
    Prin Adresa înregistrată la A.S.F. cu nr. SA - DG 4.226 din 29.04.2024, în termen de 7 zile de la data transmiterii pe e-mail a Raportului de control permanent, Compania de brokeraj a comunicat următoarele:
    "Subscrisa S.C. SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu sediul în Arad, str. I.C. Brătianu nr. 10, garaj, înregistrată la Registrul Comerţului Arad cu numărul de înregistrare J02/2307/2006, CUI 19488183, autorizată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu numărul autorizaţiei 468/10.06.2010, prin prezenta vă comunicăm faptul că societatea noastră nu are vreo obiecţie."

    În urma analizării celor prezentate de către Sofad Broker, se menţine constatarea potrivit căreia Compania de brokeraj nu a transmis la A.S.F. raportările periodice, după cum urmează:
    1. trimestriale, aferente trimestrelor II-IV/2022, I-IV/2023, precum şi raportarea privind taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., aferentă trimestrelor II-IV/2021, I-IV/2022, I-IV/2023, fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (12) din Legea nr. 236/2018 şi ale art. 26 din Norma A.S.F. nr. 22/2021 raportat la prevederile art. 29 alin. (1) lit. c) pct. (i) şi (ii) din aceeaşi normă, coroborat cu prevederile art. 34 din Regulamentul A.S.F. nr. 16/2014;
    2. semestriale, raportările contabile aferente semestrului I/2022 şi semestrului I/2023, fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (12) din Legea nr. 236/2018 şi ale art. 26 din Norma A.S.F. nr. 22/2021 raportat la prevederile art. 29 alin. (1) lit. b) din aceeaşi normă, coroborat cu prevederile art. 3 din Norma A.S.F. nr. 34/2020;
    3. anuală, aferentă exerciţiului financiar 2022, fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (12) din Legea nr. 236/2018 şi ale art. 26 din Norma A.S.F. nr. 22/2021 raportat la prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din aceeaşi normă, coroborat cu prevederile art. 2 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 9/2020,

    ceea ce constituie contravenţie, conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi c) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
    Astfel, se reţine următoarea faptă contravenţională: Compania de brokeraj nu a transmis la A.S.F. raportările periodice, după cum urmează:
    1. trimestriale, aferente trimestrelor II-IV/2022, I-IV/2023, precum şi raportarea privind taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., aferentă trimestrelor II-IV/2021, I-IV/2022, I-IV/2023;
    2. semestriale, raportările contabile aferente semestrului I/2022 şi semestrului I/2023;
    3. anuală, aferentă exerciţiului financiar 2022,

    fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (12) din Legea nr. 236/2018 şi ale art. 26 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, raportat la prevederile art. 29 alin. (1) lit. a), lit. b) şi lit. c) pct. (i) şi (ii) din aceeaşi normă, coroborat cu prevederile art. 34 din Regulamentul A.S.F. nr. 16/2014, prevederile art. 3 din Norma A.S.F. nr. 34/2020, respectiv prevederile art. 2 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 9/2020.
    Faţă de constatarea de mai sus, rezultă că Sofad Broker nu a trimis nicio raportare periodică la A.S.F. în perioada 31.07.2022 (raportarea aferentă trimestrului II/2022)-31.01.2024 (raportarea aferentă trimestrului IV/2023), fapt pentru care devin incidente dispoziţiile art. 26 alin. (10) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, care prevăd următoarele: „Fără a aduce atingere termenelor prevăzute la art. 28 alin. (1), în situaţia în care, într-o perioadă de 6 luni consecutiv, companiile de brokeraj nu au transmis nicio raportare către A.S.F., acestea sunt sancţionate conform art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018“.
    Astfel, art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018 prevede:
    "În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-g), i)-l), lit. n) şi r), Consiliul A.S.F. poate aplica societăţilor sau intermediarilor principali, prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale principale: (...)
    b) retragerea autorizaţiei sau a avizului, în cazul intermediarilor principali“."


    Faţă de motivele de fapt şi de drept arătate, în scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România,
    în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 93/2012, ale art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018 şi ale art. 30 alin. (2) din Norma A.S.F. nr. 22/2021,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea decizie:
    ART. 1
    Se sancţionează cu retragerea autorizaţiei de funcţionare compania de brokeraj SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L., cu sediul social în municipiul Arad, str. I.C. Brătianu nr. 10, garaj, judeţul Arad, având numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J02/2307/2006, cod unic de înregistrare 19488183 şi codul unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al Autorităţii de Supraveghere Financiară RBK – 637/2010, reprezentată legal de către domnul Roşu Iulius Iustin, în calitate de administrator şi conducător executiv, precum şi radierea acesteia din secţiunea I şi trecerea în secţiunea II a Registrului intermediarilor principali.

    ART. 2
    În termen de 15 zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei de retragere a autorizaţiei de funcţionare, compania de brokeraj SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L. are obligaţia de a elimina din denumire sintagma prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări şi din obiectul de activitate activitatea de distribuţie, conform prevederilor art. 30 alin. (3) din aceeaşi normă.

    ART. 3
    (1) Împotriva prezentei decizii, compania de brokeraj SOFAD BROKER DE ASIGURARE - S.R.L. poate formula contestaţie la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data comunicării, conform art. 31 alin. (2) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Contestaţia adresată Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, măsurile dispuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară, conform art. 31 alin. (3) din aceeaşi lege.

    ART. 4
    Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Alexandru Petrescu

    Bucureşti, 6 septembrie 2024.
    Nr. 907.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016