Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 901 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 26 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã din oficiu de Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti în Dosarul nr. 12.808/299/2009.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât criticile de neconstituţionalitate urmãresc modificarea şi completarea textului de lege, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 12.808/299/2009, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Excepţia a fost ridicatã de instanţã din oficiu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei cereri de restituire a unor sume de bani încasate cu titlu de prestaţii sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti considerã, în esenţã, cã <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 , prin care se interzice cumulul între indemnizaţia pentru creşterea copilului cu handicap şi indemnizaţia lunarã acordatã copilului aflat în aceastã situaţie sau calitatea de asistent personal al acestuia, încalcã prevederile art. 44 alin. (2) din Constituţie. Aratã cã nu existã nicio justificare rezonabilã pentru lipsirea pãrintelui de veniturile necesare traiului sãu ori pentru lipsirea copilului de beneficiul indemnizaţiei pentru asigurarea recuperãrii sale. Precizeazã cã forţarea pãrintelui sã opteze între indemnizaţia pentru creşterea copilului acordatã conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 şi cea pentru copilul cu handicap reglementatã de <>Legea nr. 448/2006 conduce, în ipoteza în care acesta alege sã beneficieze de primul drept, la lipsirea persoanei cu handicap de o protecţie efectivã, ceea ce înseamnã cã statul îşi încalcã obligaţia constituţionalã de a asigura un regim special de ocrotire şi o alocaţie în acest sens.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 12 alin. (4): "(4) De drepturile prevãzute la alin. (1) lit. a)-g) şi la alin. (2) nu pot beneficia persoanele care au în acelaşi timp şi calitatea de asistent personal pentru acelaşi copil sau care primesc indemnizaţia prevãzutã la art. 42 alin. (4)."
Alin. (1) lit. a)-g) al <>art. 12 din Legea nr. 448/2006 , la care face referire textul de lege criticat, prevede cã persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil cu handicap beneficiazã, dupã caz, de urmãtoarele drepturi:
a) concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului cu handicap sau, dupã caz, stimulent lunar, pânã la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 3 ani, în condiţiile de acordare prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007 ;
b) concediu şi o indemnizaţie pentru creşterea copilului cu handicap, în cuantum de 450 lei, pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsã între 3 şi 7 ani;
c) program de lucru redus la 4 ore pentru pãrintele care are în îngrijire copilul cu handicap grav sau accentuat, pânã la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 18 ani, la solicitarea pãrintelui;
d) concedii medicale, acordate în condiţiile legii, pentru îngrijirea copilului cu handicap care necesitã internare, tratament ambulatoriu sau la domiciliu pentru afecţiuni intercurente, precum şi pentru recuperare/reabilitare, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 18 ani;
e) indemnizaţie lunarã pentru creşterea copilului cu handicap, în cuantum de 450 lei, acordatã persoanei cu handicap care nu realizeazã alte venituri în afara celor prevãzute la art. 58 alin. (4) lit. a), pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 3 ani;
f) indemnizaţie lunarã pentru creşterea copilului cu handicap, în cuantum de 300 lei, acordatã persoanei cu handicap care nu realizeazã alte venituri în afara celor prevãzute la art. 58 alin. (4) lit. a), pentru copilul cu vârsta cuprinsã între 3 şi 7 ani;
g) indemnizaţie lunarã pentru creşterea copilului cu handicap, în cuantum de 300 lei, acordatã persoanei care nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 3 ani, iar pentru copilul cu vârsta cuprinsã între 3 şi 7 ani, un ajutor lunar în cuantum de 150 lei.
Textul de lege criticat face referire şi la alin. (2) al <>art. 12 din Legea nr. 448/2006 , care prevede cã persoana cu handicap care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil şi care nu realizeazã alte venituri în afara celor prevãzute la art. 58 alin. (4) lit. a) [indemnizaţie lunarã, indiferent de venituri, în cuantum de 202 lei, pentru adultul cu handicap grav, şi în cuantum de 166 lei, pentru adultul cu handicap accentuat] beneficiazã de indemnizaţie pentru creşterea copilului, în cuantum de 450 lei, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 2 ani şi de un ajutor lunar pentru creşterea copilului, în cuantum de 150 lei, pentru copilul cu vârsta cuprinsã între 2 şi 7 ani.
<>Art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 , la care face trimitere textul de lege ce formeazã obiectul prezentei excepţii, stabileşte cã pãrinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav, adulţii cu handicap grav ori reprezentanţii legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal şi primirea unei indemnizaţii lunare [potrivit <>art. 35 din Legea nr. 448/2006 , persoana cu handicap grav are dreptul, în baza evaluãrii sociopsihomedicale, la un asistent personal].
În opinia instanţei, în calitate de autor al excepţiei, textul de lege criticat contravine urmãtoarelor prevederi din Constituţie: art. 41 alin. (2) privind mãsurile de protecţie socialã la care au dreptul salariaţii; art. 44 alin. (2) care garanteazã şi ocroteşte proprietatea privatã, indiferent de titular; art. 49 alin. (1) şi (2) care instituie un regim special de protecţie şi de asistenţã în realizarea drepturilor copiilor şi tinerilor şi prevede cã statul acordã alocaţii pentru copii şi ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap, precizând cã se stabilesc prin lege alte forme de protecţie socialã a copiilor şi a tinerilor; art. 50 privind protecţia persoanelor cu handicap.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã prevederile <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 , prin interdicţia pe care o impune, instituie, de fapt, pentru destinatarul normei un beneficiu alternativ, în sensul cã acesta are posibilitatea de a alege de care dintre drepturile la care textul face referire sã beneficieze.
Critica de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, vizeazã tocmai aceastã modalitate în care legiuitorul a înţeles sã confere anumite drepturi, prin oferirea de alternative, şi tinde la modificarea soluţiei legislative consacrate prin textul de lege criticat. Or, Curtea Constituţionalã nu se poate substitui puterii legislative prin completarea prevederilor criticate, deoarece, în caz contrar, ar nesocoti principiul constituţional al separaţiei puterilor în stat.
De asemenea, Curtea observã cã aspectele prezentate în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate reprezintã, de fapt, probleme izvorâte din modalitatea de aplicare a textului. Instanţa de judecatã are însã atribute suverane în ceea ce priveşte interpretarea şi aplicarea prevederilor legale la speţe individuale, în funcţie de circumstanţele concrete ale cauzelor.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã din oficiu de Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti în Dosarul nr. 12.808/299/2009.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: