Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 889 din 10 iulie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 889 din 10 iulie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 7 august 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor "<>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România", excepţie ridicatã de Ioan Brãescu, Ioan Iulian Brãescu şi Daniel Brãescu în Dosarul nr. 740/45/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA ,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 740/45/2007, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România".
Excepţia a fost ridicatã de Ioan Brãescu, Ioan Iulian Brãescu şi Daniel Brãescu într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect o cerere de acordare a calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile "<>art. 5 din Legea nr. 173/2006 ", prin faptul cã impun un termen-limitã pentru valorificarea unor drepturi prevãzute de lege, creeazã privilegii şi discriminãri în rândul titularilor acelor drepturi. În opinia autorilor, "aceastã lege ar trebui sã se aplice în permanenţã, fãrã termen de aplicare, deoarece mai sunt cetãţeni care au formulat" cereri de constatare a calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece instituirea unui termen înãuntrul cãruia titularul unui drept subiectiv îşi poate exercita prerogativa conferitã de lege nu contravine principiului egalitãţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , modificatã şi completatã, sunt constituţionale. Acestea prevãd un termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii, în care persoanele aici prevãzute pot depune cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, ceea ce nu este de naturã a crea privilegii sau discriminãri pe criterii arbitrare. În plus, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat în sensul constituţionalitãţii textului legal criticat, prin <>deciziile nr. 466/2005 şi nr. 270/2006.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA ,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, ordonanţã de urgenţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 568/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Din motivarea autorilor excepţiei, se constatã însã cã aspectele de neconstituţionalitate formulate vizeazã numai prevederile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , modificate prin articolul unic din <>Legea nr. 670/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 64/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002, astfel cã asupra acestora se va pronunţa Curtea Constituţionalã. Dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 au urmãtoarea redactare:
"(1) Cererea poate fi introdusã de persoana condamnatã sau supusã unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acesteia, de soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv, pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2003."
În acest context, se impune a fi redate şi dispoziţiile <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 22 mai 2006, care prevãd urmãtoarele: "Se acordã un termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în care persoanele condamnate sau supuse unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acestora, soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv pot depune cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã."
Autorii excepţiei apreciazã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitor la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã problema supusã criticii prin prezenta excepţie de neconstituţionalitate, respectiv instituirea unui termen înãuntrul cãruia titularii dreptului subiectiv pot formula cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, astfel cum prevede <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , a mai fost examinatã în jurisprudenţa sa. Prin <>Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, Curtea a respins excepţia, reţinând, în esenţã, cã "instituirea unui termen în cadrul cãruia se poate valorifica un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între persoanele aflate în aceeaşi situaţie, atât timp cât acestea acţioneazã în concordanţã şi cu respectarea dispoziţiilor legii. Imposibilitatea exercitãrii dreptului are natura unei sancţiuni legale, fiind o consecinţã fireascã a nerespectãrii normelor juridice aplicabile. (...) recunoaşterea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã şi, ca urmare a recunoaşterii acestei calitãţi, acordarea drepturilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept fiind necesarã pentru instituirea şi menţinerea stabilitãţii şi securitãţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui stat democratic. Lipsa de diligenţã a titularului dreptului nu se poate constitui într-un argument pentru a susţine încãlcarea principiului nediscriminãrii între persoanele care îşi exercitã dreptul subiectiv în limitele termenului prescris şi cele care, neglijând prevederile legale, sunt în situaţia de a fi pierdut posibilitatea exercitãrii dreptului".
Întrucât, faţã de cele reţinute de Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa în materie, nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine modificarea practicii la care s-a fãcut referire, cele aici reţinute îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Ioan Brãescu, Ioan Iulian Brãescu şi Daniel Brãescu în Dosarul nr. 740/45/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 iulie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016