Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 883 din 10 iulie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevazut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 14 august 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 , excepţie ridicatã de Gheorghe Vasile Cornel în Dosarul nr. 6.495/3/CA/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât considerã cã ordonanţa criticatã nu contravine dispoziţiilor din Constituţie invocate ca fiind încãlcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 6.495/3/CA/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut de <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Vasile Cornel într-o cauzã de contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã ordonanţa criticatã împiedicã dreptul la "un proces echitabil, transparent şi nealterat de cãtre interesele de castã ale judecãtorilor", precum şi obţinerea de "material de probaţiune, pentru abuz şi încãlcare de legi şi drepturi de cãtre judecãtori", prin aceea cã prorogã aplicarea prevederilor <>art. 13 din Legea nr. 304/2004 la data de 1 ianuarie 2009. În sensul acestor susţineri invocã, redându-le înţelesul, "discriminarea directã", "discriminarea indirectã", "discriminarea multiplã", "hãrţuirea" şi "victimizarea".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 nu este contrarã prevederilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã ordonanţa criticatã este constituţionalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 21 decembrie 2007, care prevede: "Articol unic. - Termenul prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de la care se aplicã dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecatã, se prorogã pânã la data de 1 ianuarie 2009."
Autorul excepţiei susţine cã textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale: art. 1 alin. (3) şi (5) privind "Statul român", art. 15 alin. (1) potrivit cãruia "Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea", art. 16 alin. (1) şi (2) privind "Egalitatea în drepturi", art. 20 referitoare la "Tratatele internaţionale privind drepturile omului", art. 21 - "Accesul liber la justiţie", art. 52 - "Dreptul persoanelor vãtãmate de o autoritate publicã" şi art. 53 - "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi". Se mai invocã şi încãlcarea "art. 1 şi urm. din Carta drepturilor omului, art. 1 şi urm. din Carta Europeanã a Drepturilor Omului, art. 1 şi urm. ale Cartei Sociale Europene, revizuitã, a Acordului de la Roma din 1950, precum şi a Recomandãrii nr. 21 a Consiliului European".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi urmeazã a fi respinsã.
Potrivit articolului unic al ordonanţei criticate, termenul de 1 iulie 2006, prevãzut la <>art. III din titlul XVI - "Modificarea şi completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã" - al <>Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, se prorogã la data de 1 ianuarie 2009. Articolul menţionat prevede cã "Dispoziţiile prezentei legi privind înregistrarea şedinţelor de judecatã, precum şi cele privind numirea la birourile de informare şi relaţii publice a absolvenţilor unei facultãţi de jurnalisticã sau a specialiştilor în comunicare, se aplicã de la 1 iulie 2006".
În esenţã, autorul excepţiei considerã cã acest text de lege împiedicã dreptul la "un proces echitabil, transparent şi nealterat de cãtre interesele de castã ale judecãtorilor", precum şi obţinerea de "material de probaţiune, pentru abuz şi încãlcare de legi şi drepturi de cãtre judecãtori", ceea ce contravine prevederilor constituţionale şi din documentele internaţionale menţionate, fãrã, însã, a arãta în ce constã aceastã contradicţie. Analizând aceste susţineri, Curtea constatã cã, în realitate, ele nu reprezintã critici de neconstituţionalitate, ci consideraţii personale ale autorului excepţiei, care nu intrã în competenţa sa. Aşa fiind, întrucât Curtea Constituţionalã nu se poate substitui autorului excepţiei în formularea unor motive de neconstiutţionalitate, urmeazã sã respingã excepţia ridicatã.
De altfel, prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5) privind "Statul român", ale art. 15 alin. (1) potrivit cãruia "Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea", ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind "Egalitatea în drepturi", ale art. 20 referitoare la "Tratatele internaţionale privind drepturile omului", ale art. 21 - "Accesul liber la justiţie", ale art. 52 - "Dreptul persoanelor vãtãmate de o autoritate publicã" şi ale art. 53 - "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi", invocate ca fiind încãlcate, nici nu sunt incidente în cauzã.
Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţie, precum şi unele mãsuri adiacente, excepţie ridicatã de Gheorghe Vasile Cornel în Dosarul nr. 6.495/3/CA/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 iulie 2008.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Gabriela Dragomirescu
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: