Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 877 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2010
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 29 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , excepţie ridicatã de Liviu Vasiliu în Dosarul nr. 9.312/4/2009 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, fiind lipsã celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicitã admiterea acesteia astfel cum a fost formulatã.
În acest context, este criticatã evoluţia legislativã a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , astfel cum a fost modificatã succesiv prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/2010 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , autorul excepţiei apreciind cã nu se justificã mãsura adoptatã de legiuitor prin amânarea, în mod nejustificat, a plãţii unor sume prevãzute în titluri executorii, având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, inclusiv din sistemul justiţiei. În continuare, aratã cã prin reglementarea criticatã se conferã statului-debitor privilegiul ca, invocând dificultãţi economice, sã amâne, dincolo de orice termen rezonabil, fãrã niciun fel de justificare (cel puţin în ceea ce priveşte anul 2011), executarea obligaţiilor de platã faţã de creditori. Depune concluzii scrise la dosar.
Reprezentantului Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, invocã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 188/2010 .
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 septembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 9.312/4/2009, Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , excepţie ridicatã de Liviu Vasiliu într-o cauzã având ca obiect o contestaţie la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 se instituie o procedurã specialã, derogatorie, în considerarea calitãţii de debitor al statului, procedurã ce înlãturã dreptul creditorului de a urmãri silit sumele de bani aparţinând domeniului privat al statului, deşi acestea sunt supuse regimului de drept comun. Astfel, se conferã statului, deşi este debitor, privilegiul de a amâna şi eşalona sumele din bugetele instituţiilor publice necesare executãrii obligaţiilor de platã faţã de creditori. Totodatã, aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 restrânge accesul la justiţie, prin blocarea totalã a fazei execuţionale, dându-se posibilitatea organelor administrative ale statului sã prelungeascã în mod nejustificat executarea titlurilor executorii deţinute de personalul care lucreazã în cadrul instituţiilor bugetare. În final, susţine cã, prin crearea unui regim juridic special, derogatoriu şi privilegiat faţã de cel de drept comun, înfrânge principiul constituţional al egalitãţii modului de ocrotire a proprietãţii private.
Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilã considerã cã reglementarea criticatã este neconstituţionalã şi contravine art. 1, 21 şi 125 din Legea fundamentalã. Astfel, aratã cã prin intervenţia legiuitorului într-un domeniu de competenţa exclusivã a instanţelor judecãtoreşti, cum este cel al suspendãrii executãrii silite, se încalcã principiul separaţiei puterilor în stat. De asemenea, considerã cã, prin împiedicarea creditorilor de a-şi valorifica drepturile lor, se încalcã şi principiul accesului liber la justiţie, executarea silitã fiind una dintre componentele procesului civil.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât contravin art. 1, 21 şi 125 din Legea fundamentalã. În acest sens, invocã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.055/2008 , prin care s-a statuat cã "o dispoziţie legalã prin care se suspendã cursul judecãţii sau executarea hotãrârilor judecãtoreşti definitive referitoare la anumite cauze determinate este neconstituţionalã".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45 din 19 mai 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010, astfel încât în prezent reglementarea criticatã, asupra cãreia urmeazã a se pronunţa, are urmãtorul conţinut:
"Art. 1. - (1) Plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009, se va realiza dupã o procedurã de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) În cursul termenului prevãzut la alin. (1) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept.
(3) Sumele prevãzute la alin. (1) plãtite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(4) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin sectorul bugetar se înţelege autoritãţile şi instituţiile publice a cãror finanţare se asigurã astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
c) integral din venituri proprii."
Autorul excepţiei susţine cã reglementarea criticatã contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (2) potrivit cãrora "nimeni nu este mai presus de lege", art. 44 alin. (1) şi (2) care garanteazã dreptul de proprietate privatã, precum şi art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justiţie, prin raportare la art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, art. 10 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului şi art. 14 pct. 1 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi salariale stabilite în favoarea personalului bugetar urmau sã fie plãtite eşalonat începând cu anul 2010, pentru hotãrârile devenite executorii pânã la sfârşitul anului 2009, şi începând cu 2011, pentru cele devenite executorii pânã la finalul acestui an.
Prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , s-a amânat plata acestor drepturi salariale câştigate în instanţã, ca urmare a constrângerilor bugetare impuse de situaţia economicã actualã, astfel încât, ca urmare a modificãrilor aduse prin acest act normativ, plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti, devenite executorii pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se va face astfel: 34% din valoarea titlului executoriu - în anul 2012, şi 33% din valoarea titlului executoriu - în anul 2013, respectiv în anul 2014. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , reglementeazã eşalonarea plãţii unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Instituirea acestei mãsuri a fost determinatã de existenţa unui numãr substanţial de cauze având ca obiect acordarea de drepturi salariale, care a condus la o imposibilitate a autoritãţii statale de a executa hotãrârile judecãtoreşti pronunţate deja în aceastã materie, în special în actualul context de acutã crizã economicã. Adoptarea actului normativ supus controlului de constituţionalitate a fost determinatã de circumstanţele excepţionale care au impus instituirea unor mãsuri prin care sã fie limitatã temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotãrârile judecãtoreşti irevocabile pronunţate în materia respectivã, fãrã ca prin aceasta sã se aducã atingere substanţei înseşi a acestor drepturi.
Pentru a evita devalorizarea sumelor ce fac obiectul titlurilor executorii, ordonanţa de urgenţã prevede cã acestea se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum, ceea ce garanteazã o executare în totalitate a creanţei. Acest mecanism asigurã executarea integralã a titlului, acordând totodatã statului posibilitatea sã identifice resursele financiare necesare achitãrii acestor sume.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 are în vedere rezolvarea unei situaţii extraordinare, prin reglementarea unor mãsuri cu caracter temporar şi derogatorii de la dreptul comun în materia executãrii hotãrârilor judecãtoreşti. Mãsurile instituite urmãresc un scop legitim - asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Totodatã, mãsurile reglementate au un caracter pozitiv, în sensul cã Guvernul recunoaşte obligaţia de platã a autoritãţii statale şi se obligã la plata eşalonatã a titlurilor executorii, modalitate de executare impusã de situaţia de excepţie pe care o reprezintã, pe de o parte, proporţia deosebit de semnificativã a creanţelor astfel acumulate împotriva statului şi, pe de altã parte, stabilitatea economicã a statului român în actualul context de acutã crizã economicã naţionalã şi internaţionalã.
Asupra constituţionalitãţii prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , Curtea s-a mai pronunţat prin <>Decizia nr. 188 din 2 martie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 14 aprilie 2010, <>Decizia nr. 190 din 2 martie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, sau <>Decizia nr. 713 din 25 mai 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010, statuând cã acest act normativ nu încalcã normele invocate din Legea fundamentalã.
Întrucât în cauza de faţã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziilor amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1)-(4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , excepţie ridicatã de Liviu Vasiliu în Dosarul nr. 9.312/4/2009 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: