Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 875 din 16 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 14 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale si ale   art. 1, 3, 4, 11 si 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 236/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 875 din 16 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale si ale art. 1, 3, 4, 11 si 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 236/2006

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 804 din 26 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale şi ale <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Cãrand, judeţul Arad, în Dosarul nr. 9.244/108/2006 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 , şi ca inadmisibilã a prevederilor de lege criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 , întrucât aceastã ordonanţã a fost declaratã neconstituţionalã prin <>Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 februarie 2007 pronunţatã în Dosarul nr. 9.244/108/2006, Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale şi ale <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Cãrand, judeţul Arad, în Dosarul nr. 9.244/108/2006 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lispesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 , şi ca inadmisbilã a prevederilor de lege criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 , întrucât aceastã ordonanţã a fost declaratã neconstituţionalã prin <>Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 9.244/108/2000, Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale şi ale <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Cãrand, judeţul Arad.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate creeazã o discriminare între proprietarii spaţiilor medicale aflate în sediile consiliilor locale şi judeţene, ale regiilor şi societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, şcolilor şi altor instituţii publice şi ceilalţi proprietari care au spaţiile în afara zonelor nominalizate mai sus, deoarece numai aceste spaţii pot fi vândute cu acordul proprietarului, nu şi celelalte spaţii. Pe de altã parte, autorul excepţiei susţine cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale în mãsura în care contravin principiului autonomiei locale.
Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 , considerã cã este inadmisibilã, întrucât autorul excepţiei enunţã numai încãlcarea art. 136 alin. (4) din Legea fundamentalã, fãrã a motiva în ce constã aceastã încãlcare.
Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 , considerã cã este neîntemeiatã, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului considerã prevederile de lege ca fiind constituţionale, invocând, de asemenea, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 568 din 1 august 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a prevederilor <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006.
Textele criticate au urmãtoarea redactare:
- <>Art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 : "(3) Bunurile imobile aflate în proprietatea publicã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, utilizate în prezent pentru activitãţi medicale, vor fi trecute în domeniul privat al statului, respectiv al unitãţilor administrativ-teritoriale, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia."
<>Art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 :
"Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale în care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, funcţioneazã unitãţi medicale înfiinţate şi organizate potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberã practicã pentru serviciile publice conexe actului medical, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 , a spaţiilor organizate ca centre de diagnostic şi tratament sau centre medicale cu personalitate juridicã, precum şi a spaţiilor cu destinaţie pentru activitãţi medicale sau activitãţi conexe actului medical, neutilizate.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin spaţiu medical se înţelege spaţiul în care se desfãşoarã efectiv activitate medicalã şi activitate medicalã conexã, precum şi cota indivizã corespunzãtoare din spaţiul comun.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi spaţiilor medicale ale ministerelor cu reţea sanitarã proprie, cu acordul ministerelor de resort.";
"Art. 3. - (1) Au dreptul de a cumpãra spaţiile ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã medicii, medicii dentişti, dentiştii, biologii, biochimiştii, fizicienii, tehnicienii dentari şi celelalte persoane fizice cu drept de liberã practicã ce desfãşoarã activitãţi conexe actului medical şi care deţin în mod legal spaţiul respectiv, precum şi persoanele juridice/instituţiile de învãţãmânt superior medical, care, deţinând în mod legal spaţiul, au ca obiect unic de activitate furnizarea serviciilor medicale sau desfãşoarã activitãţi de învãţãmânt superior medical.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1), care doresc cumpãrarea spaţiului în care au organizat cabinetul medical, vor depune o solicitare scrisã de cumpãrare la sediul vânzãtorului, în termen de 45 de zile de la publicarea/afişarea listelor aprobate potrivit art. 4 sau la expirarea termenului prevãzut la alin. (4).
(3) Spaţiile medicale care se aflã în sediile consiliilor locale şi judeţene, regiilor şi societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, şcolilor şi altor instituţii publice pot fi vândute numai cu acordul expres al proprietarului.
(4) Spaţiile medicale concesionate în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 884/2004 privind concesionarea unor spaţii cu destinaţia de cabinete medicale, pentru care concesionarii nu şi-au exprimat intenţia de cumpãrare în termenul prevãzut la alin. (2), vor fi folosite în continuare de aceştia pânã la expirarea duratei pentru care s-a încheiat contractul."
"Art. 4. - (1) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, consiliile judeţene sau consiliile locale, dupã caz, aprobã prin hotãrâre lista spaţiilor din proprietatea privatã a acestora ori din proprietatea privatã a statului şi care se aflã în administrarea lor, ce urmeazã sã fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã. Listele astfel aprobate vor fi afişate în mod obligatoriu la sediul consiliului local/judeţean şi publicate pe site-ul consiliului judeţean.
(2) Instituţiile proprietare ale spaţiilor medicale au obligaţia de a comunica actualilor utilizatori, prin scrisoare cu confirmare de primire, faptul cã spaţiul respectiv face obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã.";
"Art. 11. - (1) Preţul de vânzare al spaţiilor se va plãti de cumpãrãtor la încheierea contractului sau, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, în rate.
(2) Spaţiile medicale cumpãrate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu pot fi folosite decât pentru activitãţi medicale şi/sau pentru activitãţi conexe actului medical.
(3) Spaţiile dobândite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu pot fi înstrãinate, închiriate sau folosite de cumpãrãtor pentru alte activitãţi decât în scopul desfãşurãrii activitãţii medicale, activitãţii de învãţãmânt superior medical şi/sau activitãţilor conexe actului medical.
(4) La cererea noului proprietar, destinaţia spaţiului medical poate fi schimbatã numai cu acordul conform al direcţiei de sãnãtate publicã, al Colegiului Medicilor din România sau al Colegiului Medicilor Dentişti din România, dupã caz, al consiliului judeţean sau al consiliului local şi al casei de asigurãri de sãnãtate (în cazul în care cabinetul se aflã în relaţie contractualã cu casa judeţeanã de asigurãri de sãnãtate).
(5) Spaţiul dobândit în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã poate fi înstrãinat, cu schimbarea destinaţiei, numai dacã consiliul judeţean sau consiliul local, dupã caz, nu a optat în scris pentru a redeveni proprietarul spaţiului. În cazul în care consiliul judeţean sau consiliul local opteazã pentru redobândirea spaţiului, vânzarea se face la preţul iniţial, actualizat cu indicele mediu al inflaţiei, la care se adaugã contravaloarea îmbunãtãţirilor aduse spaţiului, pentru care existã documente fiscale.
(6) Contractele încheiate cu încãlcarea prevederilor alin. (2), (3) şi (5) sunt lovite de nulitate absolutã. Aceasta se constatã de instanţa competentã, la solicitarea oricãrei persoane fizice sau juridice interesate. Acţiunea este scutitã de taxa de timbru.";
"Art. 27. - (1) Spaţiile medicale şi terenurile aferente în care funcţioneazã unitãţi medicale înfiinţate şi organizate potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu completãrile ulterioare, şi <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 , care aparţin domeniului public al statului, trec în domeniul privat al statului şi în administrarea consiliilor judeţene, Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliilor locale, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Inventarierea spaţiilor prevãzute la alin. (1) se face conform prevederilor legale în vigoare."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 120 alin. (1) referitor la principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice din unitãţile administrativ-teritoriale, art. 121 alin. (2) privind autoritãţile comunale şi orãşeneşti şi ale art. 136 alin. (1), (4) şi (5) referitoare la proprietate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
1. Prin <>Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007 , nepublicatã la data pronunţãrii prezentei decizii, Curtea, cu majoritate de voturi, a constatat cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , sunt neconstituţionale.
Deşi în cauza ce face obiectul prezentei decizii, Curtea este legal sesizatã de instanţa de judecatã, stabilirea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor legale criticate, printr-o decizie a Curţii Constituţionale pronunţatã ulterior sesizãrii, determinã ca, în temeiul <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , aceste dispoziţii legale sã nu mai poatã face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, intervenind una dintre cauzele de inadmisibilitate prevãzute la art. 29 alin. (6) din legea menţionatã.
Aşadar, excepţia de neconstituţionalitate privind prevederile <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.
2. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 , autorul excepţiei susţine cã acestea contravin dispoziţiilor art. 136 alin. (4) din Constituţie.
Analizând aceste critici de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã sunt neîntemeiate.
Textul de lege criticat face trimitere la <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, potrivit cãruia trecerea din domeniul public în domeniul privat se face, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, dacã prin Constituţie sau prin lege nu se dispune altfel. Or, Curtea Constituţionalã a statuat prin <>Decizia nr. 107 din 9 martie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, 392 din 4 mai 2004, cã <>Legea nr. 213/1998 reprezintã o concretizare a dispoziţiilor art. 136 alin. (4) din Constituţie, potrivit cãrora "Bunurile proprietate publicã sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţã gratuitã instituţiilor de utilitate publicã".
Mai mult, din aceste dispoziţii constituţionale rezultã cã societãţile comerciale nu pot deţine în proprietate bunuri ce aparţin proprietãţii publice a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, ci doar în regim de concesionare sau de închiriere.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 236/2006 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Cãrand, judeţul Arad, în Dosarul nr. 9.244/108/2006 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016