Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 870 din 10 iulie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76, art. 77 si   art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 870 din 10 iulie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76, art. 77 si art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 14 august 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 76, art. 77 şi <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ion Albu în Dosarul nr. 31.242/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, sens în care aratã cã dispoziţiile de lege criticate sunt discriminatorii şi creeazã mari diferenţe între pensiile care s-au stabilit pânã în anul 1990 şi cele acordate dupã acea datã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, întrucât autorul acesteia nu relevã în motivarea sa elementele de neconstituţionalitate a textelor de lege criticate. De asemenea, aratã cã existenţa unor diferenţe între cuantumul pensiilor stabilite în diferite perioade de timp şi sub imperiul unor prevederi de lege diferite nu are semnificaţia unei discriminãri.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 31.242/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 76, art. 77 şi <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Ion Albu într-o cauzã civilã, având ca obiect o contestaţie la pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã prin Decretul nr. 196/1977 a fost desfiinţat impozitul pe retribuţiile individuale, aceastã mãsurã încetând în 1991, când prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 52/1991 s-a redispus introducerea impozitului pe salarii. Prin acelaşi act normativ, în art. 26, s-a dispus ca " în cazul în care, în perioada luatã în considerare la stabilirea pensiilor, sunt cuprinse atât salarii nete, cât şi salarii brute, baza de calcul a pensiilor o constituie media acestor salarii determinatã potrivit legii". Aceastã mãsurã legalã nu a fost aplicatã niciodatã, aşa cum este şi cazul sãu, iar legiuitorul, "vãzând cã farsa aceasta a mers pânã în anul 2000", a inventat o "metodologie de acoperire", prin recalcularea întregii perioade de lucru şi stabilirea unui punctaj pentru întreaga perioadã 1938-1990. În aceastã perioadã sunt incluşi şi anii 1977-1990, cu diferenţa cã pensiile emise în aceastã ultimã perioadã sunt cu 16,39% mai mici pentru cã nu a fost inclus la media obţinutã impozitul aferent, adicã diferenţa dintre salariul brut şi net. Menţioneazã cã la stabilirea pensiei se lua în calcul, conform <>art. 10 din Legea nr. 3/1977 , media a 5 ani consecutivi din ultimii 10 ani lucraţi. Astfel, media de 16,39% se amplificã cu 5 şi rezultã un procent de 81,95%, aceasta fiind adevãrata diferenţã dintre pensiile emise înainte de 1998 şi cele emise dupã aceastã datã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã textele de lege criticate se aplicã, deopotrivã, tuturor persoanelor pensionate dupã data de 1 aprilie 2001 în sistemul public de pensii, iar prin apariţia <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor provenite din sistemul public, aceastã modalitate de calcul se aplicã şi pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001. Prin urmare, se respectã principiul "la condiţii egale de pensionare, pensii egale indiferent de anul ieşirii la pensie". De asemenea, faptul cã legiuitorul a stabilit o altã modalitate de calcul pentru pensii decât cea stabilitã de <>Legea nr. 3/1977 nu înseamnã existenţa unei discriminãri, atâta vreme cât modalitatea de calcul stabilitã prin noua lege se aplicã tuturor persoanelor aflate în situaţii identice. În sfârşit, considerã cã textele de lege criticate nu încalcã nici caracterul social al statului.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât se aplicã în mod egal tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare pe criterii arbitrare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 76, art. 77 şi <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 76: "(1) Începând cu data înscrierii la pensie cuantumul pensiei se determinã prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie.
(2) Cuantumul pensiei stabilit conform alin. (1) se majoreazã cu suma corespunzãtoare contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã potrivit legii.
(3) La determinarea cuantumurilor pensiei conform alin. (1) şi (2) fracţiunile de leu se întregesc la un leu în favoarea pensionarilor.";
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale.";
- Art. 78: "(1) Punctajul anual al asiguratului se determinã prin împãrţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numãrului de puncte realizat în fiecare lunã. Numãrul de puncte realizat în fiecare lunã se calculeazã prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice.
(2) Pentru perioadele în care Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual punctajul anual al asiguratului se determinã ca raport între media lunarã din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, şi salariul mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice.
(3) Pentru lunile pentru care Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice nu a comunicat încã salariul mediu brut lunar pe economie se utilizeazã (pentru întreaga lunã) ultimul salariu mediu brut lunar pe economie comunicat.
(4) Punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. (1) şi (2), se calculeazã la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au plãtit contribuţii de asigurãri sociale."
(5) Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului anual al asiguratului se utilizeazã:
a) cuantumul pensiei de invaliditate sau al altor drepturi de asigurãri sociale obţinute în perioadele respective, în cazurile prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. a);
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, pentru cazurile prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c) şi la art. 53 alin. (3).
(6) Pentru stagiul potenţial, acordat asiguraţilor în drept sã obţinã o pensie de invaliditate, punctajul anual al asiguratului este de:
a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap grav;
b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap accentuat;
c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap mediu.
(7) În cazul persoanelor care beneficiazã de perioadele asimilate prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. a) şi care în aceeaşi perioadã obţin venituri pentru care se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale, la calculul punctajului anual al asiguratului se iau în considerare, prin cumulare, veniturile asigurate cu cele stabilite pentru perioadele asimilate.
(8) Asiguraţii care, dupã îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limitã de vârstã, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumitã perioadã la sistemul public, regãsindu-se în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5, beneficiazã de majorarea punctajului realizat în aceastã perioadã cu 0,3% pentru fiecare lunã, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
Autorul excepţiei nu precizeazã care sunt textele din Constituţie cãrora ar contraveni aceste dispoziţii de lege, însã Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã este vorba de art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi art. 1 alin. (3) prin care se consacrã caracterul de stat social al României.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei are în vedere faptul cã textele de lege criticate nu iau în considerare situaţiile aparte în care se aflã anumite categorii de pensionari care au obţinut venituri în perioada 1977-1991, perioadã în care a fost desfiinţat impozitul pe retribuţiile individuale.
Curtea observã cã textele de lege criticate au fost supuse în numeroase rânduri controlului de constituţionalitate, statuându-se în mod constant cã nu sunt contrare dispoziţiilor constituţionale invocate şi în cauza de faţã de autorul excepţiei. Astfel, prin <>Decizia nr. 301 din 6 iulie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 26 august 2004, ori <>Decizia nr. 1.140 din 4 decembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008, Curtea a statuat cã, "potrivit art. 47 din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale şi mãsuri de protecţie socialã, în condiţiile stabilite de lege. Astfel, legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul lor valoric, în raport cu posibilitãţile create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare". De asemenea, Curtea a reţinut cã "situaţia diferitã în care se aflã cetãţenii în funcţie de reglementarea aplicabilã potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privitã ca o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale care consacrã egalitatea în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi discriminãri".
Cât priveşte susţinerile autorului excepţiei, potrivit cãrora dispoziţiile de lege criticate nu disting dupã cum contribuţia la asigurãrile sociale a fost calculatã în raport cu salariul brut ori cu salariul net, Curtea apreciazã cã acestea nu sunt întemeiate atât timp cât prevederile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 dispun cã "numãrul de puncte realizat în fiecare lunã se calculeazã prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice". Aceastã reglementare s-a impus tocmai pentru cã, în cadrul perioadei de cotizare, contribuţia la fondul de asigurãri sociale a fost calculatã în anumite momente în funcţie de venitul salarial brut şi altã datã în funcţie de salariul net, pentru ca, dupã intrarea în vigoare a noului sistem public de pensii, contribuţia sã nu fie datoratã dupã totalitatea veniturilor, ci limitatã de un plafon stabilit prin lege.
Raportat strict la cele susţinute de autorul excepţiei, Curtea apreciazã cã, în realitate, toate problemele invocate de acesta derivã din faptul cã, utilizând normele de calcul ale pensiei potrivit <>Legii nr. 3/1977 , abrogate, se raporteazã la noţiunile propuse de noua lege a pensiilor, respectiv <>Legea nr. 19/2000 , şi confundã salariul mediu brut lunar cu veniturile care au constituit baza de calcul a contribuţiei la asigurãrile sociale. Astfel, considerã cã, pentru anii 1977-1991, salariul mediu brut lunar, în raport de care se calculeazã pensia, ar trebui sã fie majorat cu procentul pe care îl reprezenta diferenţa dintre salariul brut şi net, ceea ce, în realitate, ar avea ca rezultat o diminuare a punctajului obţiunt potrivit actualei reglementãri.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 76, art. 77 şi <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ion Albu în Dosarul nr. 31.242/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 iulie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016