Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 864 din 23 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 864 din 23 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 20 septembrie 2011

    Augustin Zegrea - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 302 din Codul penal, excepţie ridicatã de Romulus Cãtãlin Panduru, Claudia Bonca şi Elena Gal în Dosarul nr. 12.416/55/2008 al Judecãtoriei Arad - Secţia penalã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 3 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 12.416/55/2008, Judecãtoria Arad - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 302 din Codul penal, excepţie ridicatã de Romulus Cãtãlin Panduru, Claudia Bonca şi Elena Gal în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze penale în care se fac cercetãri cu privire la comiterea infracţiunii reglementate de textul criticat.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile legale menţionate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 11 referitoare la Dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 20 referitoare la Tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (12) referitoare la principiul legalitãţii pedepsei, ale art. 73 alin. (3) referitoare la domeniile de reglementare prin lege organicã, ale art. 124 alin. (2) referitoare la unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea justiţiei, precum şi prevederile art. 7 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale cu denumirea Nicio pedeapsã fãrã lege, deoarece prin incriminarea infracţiunii prevãzute de art. 302 din Codul penal nu s-a definit cu exactitate conţinutul şi domeniul sancţionator, neajunsuri care nu satisfac exigenţele de accesibilitate şi previzibilitate ale legii. Termenii utilizaţi de legiuitor sunt vagi, susceptibili de sensuri multiple, lipsind subiectul activ de posibilitatea de a cunoaşte ab initio care sunt actele care sunt susceptibile de a-i angaja responsabilitatea penalã.
    Judecãtoria Arad - Secţia penalã opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 302 din Codul penal - Nerespectarea dispoziţiilor privind operaţii de import sau export, care au urmãtorul conţinut: "Efectuarea, fãrã autorizaţie, a oricãror acte sau fapte care potrivit dispoziţiilor legale sunt considerate operaţiuni de import, export sau tranzit, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani."
    Autorii excepţiei de neconstituţionalitate susţin cã prevederile legale menţionate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 11 referitoare la Dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 20 referitoare la Tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (12) referitoare la principiul legalitãţii pedepsei, ale art. 73 alin. (3) referitoare la domeniile de reglementare prin lege organicã, ale art. 124 alin. (2) referitoare la unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea justiţiei, precum şi prevederile art. 7 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale cu denumirea Nicio pedeapsã fãrã lege.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã incriminarea şi sancţionarea faptelor de nerespectare a dispoziţiilor privind operaţiuni de import, export sau tranzit sunt determinate de necesitatea apãrãrii unor interese naţionale care stau la baza creãrii "cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie", cerinţã prevãzutã de însuşi art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie. De aceea, societatea nu poate îngãdui practicarea activitãţilor economice fãrã respectarea unui regim stabilit pentru astfel de fapte. Intervenţia statului în activitatea economicã prin mãsuri de influenţare cum sunt licenţele de import-export este fãcutã în scopul apãrãrii unor interese generale ale societãţii, iar comerţul efectuat în anumite condiţii ori cu anumite mãrfuri trebuie sã se efectueze, în mod necesar, sub controlul statului. De asemenea, aceleaşi interese economice de ordin general impun ca operaţiunile de import şi export de mãrfuri sã se facã numai cu autorizaţie.
    Tocmai de aceea, în acord cu dispoziţiile constituţionale ale art. 61 şi art. 73 alin. (3), legiuitorul are deplina libertate de a reglementa cadrul general pentru desfãşurarea operaţiunilor de import sau de export, dispunând cu privire la instituirea infracţiunilor şi a pedepselor acestora.
    În plus, faptul cã textul legal contestat face trimitere la dispoziţiile legale care guverneazã o astfel de activitate nu este de naturã a fi convertit într-un fine de neconstituţionalitate, deoarece reglementarea care formeazã obiectul excepţiei nu-i împiedicã pe destinatarii acesteia de a cunoaşte consecinţele nerespectãrii legii şi reprezintã legiferarea rãspunderii penale printr-o normã juridicã de sine stãtãtoare, care nu încalcã prevederile art. 23 alin. (12) din Legea fundamentalã şi ale art. 7 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Dispoziţia legalã atacatã prevede expres cã infracţiunea nominalizatã se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani dacã se efectueazã fãrã autorizaţie acte sau fapte care, potrivit legii, sunt considerate operaţiuni de import, export sau tranzit.
    În sfârşit, Curtea constatã cã prin incriminarea infracţiunii de nerespectare a dispoziţiilor privind operaţiuni de import sau de export nu sunt afectate în niciun fel dreptul pãrţilor la un proces echitabil, principiul legalitãţii pedepsei ori unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea justiţiei, întrucât pãrţile interesate, în condiţiile Codului de procedurã penalã, se pot adresa fãrã restrângeri, pe considerente arbitrare, unui judecãtor independent, care se va supune numai legii, dispunând în lumina exigenţelor constituţionale ale art. 124 alin. (2) asupra existenţei faptei, a identificãrii fãptuitorului, a vinovãţiei acestuia, precum şi a sancţiunii ce se impune în limitele instituite de textul legal criticat.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 302 din Codul penal, excepţie ridicatã de Romulus Cãtãlin Panduru, Claudia Bonca şi Elena Gal în Dosarul nr. 12.416/55/2008 al Judecãtoriei Arad - Secţia penalã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Afrodita Laura Tutunaru

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016