Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 846 din 9 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I si art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 11 august 2009
DECIZIE nr. 846 din 9 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I şi <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 11 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I şi <>II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 840/59/2008.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 227D/2009-nr. 231D/2009 şi nr. 240D/2009nr. 250D/2009, având acelaşi obiect al excepţiei de neconstituţionalitate.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 227D/2009-nr. 231D/2009 şi nr. 240D/2009nr. 250D/2009 la Dosarul nr. 226D/2009.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 227D/2009nr. 231D/2009 şi nr. 240D/2009-nr. 250D/2009 la Dosarul nr. 226D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca devenitã inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 10 decembrie 2008 pronunţate în dosarele nr. 840/59/2008, nr. 2.984/30/2008, nr. 703/59/2008, nr. 328.1/115/2008, nr. 2517.1/30/2008, nr. 4.036/30/2008, nr. 565.1/108/2008, nr. 7223.1/30/2007, nr. 727.1/108/2008, nr. 3783.2/108/2007, nr. 3.450/30/2008, nr. 895/115/2008, nr. 2307.1/30/2008, nr. 3.414/30/2008, nr. 4576.1/108/2007, nr. 3084.2/108/2007 şi nr. 8803.1/30/2007, Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I şi <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã din oficiu de aceastã instanţã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 , în privinţa celor douã articole criticate, a fost adoptatã cu încãlcarea exigenţelor constituţionale ale <>art. 115 alin. (4) din Constituţie . Se aratã cã invocarea, în expunerea de motive a ordonanţei de urgenţã, a necesitãţii unificãrii practicii judiciare nu este de naturã a justifica situaţia extraordinarã ce urma a fi reglementatã. Unificarea practicii judiciare se realizeazã prin promovarea unui recurs în interesul legii, şi nu prin adoptarea unei ordonanţe de urgenţã.
De asemenea, se mai apreciazã cã celelalte motive invocate de Guvern pentru adoptarea ordonanţei de urgenţã în cauzã vizeazã chestiuni cu implicaţii economice, reglementate de <>art. III-VI ale ordonanţei de urgenţã , şi nu pot justifica situaţia extraordinarã ce a stat la baza modificãrii competenţei de judecatã în materia litigiilor de muncã în care este implicat personalul din sistemul justiţiei.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã a devenit inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile <>Constituţiei , precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. I şi <>II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 76/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009.
În susţinerea neconstituţionalitãţii textelor legale criticate se invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale <>art. 115 alin. (4) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine cã, prin <>Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei.
Ulterior, prin articolul unic pct. 1 şi 2 din <>Legea nr. 76/2009 , dispoziţiile <>art. I şi <>II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 au fost abrogate în mod expres.
Având în vedere cele de mai sus, în conformitate cu prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I şi I<>I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I şi <>II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale în dosarele nr. 226D/2009-nr. 231D/2009 şi nr. 240D/2009-nr. 250D/2009.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 iunie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
______
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: