Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 845 din 23 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 845 din 23 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 26 august 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Mioara Iolanda Grecu, Paula Cristina Brotac, Ştefan Fieraru, Maria Pohoaţã, Andra Botez, Cristina Georgescu, Alexandrina Urlãţeanu, Aurelia Popa, Ştefania Anghel, Elisabeta Gherasim, Eliza Marin, Maria David, Elena Chiricã, Elena Costea, Rodica Buboşaru şi Veronica Grozescu în Dosarul nr. 9.553/281/2008 al Judecãtoriei Ploieşti - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilã, deoarece, prin Decizia nr. 784/2009, Curtea Constituţionalã a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor de lege criticate.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 14 august 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 9.553/281/2008 (trimisã Curţii Constituţionale prin Adresa din data de 13 septembrie 2010), Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de petenţii Mioara Iolanda Grecu, Paula Cristina Brotac, Ştefan Fieraru, Maria Pohoaţã, Andra Botez, Cristina Georgescu, Alexandrina Urlãţeanu, Aurelia Popa, Ştefania Anghel, Elisabeta Gherasim, Eliza Marin, Maria David, Elena Chiricã, Elena Costea, Rodica Buboşaru şi Veronica Grozescu într-o cauzã civilã având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece contravin dreptului la un proces echitabil. În acest sens, aratã cã, prin instituirea termenului de executare a drepturilor de naturã salarialã de 18 luni, statul "se face vinovat de nerespectarea hotãrârilor judecãtoreşti". Astfel, plata drepturilor restante, de naturã salarialã, se prelungeşte nejustificat, iar motivaţia datã de Guvern nu are o justificare rezonabilã. În acest sens, este menţionatã hotãrârea Curţii Europene a Drepturilor Omului, în Cauza Ruianu împotriva României, 2003. Faza de executare a unei hotãrâri judecãtoreşti face parte din procesul civil, în sensul art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi, prin urmare, neexecutarea sau executarea cu întârziere a unei hotãrâri judecãtoreşti poate, în mod indirect, sã ducã la lãsarea fãrã conţinut a dreptului de acces la tribunal, potrivit jurisprudenţei instanţei de la Strasbourg (a se vedea cauzele Sabin Popescu împotriva României, 2004, Burdov împotriva Rusiei, 2002, Hornsby împotriva Greciei, 1997).
    Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã considerã cã dispoziţiile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în faţa legii şi ale art. 21 privind accesul liber la justiţie.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece, prin Decizia nr. 784/2009, Curtea Constituţionalã a admis aceastã excepţie şi a constatat cã dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum este menţionat în dispozitivul încheierii de sesizare, îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008.
    Din susţinerile autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, reiese însã cã aceştia criticã doar dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008, prevederi care au urmãtorul cuprins: "(1) Plata sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salariatã stabilite în favoarea personalului din sistemul justiţiei, se va realiza, eşalonat, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, modalitatea de eşalonare fiind stabilitã prin ordin comun al ministrului justiţiei, ministrului economiei şi finanţelor, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
    (2) Ordinul prevãzut la alin. (1) se emite în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi va fi comunicat executorilor judecãtoreşti, precum şi trezoreriei ori instituţiei bancare unde debitorii au deschise conturi."
    Autorii excepţiei de neconstituţionalitate susţin cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ale art. 10 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului şi ale art. 14 pct. 1 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    Prin Decizia nr. 784/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei şi a constatat cã acestea sunt neconstituţionale.
    Potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale."
    Prin urmare, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, prevederile de lege criticate fiind constatate ca neconstituţionale între momentul sesizãrii Curţii Constituţionale (prin Încheierea din 14 august 2008) şi momentul pronunţãrii instanţei de contencios constituţional asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                 În numele legii
                                     DECIDE:

    Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Mioara Iolanda Grecu, Paula Cristina Brotac, Ştefan Fieraru, Maria Pohoaţã, Andra Botez, Cristina Georgescu, Alexandrina Urlãţeanu, Aurelia Popa, Ştefania Anghel, Elisabeta Gherasim, Eliza Marin, Maria David, Elena Chiricã, Elena Costea, Rodica Buboşaru şi Veronica Grozescu în Dosarul nr. 9.553/281/2008 al Judecãtoriei Ploieşti - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                               Magistrat-asistent,
                            Ioana Marilena Chiorean

                                    ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016