Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 841 din 2 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 17 august 2009
DECIZIE nr. 841 din 2 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 17 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Eugeniu Goga în Dosarul nr. 24.715/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei de neconstituţionalitate, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, Eugeniu Goga solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, susţinând cã aplicarea textului de lege criticat este neconstituţionalã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã aceasta priveşte aspecte ce vizeazã aplicarea legii, ceea ce intrã în competenţa instanţelor judecãtoreşti.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 24.715/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Eugeniu Goga în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de modificare a punctajului mediu anual - obligaţie de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile de lege criticate încalcã dispoziţiile art. 52 din Constituţie, având în vedere caracterul sãu incomplet, ambiguu şi permisiv pentru casa de pensii. Deşi textul de lege criticat nu conţine nicio precizare referitoare la procedura privind fracţiunile de an lucrate, casa de pensii a calculat punctajul şi pe perioada lipsei veniturilor din salariu. De asemenea, aratã cã sistemul de calcul aplicat de casa de pensii este în vãditã contradicţie cu prevederile <>art. 8 , <>art. 21 , <>art. 23 , <>art. 37 , <>art. 160 şi <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 , cu dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 şi cu <>Normele metodologice de aplicare a pensiilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 .
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor <>art. 52 din Constituţie .
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, este inadmisibilã, deoarece autorul excepţiei nu precizeazã în ce constã încãlcarea prevederilor constituţionale invocate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În prezent, textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "(1) Punctajul anual al asiguratului se determinã prin împãrţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numãrului de puncte realizat în fiecare lunã. Numãrul de puncte realizat în fiecare lunã se calculeazã prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(2) Pentru perioadele în care Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual punctajul anual al asiguratului se determinã ca raport între media lunarã din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, şi salariul mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice.
(3) Pentru lunile pentru care Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice nu a comunicat încã salariul mediu brut lunar pe economie se utilizeazã (pentru întreaga lunã) ultimul salariu mediu brut lunar pe economie comunicat.
(4) Punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. (1) şi (2), se calculeazã la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au plãtit contribuţii de asigurãri sociale."
(5) Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului anual al asiguratului se utilizeazã:
a) cuantumul pensiei de invaliditate sau al altor drepturi de asigurãri sociale obţinute în perioadele respective, în cazurile prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. a);
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, pentru cazurile prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c) şi la art. 53 alin. (3).
(6) Pentru stagiul potenţial, acordat asiguraţilor în drept sã obţinã o pensie de invaliditate, punctajul anual al asiguratului este de:
a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap grav;
b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap accentuat;
c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap mediu.
(7) În cazul persoanelor care beneficiazã de perioadele asimilate prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. a) şi care în aceeaşi perioadã obţin venituri pentru care se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale, la calculul punctajului anual al asiguratului se iau în considerare, prin cumulare, veniturile asigurate cu cele stabilite pentru perioadele asimilate.
(8) Asiguraţii care, dupã îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limitã de vârstã, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumitã perioadã la sistemul public, regãsindu-se în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5, beneficiazã de majorarea punctajului realizat în aceastã perioadã cu 0,3% pentru fiecare lunã, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã au fost încãlcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 52 privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia nu precizeazã în ce mod se încalcã dispoziţiile <>art. 52 din Constituţie , ci se limiteazã în a-l menţiona. În mod constant, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã a statuat cã simpla enumerare a unor texte din Constituţie nu echivaleazã cu o motivare a excepţiei de neconstituţionalitate
Totodatã, Curtea reţine cã autorul excepţiei este nemulţumit în realitate de calculul punctajului de pensie efectuat de cãtre casa de pensii, ceea ce excedeazã controlului de constituţionalitate.
Cu privire la susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile de lege criticate contravin unor prevederi din <>Legea nr. 19/2000 şi din alte acte normative, constatãm cã aceasta nu poate fi reţinutã, deoarece Curtea se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor de lege criticate, fãrã a putea analiza contrarietatea dintre douã sau mai multe acte normative.
Având în vedere acestea, faţã de dispoziţiile <>art. 2 şi ale <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, este inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Eugeniu Goga în Dosarul nr. 24.715/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 iunie 2009.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: