Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 831 din 22 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 536 din 30 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Oana Cristina Puicã - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Corneliu-Zelea-Codreanu Brustur în Dosarul nr. 2.544/308/2008 al Judecãtoriei Sighişoara şi de Marius-Alin Panduru în Dosarul nr. 746/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia penalã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã Curţii cã autorul excepţiei Corneliu-Zelea-Codreanu Brustur a transmis o cerere de amânare a cauzei pentru motive medicale, precum şi în vederea angajãrii unui apãrãtor. Ataşeazã o adeverinţã medicalã din care reiese cã suferã de lombosciaticã.
Reprezentantul Ministerului Public se opune cererii de amânare a judecãrii cauzei.
Curtea, deliberând, respinge cererea de acordare a unui nou termen.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 8.203D/2009 şi nr. 8.507D/2009 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexãrii dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 8.507D/2009 la Dosarul nr. 8.203D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.544/308/2008, Judecãtoria Sighişoara a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie. Excepţia a fost ridicatã de Corneliu-Zelea-Codreanu Brustur cu ocazia soluţionãrii unei cauze penale având ca obiect infracţiuni de corupţie.
Prin Decizia nr. 3.514 din 29 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 7.959/1/2009, admiţând recursul împotriva Încheierii din 5 octombrie 2009 a Curţii de Apel Timişoara - Secţia penalã, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie. Excepţia a fost ridicatã de Marius-Alin Panduru în Dosarul nr. 746/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia penalã, cu ocazia soluţionãrii unei cauze penale având ca obiect infracţiuni de corupţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 încalcã dispoziţiile constituţionale privind reglementarea prin lege organicã a organizãrii şi funcţionãrii Ministerului Public, delegarea legislativã, structura administraţiei publice centrale de specialitate, înfiinţarea autoritãţilor administraţiei publice centrale de specialitate şi rolul Ministerului Public, întrucât, fãrã sã existe o situaţie extraordinarã, Guvernul a adoptat actul normativ criticat, de naturã a afecta regimul Ministerului Public, care este o instituţie fundamentalã a statului, ce poate fi reglementatã, sub aspectul organizãrii şi funcţionãrii, numai prin lege organicã.
Judecãtoria Sighişoara considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penalã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 nu aduc nicio atingere dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 nu contravin dispoziţiilor din Legea fundamentalã invocate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 54/2006 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 13 martie 2006.
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. l) privind reglementarea prin lege organicã a organizãrii şi funcţionãrii Ministerului Public, ale art. 115 referitoare la delegarea legislativã, ale art. 116 privind structura administraţiei publice centrale de specialitate, ale art. 117 referitoare la înfiinţarea autoritãţilor administraţiei publice centrale de specialitate şi ale art. 131 privind rolul Ministerului Public.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la prevederile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, invocate şi în prezenta cauzã, şi faţã de critici similare. În acest sens este <>Decizia nr. 297 din 23 martie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 18 mai 2010, prin care Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arãtate.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Pentru aceleaşi motive, prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 nu încalcã nici dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. l), art. 116, art. 117 şi art. 131 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Corneliu-Zelea-Codreanu Brustur în Dosarul nr. 2.544/308/2008 al Judecãtoriei Sighişoara şi de Marius-Alin Panduru în Dosarul nr. 746/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 iunie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puicã
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: