Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 830 din 23 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 830 din 23 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 635 din 6 septembrie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Cristina Teodora Pop - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicatã de Tribunalul Satu Mare - Secţia civilã, din oficiu, în Dosarul nr. 92/296/2007.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã problema ridicatã este una de aplicare a legii şi cã, de altfel, deciziile Secretariatului Comisiei Centrale, constituit conform dispoziţiilor Legii nr. 247/2005, pot fi atacate în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 16 iunie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 92/296/2007, Tribunalul Satu Mare - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicatã de Tribunalul Satu Mare - Secţia civilã, din oficiu, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva sentinţei prin care a fost respinsã cererea unei pãrţi de constatare a nulitãţii absolute a unui titlu de proprietate obţinut în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este întemeiatã şi se aratã cã cenzurarea, din nou, antitetic, a dreptului de proprietate al uneia dintre pãrţile unui litigiu, ulterior stabilirii, fie pe cale administrativã, fie pe cale judecãtoreascã a aceluiaşi drept în favoarea acestei persoane, contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cãrora "proprietatea privatã este garantatã şi ocrotitã în mod egal, indiferent de titular".
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
    Din analiza dosarului, Curtea constatã cã, în realitate, sunt criticate dispoziţiile art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, şi cã, dintr-o eroare materialã, Tribunalul Satu Mare - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 privind condamnãrile cu caracter politic şi mãsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicatã de un alt autor (Poosz Alexandru) într-un alt dosar al aceleiaşi instanţe (Dosarul nr. 1.465/83/2010 al Tribunalului Satu Mare).
    Art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 are urmãtorul cuprins: "(1) Dacã, pe baza constatãrilor Secretariatului Comisiei Centrale, aceasta stabileşte cã imobilul pentru care s-a stabilit plata de despãgubiri este restituibil în naturã, prin decizie motivatã va proceda la restituirea acestuia.
    (2) Decizia de restituire în naturã astfel emisã urmeazã regimul juridic prevãzut de art. 23 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicatã."
    Se susţine cã textele criticate încalcã prevederile art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitor la dreptul de proprietate privatã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
    Fiind în situaţia reconstituirii dreptului de proprietate asupra unor imobile, în speţã, potrivit Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, în mod corect legiuitorul a reglementat restituirea în naturã a imobilelor, pentru care a fost stabilitã anterior plata unor despãgubiri, numai în mãsura în care autoritatea administrativã competentã sã aplice legea, respectiv Secretariatul Comisiei Centrale, pe baza analizelor efectuate, constatã cã imobilele în cauzã sunt restituibile în naturã. Or, faptul cã un astfel de imobil face obiectul dreptului de proprietate privatã al unei alte persoane, nemaiaflându-se în proprietatea statului la data constatãrilor efectuate de Secretariatul Comisiei Centrale, face ca acest imobil sã nu mai facã parte din categoria celor restituibile în naturã. În aceste condiţii, nu se poate face aplicarea art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005, text al cãrui conţinut normativ nu se circumscrie ipotezei de speţã. În consecinţã, Curtea constatã cã, deşi textul legal criticat are legãturã cu soluţionarea cauzei, fiind temeiul de drept al cererii introductive în primã instanţã, problema ridicatã prin prezenta excepţie vizeazã interpretarea şi aplicarea legii.
    Or, prerogativa interpretãrii înţelesului unei norme legale în scopul aplicãrii acesteia la situaţia de fapt dedusã judecãţii aparţine exclusiv instanţei de judecatã. Modalitatea în care se interpreteazã şi se aplicã în cazuri concrete aceste prevederi legale nu intrã în sfera de atribuţii a Curţii Constituţionale. (A se vedea în acest sens Decizia nr. 836 din 26 mai 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 21 iulie 2009, şi Decizia nr. 891 din 16 iunie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 28 iulie 2009.)

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

                                În numele legii

                                    DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, excepţie ridicatã de Tribunalul Satu Mare - Secţia civilã, din oficiu, în Dosarul nr. 92/296/2007.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                              Cristina Teodora Pop

                                    ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016