Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 83 din 15 ianuarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 83 din 15 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 187 din 25 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" în Dosarul nr. 6.164/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 13 ianuarie 2009, cu participarea autorului excepţiei, reprezentat prin consilier juridic, şi a reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, iar în urma deliberãrilor, Curtea a dispus amânarea pronunţãrii pentru data de 15 ianuarie 2009.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 6.164/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" într-o acţiune în contencios administrativ având ca obiect acordarea de despãgubiri.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 134/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 10 iulie 2008.
În opinia autorului excepţiei dispoziţiile actului normativ atacat contravin prevederilor art. 141 - Consiliul Economic şi Social - din Constituţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 a fost adoptatã de Guvern fãrã solicitarea avizului Consiliului Economic şi Social, astfel cum stabilesc prevederile art. 2^1 alin. (1), art. 5 lit. c) şi <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, ceea ce este de naturã sã înfrângã dispoziţiile constituţionale ale art. 141, care acordã acestui organism rolul consultativ în domeniile expres stabilite prin legea sa de organizare şi funcţionare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã actul normativ criticat nu încalcã prevederile art. 141 din Constituţie, deoarece acesta se supune regulilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi nu intrã sub incidenţa celor ale art. 141.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul a comunicat punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 5/4.142/C.P.T. din 22 decembrie 2008, apreciind cã excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa", este inadmisibilã. În argumentarea punctului de vedere Guvernul menţioneazã cã "aspectele ce ţin de solicitarea sau nesolicitarea avizului Consiliului Economic şi Social, precum şi de obţinerea ori neobţinerea acestui aviz nu sunt veritabile probleme de constituţionalitate, ci probleme ivite în aplicarea <>Legii nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale". Se susţine cã "lipsa avizului consultativ ar fi putut fi invocatã numai de organismul competent sã îl emitã, în speţã Consiliul Economic şi Social".
Avocatul Poporului, prin punctul de vedere transmis cu Adresa nr. 6.501 din 20 august 2008, considerã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 134/2008 , este constituţionalã. În acest sens aratã cã "dispoziţiile legale criticate, referitoare la încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, nu contravin art. 141 din Legea fundamentalã, care consacrã din punct de vedere constituţional o instituţie publicã, cu rol pur consultativ, Consiliul Economic şi Social, ca organ consultativ al Parlamentului şi Guvernului, în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organicã de înfiinţare, organizare şi funcţionare. Cât priveşte raportarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 la dispoziţiile <>Legii nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, în sensul cã, la adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 , Guvernul nu a solicitat avizul Consiliului Economic şi Social, se menţioneazã cã "examinarea constituţionalitãţii unor texte de lege are în vedere compatibilitatea acestor texte cu dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate, iar nu compararea mai multor prevederi legale între ele şi raportarea concluziei ce ar rezulta din aceastã comparaţie la dispoziţii ori principii ale Constituţiei".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cele ce urmeazã:
Potrivit încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de cãtre reclamanta Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" în cadrul unei acţiuni în contencios administrativ, formulatã în temeiul <>art. 9 din Legea nr. 554/2004 , astfel cum a fost modificatã, având ca obiect obligarea pârâtului Guvernul României de a plãti despãgubiri reclamantei, cu motivarea cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 a fost adoptatã fãrã a se solicita avizul Consiliului Economic şi Social, organism tripartit consultativ, în cadrul cãruia autoarea excepţiei are dreptul de a desemna o parte dintre membrii acestuia, potrivit <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 109/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Normele constituţionale invocate de autoare în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 141, intitulat Consiliul Economic şi Social, care prevãd urmãtoarele: "Consiliul Economic şi Social este organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organicã de înfiinţare, organizare şi funcţionare."
Totodatã, este invocatã şi <>Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care conţine urmãtoarele prevederi relevante în ceea ce priveşte atribuţiile sale şi competenţa de a emite avize:
- Art. 2^1 alin. (1): "Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu de cãtre iniţiatorii proiectelor de acte normative şi ai proiectelor de programe şi strategii nematerializate în proiecte de acte normative, din domeniul sãu de competenţã. Rezultatul acestei consultãri se concretizeazã în avize la proiectele de acte normative şi la proiectele de programe şi strategii.";
- Art. 5 lit. c): "Consiliul Economic şi Social analizeazã situaţia economicã şi socialã a ţãrii şi face propuneri Guvernului şi Parlamentului, în condiţiile prevãzute de lege, privind: (...)
c) relaţiile de muncã şi politica salarialã.";
- Art. 7: "(1) Iniţiatorii proiectelor de acte normative şi de programe şi strategii naţionale sau sectoriale care privesc domeniile prevãzute la art. 5 au obligaţia de a solicita pentru acestea avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social.
(2) Avizul prevãzut la alin. (1) va însoţi obligatoriu proiectul de act normativ, de program sau strategie pânã la adoptare.";
- Art. 8: "(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 7 Consiliul Economic şi Social are obligaţia de a analiza proiectele de acte normative, de programe şi strategii primite şi de a transmite avizul sãu, dupã cum urmeazã:
a) în termen de 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri şi de ordonanţe ale Guvernului sau, dupã caz, de legi ordinare;
b) în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice şi în cazul proiectelor de programe şi strategii nematerializate în acte normative.
(2) Depãşirea termenelor prevãzute la alin. (1) dã dreptul iniţiatorului sã adopte strategiile şi programele nematerializate în proiecte de acte normative şi sã transmitã proiectele de acte normative spre adoptare fãrã avizul Consiliului Economic şi Social, cu menţionarea acestei situaţii."
Curtea constatã cã art. 141, introdus în Legea fundamentalã în urma procesului de revizuire a Constituţiei din anul 2003, se rezumã sã precizeze doar rolul consultativ al Consiliului Economic şi Social, iar pentru detalii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea acestuia legiuitorul constituant face trimitere la lege. <>Art. 1 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social aratã cã acesta este o instituţie publicã de interes naţional, tripartitã, autonomã, constituitã în scopul realizãrii dialogului social la nivel naţional dintre patronate, sindicate şi Guvern şi a climatului de stabilitate şi pace socialã. Potrivit prevederilor <>Legii nr. 109/1997 , iniţiatorii de proiecte de acte normative (hotãrâri de Guvern, ordonanţe şi legi) au obligaţia sã solicite Consiliului Economic şi Social avizul sãu consultativ în cazul în care proiectele fac obiectul unor reglementãri din domeniile de competenţã ale acestui organism. Deşi avizul are caracter consultativ, textul de lege instituie obligaţia imperativã pentru autoritatea emitentã a actului normativ de a solicita, în prealabil, avizul Consiliului Economic şi Social, dar nu implicã şi obligativitatea luãrii în considerare a opiniilor şi concluziilor exprimate în avizul respectiv.
Din documentaţia care a stat la baza elaborãrii proiectului <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 rezultã cã iniţiatorul nu a solicitat avizul Consiliului Economic şi Social.
Raţiunea şi utilitatea adoptãrii acestei reglementãri, precum şi "existenţa unei situaţii a cãrei reglementare nu poate fi amânatã" au fost pe deplin justificate de cãtre Guvern, aşa cum rezultã din preambulul ordonanţei de urgenţã, în concordanţã cu cerinţele art. 115 alin. (4) din Constituţie.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României a fost depusã spre dezbatere în procedurã de urgenţã la Senat, ca primã Camerã sesizatã, şi a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007.
Asupra legii adoptate de cele douã Camere ale Parlamentului pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, Preşedintele României, în virtutea art. 77 alin. (2) din Constituţie, a cerut Parlamentului, înainte de promulgare, reexaminarea legii pentru unele deficienţe care ţineau, pe de o parte, de soluţiile legislative cuprinse în unele texte, iar pe de altã parte, atrãgea atenţia cu privire la "lipsa avizului Consiliului Economic şi Social", precum şi asupra caracterului legii - de lege organicã, şi nu ordinarã.
În urma examinãrii cererii, potrivit regulilor procedurii parlamentare, cele douã Camere ale Parlamentului au adoptat Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, cu unele modificãri şi completãri, aşa cum acestea au rezultat din cererea Preşedintelui României.
Cu privire la "lipsa avizului Consiliului Economic şi Social", Camera Deputaţilor şi Senatul nu au exprimat o poziţie expresã, concentrându-se numai asupra criticilor legate de conţinutul legii.
Curtea Constituţionalã semnaleazã cã Parlamentul, în cadrul controlului parlamentar pe care îl exercitã, în virtutea Legii fundamentale, asupra Guvernului, ar trebui sã urmãreascã şi modul în care Executivul respectã normele de tehnicã legislativã obligatorii referitoare la avizarea proiectelor de acte normative, atunci când iniţiazã sau adoptã acte normative (legi, ordonanţe - simple sau de urgenţã -, hotãrâri).
Avem în vedere, în special, dispoziţiile <>art. 30 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, potrivit cãrora forma finalã a instrumentelor de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative trebuie sã cuprindã referiri la avizul Consiliului Legislativ şi, dupã caz, al Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Curţii de Conturi sau Consiliului Economic şi Social.
În temeiul art. 77 alin. (3) din Legea fundamentalã, Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României a fost trimisã spre promulgare Preşedintelui României, a fost promulgatã prin <>Decretul nr. 738 din 3 iulie 2008 şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 10 iulie 2008.
Aşa cum s-a arãtat, art. 141 din Constituţie, invocat în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, se rezumã doar la consacrarea rolului Consiliului Economic şi Social ca organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului, iar pentru detalii privind domeniile de specialitate în care acesta este consultat, textul face trimitere la legea sa organicã de înfiinţare, organizare şi funcţionare. Norma constituţionalã, exprimând sintetic rolul pur consultativ pentru Parlament şi Guvern al Consiliului Economic şi Social, nu face niciun fel de referire expresã la obligaţia iniţiatorilor proiectelor de acte normative de a solicita avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social şi nici cu privire la mecanismele de consultare a acestui organ consultativ, acestea fiind tratate în legea de organizare şi funcţionare a acestuia, la care Legea fundamentalã face trimitere.
Într-un mod cu totul diferit, legiuitorul constituant a reglementat în art. 79 din Legea fundamentalã rolul Consiliului Legislativ, care "este organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizeazã proiectele de acte normative în vederea sistematizãrii, unificãrii şi coordonãrii întregii legislaţii. El ţine evidenţa oficialã a legislaţiei României". Sub acest aspect, nesolicitarea avizului consultativ al Consiliului Legislativ duce la neconstituţionalitatea legii sau ordonanţei - simplã sau de urgenţã. Dacã voinţa legiuitorului constituant ar fi fost în sensul impunerii obligativitãţii solicitãrii avizului, atunci aceasta ar fi fost exprimatã în cuprinsul art. 141 din Legea fundamentalã, într-un mod asemãnãtor celui folosit la redactarea art. 79, pentru reglementarea rolului şi atribuţiilor Consiliului Legislativ.
Din aceastã perspectivã Curtea reţine cã nesolicitarea obligatorie a avizului consultativ al Consiliului Economic şi Social de cãtre Executiv la iniţiativa proiectului Ordonanţei de urgenţã a Guvernului privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României nu poate avea drept consecinţã neconstituţionalitatea ordonanţei, prin raportare la art. 141 din Constituţie.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" în Dosarul nr. 6.164/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016