Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 820 din 9 noiembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 si art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. I pct. 75^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 18 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Dumitru Mocãnaşu în Dosarul nr. 11.482/2005 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipsesc pãrţile Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale şi Casa Judeţeanã de Pensii Iaşi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã autorul excepţiei solicitã de fapt revenirea la o formã anterioarã a <>Legii nr. 19/2000 , solicitare ce nu poate fi soluţionatã de Curtea Constituţionalã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 iunie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 11.482/2005, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Dumitru Mocãnaşu cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile art. 180 şi <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 , aşa cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 faţã de formularea lor iniţialã, ca şi abrogarea prin aceeaşi ordonanţã a art. 181 din lege sunt contrare principiilor constituţionale care consacrã neretroactivitatea legii civile şi egalitatea în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, aratã cã, spre deosebire de redactarea anterioarã a acestor texte de lege, care permitea stabilirea pensiei doar în cadrul sistemului public, cu luarea în calcul a întregii perioade lucrate şi a veniturilor realizate la locuri de muncã ce se încadrau în sisteme diferite, în prezent drepturile de pensie cuvenite pentru perioadele cotizate în sisteme diferite de asigurãri sociale sunt fracţionate. Astfel, rezultã un cuantum mai mic al pensiei, aducându-se atingere drepturilor câştigate, fapt pe care îl demonstreazã prin situaţia sa personalã.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã considerã cã textele de lege criticate nu influenţeazã decât modul de stabilire a pensiei începând cu data intrãrii acestor prevederi în vigoare, neavând efect asupra drepturilor de pensie încasate de contestator pânã la acea datã. Apreciazã însã cã <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 are repercusiuni complexe asupra drepturilor câştigate, întrucât creeazã posibilitatea de a nu putea fi valorificate în calculul punctajului mediu stagii de cotizare care nu întrunesc minimul legal, acumulate într-unul din sistemele neintegrate sau sistemul public de pensii. În sfârşit, aratã cã dispoziţiile de lege criticate nu aduc atingere principiului constituţional al egalitãţii în drepturi.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã reglementarea formelor de asigurãri sociale, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi intrã în competenţa exclusivã a legiuitorului şi constituie opţiunea acestuia. De asemenea, considerã cã dispoziţiile legale criticate nu încalcã principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor şi nici principiul neretroactivitãţii legii, fiind deopotrivã aplicabile tuturor cetãţenilor aflaţi în situaţii identice şi cu efecte numai de la data intrãrii lor în vigoare.
Avocatul Poporului apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu conţin nicio dispoziţie contrarã dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. De asemenea, aratã cã, în realitate, se solicitã revenirea la forma iniţialã a <>Legii nr. 19/2000 , prin înlãturarea modificãrilor şi completãrilor ulterioare, aspect ce nu revine competenţei Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Aceste texte de lege au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Ulterior, aceste texte de lege au fost completate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi prin <>Legea nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.
În prezent aceste texte au urmãtoarea redactare:
- Art. 180: "(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurãri sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua mãsurile necesare astfel încât la data intrãrii în vigoare a prezentei legi sã determine punctajul mediu anual al fiecãrui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevãzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilitã în condiţiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurãri sociale de stat ale cãror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în condiţiile prezentei legi, pe lângã punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.
(3^1) Se excepteazã de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurãri sociale de stat ale cãror drepturi de pensie s-au stabilit pe baza salariilor din ultimii 5 ani de activitate sau pe baza salariilor de pânã la data de 1 aprilie 1992. Acestor categorii de persoane li se aplicã prevederile alin. (2).
(4) Punctajul mediu estimat, prevãzut la alin. (3), se calculeazã de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzãtor recorelãrii prevãzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(5^1) Dupã definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevãzute la alin. (3^1) nu poate fi mai mic decât cel calculat la data de 1 aprilie 2001.
(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, dupã caz, ce va fi stabilit conform alin. (2), (3), (5) şi (5^1).
(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în platã cuantumul avantajos.";
- Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
(2^1) La acordarea indemnizaţiilor de asigurãri sociale prevãzute la art. 98 alin. (1) lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin. (1), (2) sau (3), dupã caz, numai din veniturile realizate în lunile în care persoana a fost asiguratã în sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în muncã sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale neintegrate, se iau în calcul, opţional, în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte sisteme de asigurãri sociale neintegrate înceteazã începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii în muncã realizate în sectorul asigurãrilor sociale de stat."
Constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate şi <>art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , introdus prin pct. 45 din <>Legea nr. 338/2002 , care dispune abrogarea <>art. 181 din Legea nr. 19/2000 . Art. 181 prevedea cã pentru persoanele asigurate atât în sistemul asigurãrilor sociale de stat, cât şi în alte sisteme neintegrate, la determinarea punctajului se ia în calcul şi salariul sau venitul asigurat care a constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurãri sociale din perioada în care aceastã contribuţie a fost achitatã sistemului asigurãrilor sociale de stat.
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) şi (2), care prevãd cã "Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea" şi consacrã principiul neretroactivitãţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, precum şi celor ale art. 16 alin. (1) care consacrã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine, în acord cu cele statuate în numeroase rânduri în jurisprudenţa sa, cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale şi mãsuri de protecţie socialã, în condiţiile stabilite de lege. Astfel, legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport cu posibilitãţile create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare. Aceastã prerogativã a legiuitorului nu poate fi consideratã ca o încãlcare a principiului constituţional al neretroactivitãţii legii civile, atât timp cât dispoziţiile de lege se aplicã de la data intrãrii lor în vigoare pentru viitor. De asemenea, Curtea a reţinut cã situaţia diferitã în care se aflã cetãţenii în funcţie de reglementarea aplicabilã potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privitã ca o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale care consacrã egalitatea în faţa legii şi a autoritãţilor publice fãrã privilegii şi discriminãri.
În lumina acestor principii, <>Legea nr. 19/2000 , lege-cadru în reglementarea drepturilor de asigurãri sociale în sistemul public, a aşezat pe principii şi reguli noi întreaga legislaţie a pensiilor. Printre modificãrile esenţiale se numãrã şi integrarea în sistemul public a mai multor sisteme distincte anterior şi eliminarea posibilitãţii de acordare a drepturilor de pensie într-un sistem şi pentru perioadele asigurate în alte sisteme. În prezent, este prevãzutã recunoaşterea reciprocã între diferite sisteme ale asigurãrilor sociale a perioadelor de cotizare în vederea stabilirii dreptului de a se înscrie la pensie, dar drepturile de pensie se calculeazã şi se acordã distinct în fiecare sistem, în raport cu perioada cotizatã în sistemul respectiv, eliminându-se astfel decontãrile anevoioase între diferite sisteme ale asigurãrilor sociale.
Analizând modul în care a fost motivatã excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, de fapt, autorul excepţiei este nemulţumit de noile reglementãri în vigoare şi solicitã înlãturarea acestora, pentru a se reveni la forma iniţialã a <>art. 180, 181 şi 194 din Legea nr. 19/2000 , potrivit cãreia toţi pensionarii îşi primeau drepturile în sistemul public, chiar dacã anterior au fost asiguraţi şi în cadrul altor sisteme de asigurãri sociale. Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", astfel cã excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca fiind inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Dumitru Mocãnaşu în Dosarul nr. 11.482/2005 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 noiembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: