Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 805 din 27 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 19 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Constantin Babuş în Dosarul nr. 29/118/2005 al Tribunalului Constanţa - Secţia penalã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele constatã cauza în stare de judecatã şi acordã cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã Direcţia Naţionalã Anticorupţie a fost înfiinţatã în mod legal.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 aprilie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 29/118/2005 Tribunalul Constanţa - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie.
Excepţia a fost ridicatã de Constantin Babuş, inculpat în dosarul menţionat pentru sãvârşirea infracţiunii de luare de mitã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţia legalã criticatã, aşa cum a fost modificatã prin prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 , este neconstituţionalã. În acest sens, se aratã cã înfiinţarea Departamentului Naţional Anticorupţie (devenit Direcţia Naţionalã Anticorupţie în urma aprobãrii ordonanţei de urgenţã cu modificãri prin <>Legea nr. 54/2006 ) contravine prevederilor constituţionale privind separaţia puterilor în stat şi celor referitoare la adoptarea ordonanţelor de urgenţã. Aceasta, deoarece structura menţionatã din Ministerul Public nu s-ar fi putut reglementa decât prin lege organicã. Dispoziţiile legale atacate contravin şi prevederilor art. 147 alin. (4) din Constituţie, în conformitate cu care deciziile Curţii Constituţionale sunt obligatorii, deoarece prin modificarea textului de lege criticat nu s-a ţinut seama de cele statuate prin <>Decizia Curţii nr. 235 din 5 mai 2005 .
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile legale criticate sunt constituţionale, deoarece nu afecteazã regimul juridic al instituţiilor fundamentale ale statului, excedând sferei de cuprindere a acestei noţiuni. Pe de altã parte, dispoziţiile art. 115 alin. (6) din Constituţie interzic adoptarea ordonanţelor de urgenţã care sã reglementeze în domeniul legilor constituţionale, iar nu şi în domeniul legilor organice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, cu modificãrile aduse prin <>Legea nr. 54/2006 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 , având urmãtorul cuprins: "(1) Prin prezenta ordonanţã de urgenţã se înfiinţeazã Direcţia Naţionalã Anticorupţie, ca structurã cu personalitate juridicã, în cadrul Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin reorganizarea Parchetului Naţional Anticorupţie."
Excepţia este raportatã la urmãtoarele prevederi din Constituţie: art. 1 alin. (3) care consacrã principiile care stau la baza statului român şi alin. (4) referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 115 alin. (4) privind condiţiile în care pot fi adoptate ordonanţele de urgenţã şi alin. (6) care precizeazã domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţã, precum şi la art. 147 alin. (4) referitor la obligativitatea deciziilor Curţii Constituţionale.
Examinând excepţia, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie au fost modificate în vederea punerii lor de acord cu dispoziţiile din Constituţie încãlcate, în sensul celor statuate de Curte prin <>Decizia nr. 235 din 5 mai 2005 , prin <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005.
Curtea nu poate primi susţinerea din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, în sensul cã reglementarea privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie nu ar putea fi fãcutã pe calea unei ordonanţe de urgenţã, deoarece din conţinutul art. 115 din Constituţie nu rezultã o asemenea interdicţie.
Pe de altã parte, Curtea Constituţionalã constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 134/2005 a fost aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 54/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 13 martie 2006, care a fost adoptatã cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţie, referitoare la modul de adoptare a legilor organice. De asemenea, prin <>Decizia nr. 95 din 8 februarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 23 februarie 2006, Curtea a statuat cã "ordonanţele Guvernului aprobate de Parlament prin lege, în conformitate cu prevederile art. 115 alin. (7) din Constituţie, înceteazã sã mai fie acte normative de sine stãtãtoare şi devin, ca efect al aprobãrii de cãtre autoritatea legiuitoare, acte normative cu caracter de lege".
În consecinţã, nu se poate reţine încãlcarea prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei, întrucât <>Legea nr. 54/2006 a fost adoptatã de Parlament, care, potrivit art. 61 din Constituţie, reprezintã unica autoritate legiuitoare a ţãrii, cu respectarea condiţiilor privitoare la legile organice.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Constantin Babuş în Dosarul nr. 29/118/2005 al Tribunalului Constanţa - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 septembrie 2007.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cãtãlina Turcu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: