Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 800 din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2009 privind unele masuri in domeniul functiei publice, precum si pentru intarirea capacitatii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale altor servicii publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si locala, cancelaria prefectului si cabinetul alesului local
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 463 din 6 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, excepţie ridicatã de Daniel Octavian Pãcurariu în Dosarul nr. 1.708/33/2009 al Curţii de Apel Cluj Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca devenitã inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece, prin <>Decizia nr. 1.629/2009 , Curtea Constituţionalã a constatat neconstituţionalitatea textului de lege criticat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 decembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.708/33/2009, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Daniel Octavian Pãcurariu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 a preluat în integralitate dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 37/2009 , act normativ declarat ca fiind neconstituţional prin <>Decizia nr. 1.259/2009 a Curţii Constituţionale. Dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 , aplicabile în speţa sa, sunt, aşadar, în vigoare în continuare. Susţine autorul excepţiei cã aceste prevederi încalcã dreptul la muncã, îngrãdind dreptul sãu de acces la postul pe care în mod legal l-a ocupat. Totodatã, adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 nu poate fi justificatã ca fiind o mãsurã necesarã şi proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi nici nu reglementeazã o situaţie extraordinarã şi urgentã, deoarece activitatea instituţiilor publice nu se îmbunãtãţeşte în cazul în care se schimbã doar denumirea unor funcţii publice şi nici nu se reduc cheltuielile bugetare prin acest fapt. În plus, ordonanţa criticatã afecteazã drepturile fundamentale, şi anume dreptul la muncã, ceea ce contravine art. 115 alin. (6) din Constituţie. Aceeaşi ordonanţã afecteazã siguranţa persoanei nu din perspectiva dreptului penal, adicã a libertãţii individuale şi a mãsurilor de restrângere a acesteia, ci sub aspectul teoriei drepturilor câştigate, al principiului securitãţii juridice şi al principiului încrederii legitime, aplicabile, potrivit jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului şi Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, statutului funcţionarilor publici.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 , ca şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2009 , încalcã art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât reglementeazã în domeniul regimului instituţiilor fundamentale ale statului şi contravine, de asemenea, art. 41 alin. (1), art. 53 alin. (2) din Constituţie şi art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este, în temeiul <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , inadmisibilã. Astfel, prin <>Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009 , Curtea Constituţionalã a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit motivãrii autorului, dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 (şi nu întregul act normativ) privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativteritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie 2009.
Curtea Constituţionalã observã cã dispoziţiile de lege criticate au fost declarate ca fiind neconstituţionale prin <>Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 14 ianuarie 2010. Potrivit art. 147 alin. (1) din Constituţie, "Dispoziţiile din legile sau ordonanţele în vigoare (...), constatate ca fiind neconstituţionalitate, îşi înceteazã efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacã, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupã caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept." Întrucât în intervalul de timp menţionat de norma constituţionalã, textul de lege criticat nu a fost modificat în sensul punerii sale de acord cu dispoziţiile Constituţiei şi expirând termenul de 45 de zile prevãzut de aceeaşi normã fundamentalã, rezultã cã dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 şi-au încetat, în prezent, efectele juridice.
Textele din Constituţie pretins încãlcate sunt, în ordinea invocãrii lor, cele ale art. 41 alin. (1), art. 53 alin. (2), art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 23 alin. (1). Sunt invocate, de asemenea, principiile securitãţii juridice şi al încrederii legitime, consacrate în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
Astfel, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei, instanţa de contencios constituţional a constatat, prin <>Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009 , cã dispoziţiile art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativteritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local sunt neconstituţionale.
Or, potrivit <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale." Mai mult, Curtea observã cã, potrivit prevederilor art. 147 alin. (1) din Constituţie, mai sus citate, dispoziţiile de lege criticate şi-au încetat efectele juridice. De altfel, în acelaşi sens s-a pronunţat Curtea prin <>Decizia nr. 715 din 25 mai 2010 , încã nepublicatã*).
-------
*) <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 715 din 25 mai 2010 a fost publicatã ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 30 iunie 2010.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2009 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întãrirea capacitãţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publicã centralã şi localã, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, excepţie ridicatã de Daniel Octavian Pãcurariu în Dosarul nr. 1.708/33/2009 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: