Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 8 din 28 iulie 2003 pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata si impozitul pe venit
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE - COMISIA CENTRALA FISCALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 11 august 2003
Se aproba soluţiile prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi din <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile ulterioare, şi referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , coroborate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 493/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, adoptate de Comisia centrala fiscalã, constituitã în baza <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 718/2003 , în şedinţa din data de 7 iulie 2003.
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Bucureşti, 28 iulie 2003.
Nr. 8.
ANEXA
SOLUŢII
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa
pe valoarea adãugatã
I. <>Art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, art. 7 şi <>art. 29 lit. D.d)-f) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile ulterioare
1. Taxa pe valoarea adãugatã neachitata în termenul legal, evidenţiatã în contabilitate de persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã pentru operaţiuni de leasing contractate cu locatori/finanţatori din strãinãtate, servicii contractate cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România dacã prestatorul de servicii nu şi-a desemnat un reprezentant fiscal în România, precum şi pentru servicii contractate cu prestatori din strãinãtate pentru care beneficiarii aveau obligaţia, conform legii, sa plãteascã taxa pe valoarea adãugatã, care au fost efectuate pana la data de 1 martie 2003 exclusiv, se regularizeazã astfel:
a) dacã prestãrile de servicii respective au fost destinate exclusiv realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestor operaţiuni se va înscrie la rândul 3 "regularizari" din decontul privind taxa pe valoarea adãugatã, ca taxa colectata, şi la rândul 10 "regularizari" din decont, ca taxa deductibilã;
b) dacã prestãrile de servicii respective au fost destinate realizãrii de operaţiuni care sunt supuse pro rata, taxa colectata va fi înscrisã la rândul 3 "regularizari" din decontul privind taxa pe valoarea adãugatã, iar taxa deductibilã afectatã de pro rata aplicabilã la data efectuãrii operaţiunii va fi înscrisã la rândul 10 "regularizari";
c) dacã prestãrile de servicii respective au fost destinate realizãrii de operaţiuni care nu dau drept de deducere, taxa datoratã bugetului de stat este la nivelul taxei colectate şi se va înscrie la randurile 3 şi 15 din decontul privind taxa pe valoarea adãugatã.
Din punct de vedere contabil se va storna înregistrarea 4428 = 446 şi se va efectua înregistrarea 4426 = 4427.
Dacã serviciile achiziţionate sunt destinate realizãrii de operaţiuni prevãzute la lit. b) şi c), taxa sau diferenţa de taxa pe valoarea adãugatã nedeductibila se va inregistra prin formula contabila 635 = 4426, la data încheierii decontului privind taxa pe valoarea adãugatã în care au fost reflectate operaţiunile.
Pentru operaţiunile prevãzute mai sus se datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere conform legislaţiei privind calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.
2. În situaţia în care organele de control, cu ocazia verificãrilor efectuate, constata ca persoanele impozabile nu au efectuat regularizari prevãzute la pct. 1, vor aplica aceeaşi procedura la data constatãrii acestora.
II. <>Art. 23 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã
1. În anul 2003 persoanele impozabile care, pana la 1 mai 2003, au avut subunitati înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã şi care nu au solicitat aprobare pentru pro rata lunarã vor determina taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor destinate atât realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi celor care nu dau drept de deducere, astfel:
a) pentru lunile aprilie-noiembrie 2003 se va utiliza o pro rata provizorie determinata în funcţie de realizarile efective din anul 2002, pe total unitate, dupã formula prevãzutã la <>art. 61 alin. (4) din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 , astfel cum au fost modificate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 348/2003 , sau o pro rata provizorie estimatã în funcţie de operaţiunile prevãzute a fi realizate în anul 2003;
b) în luna decembrie se va determina pro rata definitiva în funcţie de realizarile efective din cursul anului 2003, pe total unitate, şi se va înscrie în decontul de taxa pe valoarea adãugatã întocmit pentru luna decembrie.
Regularizarea deducerilor operate în lunile ianuariemartie 2003 se face prin aplicarea pro rata definitiva asupra taxei pe valoarea adãugatã deductibile aferente achiziţiilor destinate atât realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi operaţiunilor care nu dau drept de deducere, rezultatã din deconturile privind taxa pe valoarea adãugatã depuse în aceasta perioada de subunitati şi de unitate pentru activitatea proprie, dupã caz. Diferenţa dintre suma rezultatã şi suma efectiv dedusã se cumuleazã cu diferenţa calculatã pentru perioada aprilie-noiembrie 2003.
Pentru lunile aprilie-noiembrie 2003 regularizarea se face prin aplicarea pro rata definitiva asupra taxei pe valoarea adãugatã deductibile aferente achiziţiilor destinate atât realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi operaţiunilor care nu dau drept de deducere, rezultatã din deconturile privind taxa pe valoarea adãugatã depuse în aceasta perioada de unitate. Diferenţa dintre suma rezultatã şi suma efectiv dedusã pe baza de pro rata provizorie se cumuleazã cu diferenţa determinata pentru lunile ianuarie-martie 2003 şi se înscrie la rândul 10 din decontul lunii decembrie 2003.
Pentru achiziţiile destinate atât realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi celor care nu dau drept de deducere, din luna decembrie, se aplica pro rata definitiva determinata în luna decembrie în funcţie de realizarile efective din cursul anului 2003 ale unitãţii.
2. În cazul persoanelor impozabile care, pana la 1 mai 2003, au avut subunitati înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, dacã solicita şi obţin aprobarea organelor fiscale pentru ca pro rata sa fie determinata lunar, potrivit prevederilor <>art. 61 alin. (8) din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 , cu modificãrile ulterioare, au obligaţia sa recalculeze taxa dedusã de la începutul anului, cumulatã pe total unitate, pe baza de pro rata lunarã.
III. Punctul VI din Decizia nr. 7/2002 publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 6 ianuarie 2003 se modifica şi va avea urmãtorul conţinut:
"VI. Art. 18, art. 24 alin. (2) lit. c) şi <>art. 29 lit. B.a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã
1. În sensul taxei pe valoarea adãugatã se considera ca desfãşoarã activitate de intermediere în turism:
a) agenţiile de turism care presteazã unor persoane fizice sau persoane, indiferent de statutul lor juridic, care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, servicii de transport, hoteliere, de alimentaţie publica şi altele de aceeaşi natura, pentru care locul prestãrii este considerat a fi în România, dacã aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace proprii sau închiriate;
b) agenţiile de turism care presteazã unor beneficiari, indiferent de statutul lor juridic, servicii de transport, hoteliere, de alimentaţie publica şi altele de aceeaşi natura, pentru care locul prestãrii este considerat a fi în strãinãtate, dacã aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace proprii sau închiriate.
2. Agenţiile de turism care desfãşoarã activitate de intermediere în turism vor consemna prestãrile de servicii efectuate în facturi fiscale cu menţiunea "T.V.A. inclusã", fãrã a evidenţia distinct suma taxei pe valoarea adãugatã, care se determina potrivit prevederilor <>art. 51 din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 .
3. Agenţiile de turism care nu desfãşoarã activitate de intermediere în turism vor consemna prestãrile de servicii în facturi fiscale, evidentiind distinct taxa pe valoarea adãugatã determinata prin aplicarea cotei standard asupra bazei de impozitare prevãzute la <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã."
IV. Art. 3 alin. (4) şi <>art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã
1. Nu se considera livrare de bunuri sau o operaţiune asimilatã livrãrii de bunuri, în sensul <>art. 3 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, acordarea de cãtre persoana impozabilã a bunurilor achiziţionate sau fabricate de cãtre aceasta, în mod gratuit, pentru acţiuni de publicitate, acestea fiind utilizate în scopul desfãşurãrii activitãţii economice a persoanei impozabile.
2. Persoana impozabilã îşi poate exercita dreptul de deducere, potrivit prevederilor <>art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru bunurile şi/sau serviciile achiziţionate în vederea realizãrii de acţiuni de publicitate, fiind cheltuieli permise de lege fãrã a fi limitate.
SOLUŢIE
pentru aplicarea unitarã a prevederilor art. 5 şi 9 din
<>Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 493/2002 , cu
modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborate cu
prevederile art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul
2003 nr. 631/2002
I. Tratamentul fiscal al biletelor de tratament şi odihna, inclusiv transportul
Pentru anul 2003 valoarea biletelor de tratament şi odihna, inclusiv transportul, suportatã de persoana juridicã angajator pentru:
- salariaţii proprii; şi
- membrii de familie ai acestora, în limita a 1,5% aplicatã asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de munca, reprezintã venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara şi cheltuiala deductibilã la persoana juridicã care acorda aceste drepturi salariale, în conformitate cu prevederile legilor care se coroboreaza şi se completeazã în reglementarea acestei spete, respectiv:
- <>art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 ;
- <>art. 9 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 493/2002 , şi normele metodologice date în aplicarea acestui articol, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 54/2003 ;
- <>art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În situaţia în care persoana juridicã acorda bilete de tratament şi odihna în cuantum care depãşeşte 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de munca, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridicã, în conformitate cu acelaşi temei legislativ prezentat anterior, şi nu este venit impozabil pentru persoana fizica.
II. Tratamentul fiscal aplicat ajutoarelor de inmormantare, ajutoarelor pentru pierderi însemnate în gospodãriile proprii ca urmare a calamitãţilor naturale şi în cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului, contravalorii darurilor acordate copiilor minori ai salariaţilor cu ocazia Zilei de 1 iunie şi a sarbatorilor de Craciun, în limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare copil şi eveniment, şi contravalorii cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la şi de la locul de munca al salariaţilor
Pentru anul 2003:
- ajutoarele de inmormantare acordate potrivit clauzelor din contractele de munca;
- ajutoarele pentru pierderi însemnate în gospodãriile proprii ca urmare a calamitãţilor naturale şi în cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului;
- contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai salariaţilor cu ocazia Zilei de 1 iunie şi a sarbatorilor de Craciun sau a altor sarbatori similare specifice altor culte religioase recunoscute de lege, în limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare copil şi eveniment;
- contravaloarea cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la şi de la locul de munca al salariaţilor,
suportate de persoana juridicã angajator, în limita a 1,5% aplicatã asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de munca, reprezintã venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara şi cheltuiala deductibilã la persoana juridicã care acorda aceste drepturi salariale, în conformitate cu prevederile legilor care se coroboreaza şi se completeazã în reglementarea acestei spete, respectiv:
- <>art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 ;
- <>art. 5 şi 9 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 493/2002 şi normele metodologice de aplicare a acestor articole, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 54/2003 ;
- <>art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În situaţia în care persoana juridicã acorda ajutoare de natura celor menţionate, în cuantum care depãşeşte 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de munca, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridicã, în conformitate cu acelaşi temei legislativ prezentat anterior, şi nu este venit impozabil pentru persoana fizica.
─-─-─-─-─-─-─-
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: