Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 8 din 25 iunie 1996  privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, modificata si completata prin   Ordonanta Guvernului nr. 2/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 8 din 25 iunie 1996 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1996

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 4 octombrie 1996
Comisia centrala pentru aplicarea unitarã a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte, constituitã în baza Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.290/1993 , aproba soluţiile prevãzute în anexa, referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2/1996 , adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la data de 18 iunie 1996.

Preşedintele comisiei,
Gheorghe Raicu,
secretar de stat

ANEXA 1

SOLUŢII
referitoare la aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2/1996

Articolul 6 litera A.d)
Sînt scutite de taxa pe valoarea adãugatã operaţiunile realizate de asociaţiile familiale supuse impozitului pe venit în baza <>Decretului-lege nr. 54/1990 , precum şi liber-profesioniştii autorizaţi care îşi exercita activitatea în birouri sau cabinete individuale ori prin asociere în baza unor contracte de societate civilã.

Articolul 6 litera A.h) 6
Banca Nationala a României şi societãţile bancare sînt scutite de taxa pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile rezultate din activitatea specifica autorizata, prevãzute la <>cap. III din Statutul Bãncii Naţionale a României, aprobat prin Legea nr. 34/1991 , şi, respectiv, la <>art. 15-24 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã.
Nu sînt scutite vinzarile de imobile cãtre salariaţi, cu excepţia celor construite şi date în folosinta înainte de introducerea taxei pe valoarea adãugatã. De asemenea, nu sînt scutite tranzacţiile cu bunuri mobile şi imobile în executarea creanţelor.

Articolul 6 litera A.i) 8
1. Produsele reziduale rezultate din activitatea industriala cuprind rebuturile, materialele recuperate şi deşeurile înregistrate în contul contabil 346 "Produse reziduale", conform normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 704/1993 . Încadrarea corecta în reglementãrile de mai sus revine persoanelor prevãzute la <>art. 11 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 .
2. Vînzarea de produse reziduale rezultate din activitatea industriala, de materiale recuperate din casãri de bunuri mobile şi imobile, precum şi de materiale colectate de la populaţie, este scutitã de T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere, numai dacã sînt destinate utilizãrii în scop productiv.
Destinaţia bunurilor se prevede în mod obligatoriu în contractele încheiate între furnizor şi beneficiar.
În situaţia în care la contractare sau, dupã caz, la livrare nu se poate stabili ca bunurile sînt destinate utilizãrii în scop productiv, furnizorii sînt obligaţi sa aplice T.V.A., iar beneficiarii au dreptul sa-şi exercite dreptul de deducere prevãzut de lege.
Acelaşi regim îl aplica şi agenţii economici care presteazã servicii legate de operaţiunile de mai sus, cum sînt cele privind: sortarea, presarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul etc.

Articolul 8 ultimul alineat
Pentru serviciile de publicitate, consulting, studii şi cercetare, cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licenţe, de mãrci de fabrica şi de comerţ sau alte drepturi similare, contractate cu prestatorii care au sediul sau domiciliul în strãinãtate, T.V.A. se plãteşte de beneficiarii cu sediul sau domiciliul în România, concomitent cu plata sumei datorate prestatorului extern.
Plata T.V.A. se face la organul fiscal la care beneficiarul este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe.
Pentru taxa plãtitã potrivit prevederilor de mai sus, beneficiarii înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de T.V.A. îşi exercita dreptul de deducere, potrivit legii.
Filiera înregistrãrilor este urmãtoarea:
1. Privind reflectarea în contabilitate a prestãrilor de servicii efectuate de prestatorii externi:
628 = 401 - cu valoarea facturii prestatorului extern;
401 = 446 - cu impozitul pe redevenţe, reţinut din suma datoratã
prestatorului extern;
446 = 5121 - cu impozitul vãrsat la bugetul de stat;
401 = 5121 - cu suma achitatã prestatorului extern.
2. Privind plata pe valoarea adãugatã:
a) la plãtitorii de T.V.A.
4426 = 5121 (5124) - cu T.V.A. plãtitã de beneficiar, potrivit prevederilor
pct. 4.3. din cap. IV al Hotãrîrii Guvernului nr.
809/1995;
b) la neplatitorii de T.V.A.
635 = 446 - cu T.V.A. datoratã de beneficiar;
446 = 5121 (5124) - cu T.V.A. plãtitã de beneficiar.
3) Înregistrarea în contabilitate a serviciilor prestate de prestatorii externi se va face de cãtre beneficiari numai pe baza facturilor primite de la aceştia.
Societãţile comerciale care cedeazã o parte din veniturile realizate din vînzarea produselor supuse T.V.A. vor determina suma cuvenitã partenerului extern prin aplicarea cotei prevãzute în contractele încheiate asupra sumelor obţinute din vînzarea produselor, exclusiv T.V.A. Taxa pe valoarea adãugatã reprezintã, potrivit legii, un venit al bugetului de stat şi, ca urmare, o parte din aceasta nu poate fi cedata partenerului strãin.
Reflectarea în contabilitate a vinzarii bunurilor în condiţiile aplicãrii prevederilor Decretului nr. 276/1993 se face dupã cum urmeazã:
411 = % - cu valoarea totalã a facturii;
701 - cu preţul de vînzare al produselor finite, exclusiv T.V.A.
colectata şi suma cuvenitã partenerului strãin;
462 - cu suma cuvenitã partenerului strãin;
4427 - cu suma reprezentind T.V.A., determinata prin aplicarea
cotei prevãzute de lege asupra sumelor cumulate din
conturile 701 şi 462;
462 = 446 - cu impozitul pe redevenţe, reţinut din suma datoratã
partenerului strãin;
446 = 5121 - cu impozitul vãrsat la bugetul de stat;
462 = 5121 - cu suma achitatã partenerului strãin.

Articolul 13
1. Bunurile reţinute de casele de amanet, ca urmare a nerestituirii împrumutului, se înregistreazã în gestiune, corespunzãtor preţului de piata, care reprezintã şi baza de impozitare pentru operaţiunile impozabile prevãzute de art. 2.2 din ordonanta.
2. Transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile prin executare silitã intra în sfera de aplicare a T.V.A., conform art. 2 din ordonanta.
Caracterul impozabil sau scutit de T.V.A. este determinat de calitatea debitorului, astfel:
a) operaţiunea este impozabilã cînd debitorul este agent economic înregistrat la organul fiscal competent ca plãtitor de T.V.A. şi care şi-a exercitat dreptul de deducere pentru taxa aferentã bunurilor mobile şi imobile predate prin executarea silitã;
b) operaţiunea este scutitã de T.V.A., dacã debitorul este persoana fizica, persoana juridicã neinregistrata la organul fiscal competent ca plãtitoare de T.V.A., precum şi cînd:
- bunurile în cauza sînt scutite de T.V.A. potrivit legii;
- debitorul, deşi este agent economic înregistrat ca plãtitor de T.V.A., nu şi-a exercitat dreptul de deducere prevãzut de lege pentru T.V.A. aferentã bunurilor mobile şi imobile în cauza;
c) baza de impozitare pentru operaţiunile supuse T.V.A. o constituie preţul stabilit prin licitaţie, conform art. 13 lit. g) din ordonanta.
În situaţia în care preţul de licitaţie nu este stabilit în condiţii exclusiv T.V.A., conform prevederilor de mai sus, T.V.A. cuvenitã bugetului de stat se determina prin aplicarea cotei recalculate asupra sumei la care s-a încheiat licitaţia;
d) agenţii economici sînt obligaţi sa comunice, în scris, organelor fiscale la care sînt înregistraţi ca plãtitori de T.V.A., toate cazurile în care s-a declansat procedura de executare silitã.
Organele fiscale au obligaţia ca, pe baza comunicãrilor primite sau din oficiu, pe baza afiselor sau publicaţiilor de vînzare, sa ia mãsuri pentru introducerea titlului de creanta reprezentind T.V.A. cuvenitã bugetului de stat;
e) transferul proprietãţii bunurilor în executarea creanţelor se consemneazã în mod obligatoriu în facturi emise de agenţii economici în condiţiile prevãzute de art. 25 din ordonanta, indiferent dacã vînzarea a avut loc pe baza de licitaţie sau dacã bunurile s-au predat pe baza de înţelegere între debitor şi creditor.

Articolul 17 litera C.f)
Bunurile şi serviciile destinate realizãrii obiectivelor finanţate din fondul PHARE sînt supuse cotei zero de T.V.A., cota zero se realizeazã în condiţiile prevãzute de pct. 3 lit. A., B. şi C. din Precizãrile privind modul de restituire a taxei pe valoarea adãugatã, anexa la <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.443 din 27 decembrie 1995 .

Articolul 18
Conform prevederilor pct. 10.3 lit. f) din normele aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 809/1995 , nu poate fi dedusã T.V.A. aferentã bunurilor pierdute pe timpul transportului, bunurilor lipsa sau depreciate calitativ constatate pe baza de inventariere peste normele legale, neimputabile.
Prevederile de mai sus se aplica pe baza documentelor întocmite pentru preluarea bunurilor de la transportator, precum şi pentru înregistrarea lor în gestiunea societãţii comerciale.
Taxa pe valoarea adãugatã facturatã de furnizori, aferentã bunurilor aflate în situaţia de mai sus, nu se mai înregistreazã în contul 4426 "T.V.A. deductibilã", ci în contul 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vãrsãminte asimilate".
Pentru bunurile lipsa sau depreciate calitativ, constatate dupã înregistrarea bunurilor în gestiune, pe baza de inventariere, peste normele legale, neimputabile, se datoreazã T.V.A. Operaţiunea se reflecta în contabilitate prin înregistrarea 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vãrsãminte asimilate" = 4427 "T.V.A. colectata", conform normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 704/1993 .

Articolul 20
Agenţii economici care realizeazã atît operaţiuni care dau drept de deducere a T.V.A. conform art. 18 din ordonanta, cît şi operaţiuni scutite fãrã drept de deducere, calculeazã taxa deductibilã pe baza de pro rata determinata, potrivit Deciziei Comisiei centrale pentru aplicarea unitarã a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte nr. 7/1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1996.
În situaţia în care aplicarea pro ratei în condiţiile prevãzute de Decizia nr. 7/1995 nu asigura determinarea corecta a T.V.A. aferentã bunurilor şi serviciilor destinate realizãrii operaţiunilor prevãzute de art. 18 din ordonanta, Ministerul Finanţelor poate aproba criterii specifice pentru exercitarea dreptului de deducere.
Aprobarea se da la cererea justificatã a agentului economic în cauza, iar criteriul propus va fi analizat şi avizat de organul fiscal la care agentul economic respectiv este înregistrat ca plãtitor de T.V.A.
Societãţile comerciale care vînd atît mãrfuri scutite de T.V.A. fãrã drept de deducere, cît şi mãrfuri supuse T.V.A., îşi exercita dreptul de deducere dupã urmãtorul criteriu:
a) Jurnalul pentru cumpãrãri se va tine separat pentru:
- bunuri şi servicii aprovizionate pentru nevoile firmei şi care se acoperã din adaosul comercial practicat, potrivit legii;
- mãrfuri cumpãrate în vederea vinzarii şi care se înregistreazã în contul 371 "Mãrfuri", conform normelor legale privind reflectarea operaţiunilor în contabilitate;
b) pro rata stabilitã potrivit <>Deciziei nr. 7/1995 se va aplica numai asupra sumei reprezentind T.V.A. aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate pentru nevoile firmei;
c) pentru mãrfurile supuse T.V.A. la cumpãrare nu se poate exercita dreptul de deducere dacã vînzarea s-a fãcut în condiţii de scutire de T.V.A. [art. 171 alin. (3) din Legea învãţãmîntului nr. 84/1995, republicatã]. În situaţia în care vînzarea s-a efectuat dupã exercitarea dreptului de deducere, taxa nedeductibila se înscrie în roşu la rindul 17 din decont "Regularizari".
Societãţile comerciale rãspund de corecta reflectare a operaţiunilor în jurnale şi decont, astfel încît T.V.A. dedusã sa fie strict aferentã bunurilor şi serviciilor destinate operaţiunilor prevãzute la art. 18 din ordonanta, avînd totodatã şi obligaţia de a comunica, în scris, organelor fiscale la care sînt înregistrate ca plãtitoare de T.V.A. exercitarea dreptului de deducere pe baza criteriului specific de mai sus.

Articolul 25
Agenţii economici sînt obligaţi sa completeze toate datele prevãzute în Declaraţia de înregistrare pentru plãtitorii de impozite (model IMP1), aprobatã prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 224/1993 , iar organele fiscale au obligaţia sa stabileascã, înainte de atribuirea codului fiscal, calitatea de plãtitor sau de neplatitor de T.V.A., corespunzãtor datelor înscrise la rd. 7.1 şi 8 din declaraţie.
codul fiscal ce se va atribui agenţilor economici care îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege pentru plãtitorii de T.V.A. (cifra de afaceri de peste 50 milioane lei pe 12 luni sau prin opţiune pentru cei care au declarat o cifra de afaceri inferioarã plafonului de mai sus) va conţine în mod obligatoriu litera "R".
Organele fiscale sînt obligate sa nu primeascã deconturi ale agenţilor economici al cãror cod fiscal înscris în spaţiul special prevãzut de formularul-model, aprobat prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 320/1996 , nu conţine litera "R".
Nerespectarea prevederilor de mai sus atrage rãspunderea persoanelor vinovate pentru pagubele produse prin exercitarea nelegalã a dreptului de deducere sau prin restituirea diferenţelor de T.V.A. constatate de organele vamale potrivit Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.566/1995 .

----------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016