Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 798 din 16 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 798 din 16 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 674 din 21 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent

    Cu participarea, în şedinţa publicã din data de 31 mai 2011, a reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în Dosarul nr. 12.371/3/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
    Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 31 mai 2011, în prezenţa reprezentantului pãrţii Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 16 iunie 2011.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 20 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 12.371/3/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. Excepţia a fost ridicatã într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva unei hotãrâri judecãtoreşti prin care a fost atribuit un loc de veci în concesiune, şi nu în proprietate, la cererea unui luptãtor participant la Revoluţia Românã din Decembrie 1989.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã, în aplicarea dispoziţiilor art. 136 alin. (3) teza finalã din Constituţie, legiuitorul a stabilit prin dispoziţiile art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia cã "Domeniul public al comunelor, al oraşelor şi al municipiilor este alcãtuit din bunurile prevãzute la pct. III din anexã", iar la pct. III subpct. 10 din anexã sunt menţionate "cimitirele orãşeneşti şi comunale". Întrucât locurile de veci sunt situate în "cimitirele orãşeneşti şi comunale" care fac parte din domeniul public al comunelor, al oraşelor şi al municipiilor, textul de lege criticat, prin care acestea sunt atribuite în proprietate luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, precum şi urmaşilor eroilor-martiri, respectiv soţului supravieţuitor, pãrinţilor şi fiecãruia dintre copiii acestuia, contravine art. 136 alin. (4) din Constituţie, potrivit cãruia bunurile proprietate publicã sunt inalienabile.
    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, contrar art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, nu şi-a exprimat opinia asupra excepţiei invocate.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, arãtând cã prin acesta nu se opereazã trecerea unor bunuri proprietate publicã în proprietate privatã, ci se reglementeazã dreptul luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 şi al urmaşilor eroilor-martiri la atribuirea în proprietate, fãrã platã, a locului de veci. Acest drept urmeazã sã fie exercitat de titularul sãu în condiţiile stabilite de lege şi naşte obligaţia corelativã a autoritãţilor publice competente de a identifica mijloacele legale prin care sã îi fie asiguratã respectarea. Astfel, în ipoteza în care cu ocazia aplicãrii textului de lege criticat se impune atribuirea în proprietate a unor bunuri aparţinând proprietãţii publice, nu opereazã impedimentul constituţional al inalienabilitãţii unor astfel de bunuri, deoarece, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, trecerea din domeniul public în domeniul privat se face, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, dacã prin Constituţie sau prin lege nu se dispune altfel. Trecerea bunurilor din domeniul public în domeniul privat reprezintã o modalitate specificã de exercitare a dispoziţiei juridice asupra bunurilor ce au regim de proprietate publicã, fãrã a constitui o încãlcare a caracterului inalienabil al acestora.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile apãrãtorului pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul conţinut: "(1) Persoanele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b), precum şi la art. 4 alin. (1) beneficiazã, pe lângã indemnizaţia calculatã conform prevederilor art. 4, şi de urmãtoarele drepturi: [...]
    h) atribuirea în proprietate, fãrã platã, a locului de veci."
    Persoanele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 sunt: luptãtorii pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 şi urmaşii eroilor-martiri, respectiv soţul supravieţuitor, pãrinţii celui decedat şi fiecare dintre copiii acestuia.
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã prevederile criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 136 alin. (2) privind garantarea şi ocrotirea prin lege a proprietãţii publice şi ale art. 136 alin. (4) potrivit cãruia "bunurile proprietate publicã sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţã gratuitã instituţiilor de utilitate publicã".
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã locurile de veci situate în cimitirele orãşeneşti şi comunale aparţin domeniul public local al comunelor, oraşelor şi municipiilor, potrivit art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, coroborat cu subpct. 10 al pct. III din anexa la Legea nr. 213/1998.
    Curtea constatã însã cã Legea nr. 213/1998 nu stabileşte cã locurile de veci fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice, astfel încât acestor bunuri nu li se aplicã teza finalã a art. 136 alin. (3) din Constituţie. Prin urmare, Curtea observã cã pot fi trecute în domeniul privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, urmând apoi regimul juridic de drept comun al bunurilor proprietate privatã, inclusiv în ceea ce priveşte prerogativa dispoziţiei, potrivit art. 5 alin. (2) din acelaşi act normativ.
    În aceste condiţii, Curtea constatã cã existã mijloacele legale de a parcurge etapele necesare trecerii locului de veci din proprietatea publicã a comunelor, oraşelor şi municipiilor în proprietatea privatã a acestora, cu respectarea conţinutului normativ al Legii nr. 213/1998, în vederea aplicãrii art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 341/2004. Rezultã cã aspectele învederate reprezintã mai degrabã probleme de interpretare şi aplicare a legii în speţã, atribut exclusiv al instanţei de judecatã. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 341/2004, astfel cum a fost formulatã de cãtre autorul acesteia, este inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în Dosarul nr. 12.371/3/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Cristina Cãtãlina Turcu


    OPINIE SEPARATĂ
    În opoziţie cu soluţia datã în decizie, considerãm cã excepţia trebuia admisã pentru urmãtoarele considerente:
    Autorul excepţiei, unitate administrativ-teritorialã (Municipiul Bucureşti - prin consiliul general), este titular al dreptului de proprietate publicã asupra terenurilor aflate pe raza sa teritorialã administrate de cãtre Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane Bucureşti, cu excepţia acelora care au o reglementare juridicã specialã, cum ar fi cele aparţinând de Ministerul Apãrãrii Naţionale sau proprietate privatã a unor persoane fizice ori persoane juridice.
    În speţã, prin art. 5 alin. 1 lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, s-a reglementat posibilitatea persoanelor aflate în aceste situaţii sã beneficieze, pe lângã indemnizaţia calculatã conform legii, şi de "atribuirea în proprietate, fãrã platã, a locului de veci".
    Potrivit Constituţiei [art. 136 alin. (4)], "Bunurile proprietate publicã sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrarea regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţã gratuitã instituţiilor de utilitate publicã", atât timp cât îşi pãstreazã regimul juridic de proprietate publicã (s.n.). Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia prevede la art. 19 cã "inventarul bunurilor din domeniul public (proprietatea publicã - s.n.) se întocmeşte în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi", iar, în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare, "Departamentul de Administraţie Publicã Localã va elabora, pe baza propunerilor consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale consiliilor locale, dupã caz, normele tehnice pentru întocmirea inventarului, pe care le va supune spre aprobare Guvernului". Acest inventar s-a întocmit potrivit legii (art. 21) de comisii special constituite, conduse de preşedinţii consiliilor judeţene, respectiv de primarul general al municipiului Bucureşti, sau de primari.
    Inventarele se însuşesc, dupã caz, de consiliile judeţene, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de consiliile locale.
    Centralizarea lor se face de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi se trimit Guvernului, ca prin hotãrâre sã se ateste apartenenţa bunurilor la proprietatea publicã de interes judeţean sau de interes local. În anexa la aceeaşi lege - Lista cuprinzând unele bunuri care alcãtuiesc domeniul public (proprietatea publicã - s.n.) al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale, care face parte integrantã din aceasta, la pct. II (subpct. 10), se aratã expres cã cimitirele orãşeneşti şi comunale fac parte din proprietatea publicã a comunelor, oraşelor şi municipiilor.
    Aşa fiind, din punct de vedere juridic, terenurile din aceste cimitire constituie proprietatea publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale.
    În atari condiţii, nicio reglementare legalã nu poate impune trecerea acestor bunuri din proprietatea publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale în proprietatea privatã a unei persoane fizice sau a unei persoane juridice, atât timp cât acestea îşi pãstreazã regimul juridic de proprietate publicã.
    Pentru a fi înstrãinate, Legea nr. 213/1998, la art. 10 alin. (2), prevede cã "trecerea din domeniul public în domeniul privat se face, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, dacã prin Constituţie sau prin lege nu se dispune altfel". Mai mult, Legea nr. 213/1998 preia dispoziţiile Constituţiei din art. 136 alin. (4), arãtând în art. 11 cã "Bunurile din domeniul public sunt inalienabile [...]", iar la lit. a) teza a II-a a aceluiaşi articol se precizeazã cã "ele pot date numai în administrare, concesionate sau închiriate, în condiţiile legii".
    În speţã, potrivit Consiliului General al Municipiului Bucureşti, acesta poate concesiona gratuit, pe o anumitã duratã sau pe duratã nelimitatã, locuri de veci, concesiunea putând fi transmisã, potrivit regulamentelor cimitirelor, moştenitorilor în linie ascendentã şi/sau descendentã, cu atât mai mult luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 şi urmaşilor de eroi-martiri.
    Socotim cã legea este într-un deficit conceptual cu privire la noţiunea de proprietate publicã, atât timp cât îşi pãstreazã acest regim juridic, bine delimitat prin folosirea criteriilor de uz şi utilitate publicã, încãlcându-se astfel art. 136 alin. (4) din Constituţie.

                                   Judecãtor,
                        prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru

                                   Judecãtor,
                         prof. univ. dr. Tudorel Toader

                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016