Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 792 din 3 iulie 2008 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 si art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 29 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie ridicatã de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care aratã cã aspectele invocate de autorul excepţiei izvorãsc din modul de interpretare şi aplicare a legii, iar nu din însuşi conţinutul normelor de lege criticate. Prin urmare, competenţa de soluţionare a acestor aspecte aparţine instanţei de judecatã, iar nu Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 5.658/63/2007, Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar. Excepţia a fost ridicatã de Oana Dana Panait cu prilejul soluţionãrii unei cauze având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã textele de lege criticate sunt discriminatorii întrucât nu prevãd acordarea dreptului la sporul de periculozitate pentru personalul sanitar cu pregãtire superioarã care efectueazã gãrzi pentru asigurarea continuitãţii asistenţei medicale în afara normelor legale de muncã şi a programului normal de lucru de la funcţia de bazã, deşi acest serviciu este asigurat faţã de aceiaşi pacienţi şi în acelaşi spital în care se desfãşoarã şi activitatea din timpul normei legale. În legãturã cu acestea, aratã cã în timpul gãrzilor, respectiv pe timpul nopţii, personalul din unitãţile sanitare este mai puţin la numãr, iar pacienţii sunt aceiaşi şi nu îşi schimbã specificul bolii.
Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, aratã cã diferenţierea de tratament juridic în cadrul aceleiaşi categorii de subiecte de drept ar fi permisã numai dacã s-ar justifica prin raţiuni obiective şi rezonabile, or, în speţã, persoane aflate în aceeaşi situaţie juridicã beneficiazã de tratament juridic diferit în raport cu anumite condiţii subiective, ceea ce contrazice principiul constituţional al egalitãţii în drepturi.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, textele de lege criticate reglementând aceeaşi soluţie legislativã pentru toţi cei aflaţi în situaţia descrisã de ipoteza normelor legale.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu creeazã discriminãri între persoane aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 125/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005.
Curtea observã cã, ulterior sesizãrii sale cu excepţia de neconstituţionalitate, textele de lege criticate au fost completate şi modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, fãrã a se schimba în esenţã soluţia legislativã criticatã.
În prezent, textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 12: "(1) Personalul sanitar cu pregãtire superioarã care efectueazã gãrzi pentru asigurarea continuitãţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncã şi a programului normal de lucru de la funcţia de bazã se salarizeazã cu tariful orar aferent salariului de bazã, cu excepţia indemnizaţiei de conducere.
(2) Gãrzile efectuate de personalul sanitar cu pregãtire superioarã pentru asigurarea continuitãţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncã şi a programului de lucru de la funcţia de bazã în zilele lucrãtoare se salarizeazã cu un spor de pânã la 50% din tariful orar al salariului de bazã, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, dar care nu poate fi mai mic de 25%.
(3) Gãrzile efectuate de personalul sanitar cu pregãtire superioarã, pentru asigurarea continuitãţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncã şi a programului de lucru de la funcţia de bazã, în zilele de repaus sãptãmânal, de sãrbãtori legale şi în celelalte zile în care, potrivit dispoziţiilor legale, nu se lucreazã, se salarizeazã cu un spor de pânã la 100% din tariful orar al salariului de bazã, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, dar care nu poate fi mai mic de 50%.
(4) Procentul concret al sporului prevãzut la alin. (2) şi (3) se aprobã trimestrial de comitetul director.
(5) Medicii care nu au contract individual de muncã cu unitatea sanitarã care organizeazã serviciul de gardã şi care la nivelul acestei unitãţi desfãşoarã activitate numai în linia de gardã vor încheia cu aceastã unitate sanitarã publicã un contract individual de muncã cu timp parţial pentru activitatea prestatã în linia de gardã şi beneficiazã numai de drepturile aferente activitãţii prestate în linia de gardã, stabilite conform prevederilor art. 12. Salariul de bazã se stabileşte la limita minimã prevãzutã pentru funcţia şi gradul profesional în care aceştia sunt confirmaţi prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice şi se utilizeazã pentru stabilirea tarifului orar.";
- Art. 13: "(1) În raport cu condiţiile în care se desfãşoarã activitatea pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale, urmãtoarele categorii de sporuri:
a) pentru condiţii periculoase sau vãtãmãtoare, un spor de pânã la 15% din salariul de bazã, corespunzãtor timpului lucrat la locurile de muncã respective;
b) pentru activitãţi ce solicitã o încordare psihicã foarte ridicatã sau care se desfãşoarã în condiţii deosebite, un spor de pânã la 15% din salariul de bazã;
c) pentru activitãţile care se desfãşoarã în unitãţile de urgenţã neurovasculare şi care solicitã o încordare psihicã foarte ridicatã, precum şi pentru personalul din unitãţi, secţii şi compartimente de boli infecţioase, care îşi desfãşoarã activitatea în condiţii periculoase, un spor de pânã la 25% din salariul de bazã;
d) pentru condiţii grele de muncã, un spor de pânã la 15% din salariul de bazã, corespunzãtor timpului lucrat la locurile de muncã respective;
e) pentru condiţii deosebit de periculoase: leprozerii, anatomie patologicã, TBC, SIDA, dializã, personalul încadrat în blocul operator, recuperare neuromotorie, neuropsihomotorie, neuromuscular şi neurologicã, psihiatrie, medicinã legalã, asistenţã medicalã de urgenţã şi transport sanitar acordatã prin serviciile de ambulanţã şi structurile de primire a urgenţelor - UPU - SMURD, UPU şi CPU -, secţii şi compartimente de ATI şi de terapie intensivã, secţii şi compartimente de îngrijiri paliative, epidemii deosebit de grave şi altele asemenea, stabilite de Ministerul Sãnãtãţii Publice, cuantumul sporului este de 50-100% din salariul de bazã. Nivelul sporului se stabileşte de conducerea fiecãrei unitãţi sanitare cu personalitate juridicã, de comun acord cu sindicatele reprezentative semnatare ale contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã sanitarã şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.
f) pentru personalul care lucreazã în unitãţi sanitare aflate în localitãţi cu condiţii deosebite de muncã - dispersare, altitudine, cãi de acces dificile, izolare sau unde atragerea personalului se face cu greutate, un spor de pânã la 60% din salariul de bazã;
g) pentru personalul care îşi desfãşoarã activitatea cu surse de radiaţii sau generator de radiaţii, un spor pentru condiţii periculoase de pânã la 30% din salariul de bazã, diferenţiat pe categorii de risc radiologic astfel: 10% la categoria I, 15% la categoria a II-a, 20% la categoria a III-a şi 30% la categoria a IV-a;
h) pentru unitãţile sanitare cu specific deosebit, stabilite de Ministerul Sãnãtãţii, un spor de pânã la 15% din salariul de bazã.
(2) Localitãţile cu condiţii deosebite de muncã sau unde atragerea personalului se face cu greutate, în care se aflã unitãţi sanitare, se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(3) Locurile de muncã, categoriile de personal, mãrimea concretã a sporurilor prevãzute la alin. (1), precum şi condiţiile de acordare a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu consultarea sindicatelor semnatare ale contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã sanitarã. Pentru sporurile prevãzute la alin. (1) lit. e) este necesar şi avizul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi al Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Nevãzãtorii cu handicap grav care sunt încadraţi în muncã beneficiazã de un spor de pânã la 15% din salariul de bazã.
(5) Personalul contractual de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar din sectorul sanitar beneficiazã de un spor lunar de prevenţie, în procent de 11% din salariul de bazã, care se acordã începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2008."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate fac parte din <>cap. II al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 , capitol ce reglementeazã elementele sistemului de salarizare ce se aplicã personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar. Astfel, în acest capitol sunt cuprinse dispoziţii ce stabilesc salariile de bazã, salariile de bazã pentru personalul cu funcţii de conducere, salariul de merit, vechimea în muncã, compensarea muncii suplimentare, sporul pentru titlul ştiinţific de doctor şi, prin art. 12, criticat de autorul excepţiei, salarizarea gãrzilor, toate acestea din urmã prin procent în raport cu salariul de bazã. Urmând acestor texte din ordonanţã, art. 13, ce constituie de asemenea obiect al excepţiei de neconstitu ţionalitate, instituie dreptul celor care desfãşoarã activitatea în anumite condiţii speciale de a obţine sporuri ce se calculeazã în diverse procente în raport cu salariul de bazã, fãrã a face distincţie dupã cum activitatea se desfãşoarã în timpul normal de lucru sau în timpul efectuãrii gãrzilor, prevãzându-se doar cã "în raport cu condiţiile în care se desfãşoarã activitatea pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale, urmãtoarele categorii de sporuri".
Aşa fiind, Curtea apreciazã cã aspectele invocate de autorul excepţiei, privind acordarea sporurilor prevãzute de lege, îşi au originea în modul de aplicare a normelor de lege criticate, iar nu în conţinutul acestora.
Având în vedere cã instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa decât asupra aspectelor ce ţin de constituţionalitatea textelor de lege deduse controlului sãu, iar nu asupra modului în care acestea se aplicã, atribut exclusiv al instanţei de judecatã, rezultã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie ridicatã de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: