Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 791 din 7 noiembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 teza finala din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Anton Neculai în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Ministerul Administraţiei şi Internelor - Casa de Pensii, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 creeazã o discriminare între cadrele militare aflate în rezervã şi cele active, deşi acestea se aflã într-o situaţie juridicã identicã. De asemenea, considerã cã textul de lege criticat are efecte retroactive, întrucât se aplicã şi persoanelor trecute în rezervã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 .
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã situaţia cadrelor militare active nu este identicã cu cea a cadrelor aflate în rezervã, precum şi faptul cã textul de lege criticat se aplicã de la intrarea sa în vigoare, pentru viitor, fãrã a avea efecte retroactive.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 martie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Anton Neculai cu prilejul soluţionãrii recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 2.484 din 7 iunie 2005, pronunţatã de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.424/AS/2005.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale, contravenind dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 15 alin. (2) din Constituţie. Astfel, în opinia sa, textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât aplicã un tratament juridic diferenţiat cadrelor militare în rezervã în raport cu cele active, sub aspectul condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia militarã de serviciu. De asemenea, aratã cã, deşi textul de lege criticat reglementeazã un domeniu specific, respectiv pensia militarã, "induce în mod nepermis reglementãri din alte domenii, total diferite, respectiv din sistemul public de pensii". În sfârşit, considerã cã este încãlcat şi principiul constituţional al neretroactivitãţii legii civile, întrucât <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 se aplicã şi cadrelor militare trecute în rezervã înainte de data intrãrii în vigoare a legii.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, deoarece nu instituie discriminãri între persoane aflate în situaţii identice, ci prevede un tratament juridic diferenţiat pentru situaţii diferite.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, considerã cã persoanele care se pensioneazã ca militari activi se aflã într-o situaţie obiectiv diferitã faţã de cele care au fost trecute în rezervã la o datã la care nu îndeplineau condiţiile de pensionare ori pentru cã nu aveau împlinitã vârsta sau vechimea totalã necesarã, ceea ce justificã opţiunea legiuitorului de a adopta reglementãri diferite pentru persoanele care rãmân în activitatea militarã pânã la pensionare. De asemenea, considerã cã textul de lege criticat produce efecte pentru viitor, respectiv pentru cadrele militare trecute în rezervã care se pensioneazã începând de la data intrãrii în vigoare a acestor dispoziţii legale.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 sunt constituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie, întrucât nu instituie privilegii sau discriminãri între cetãţenii aflaţi în situaţii identice. Persoanele care urmeazã sã beneficieze de pensie militarã de stat, în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale indicate, se aflã într-o situaţie diferitã faţã de cea a altor categorii de cadre militare, ceea ce justificã şi tratamentul juridic diferenţiat. De asemenea, textul de lege criticat nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv sau care ar putea produce efecte retroactive.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002.
Acest articol de lege are urmãtoarea redactare:
- Art. 15: "Cadrele militare care la data trecerii în rezervã nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru bãrbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiazã de pensie militarã de stat la împlinirea vârstelor standard prevãzute în <>Legea nr. 19/2000 , proporţional cu numãrul anilor de serviciu militar."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), care consacrã principiul neretroactivitãţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, şi ale art. 16 alin. (1), care consacrã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã esenţa criticii formulate de autorul excepţiei constã în faptul cã textul de lege atacat ca fiind neconstituţional ar crea o situaţie mai dezavantajoasã cadrelor militare în rezervã în raport cu cadrele militare active, sub aspectul condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia militarã de stat. În acest sens, este invocat faptul cã teza finalã a <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 face trimitere la condiţiile de pensionare prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.
Faţã de aceste critici, Curtea constatã cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri ori de asistenţã socialã în condiţiile legii. Astfel, legiuitorul este în drept sã stabileascã condiţiile şi criteriile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia. De asemenea, legiuitorul, în considerarea unor situaţii deosebite, poate stabili condiţii, criterii şi un mod de calcul al drepturilor de pensie diferite pentru anumite categorii socioprofesionale. În aceastã categorie se încadreazã şi pensia de serviciu pentru militari reglementatã de <>Legea nr. 164/2001 . Aceasta, fiind mai avantajoasã decât alte categorii de pensii, conform opţiunii legiuitorului, se acordã persoanelor care rãmân în activitatea militarã pânã la pensionare, fãrã a fi excluse nici fostele cadre militare, aşa cum reiese din dispoziţiile <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 . Cu toate acestea, situaţia obiectiv diferitã în care se aflã cadrele militare în activitate în raport cu cele aflate în rezervã la data pensionãrii a determinat opţiunea legiuitorului pentru un tratament juridic diferenţiat, în deplin acord cu principiul constituţional al egalitãţii în drepturi, potrivit cãruia situaţii de fapt obiectiv diferite justificã instituirea unui tratament juridic diferit.
Curtea constatã cã nu pot fi reţinute nici criticile referitoare la retroactivitatea dispoziţiilor de lege criticate, având în vedere cã acestea se aplicã pentru viitor, respectiv acelor cadre militare trecute în rezervã care se vor pensiona începând cu data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 .
De altfel, asupra conformitãţii textului de lege criticat cu dispoziţiile constituţionale invocate, Curtea s-a mai pronunţat şi prin Decizia nr. 404 din 28 octombrie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 896 din 15 decembrie 2003.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 teza finalã din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Anton Neculai în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 noiembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: