Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 782 din 7 noiembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 980 din 7 decembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , excepţie invocatã de Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.252/33/2006.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece criticile de neconstituţionalitate vizeazã modificarea şi completarea textului de lege criticat, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 iunie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2.252/33/2006, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã din oficiu de instanţa de judecatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea excepţiei susţine, în esenţã, cã dispoziţiile <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 sunt neconstituţionale în raport cu prevederile art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie, precum şi cu cele ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, vizând dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil, întrucât aceastã dispoziţie legalã care permite reţinerea permisului de conducere ca urmare a sãvârşirii unor infracţiuni prevãzute de art. 178 şi 184 din Codul penal, dacã acestea au fost comise ca urmare a nerespectãrii dispoziţiilor legale privind circulaţia pe drumurile publice, nu prevede un timp pentru care nu se restituie permisul, dispoziţii necorelate cu prevederile art. 100 şi 105 din aceeaşi ordonanţã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 nu limiteazã în niciun fel dreptul conducãtorului auto al cãrui permis a fost reţinut de a se adresa instanţelor judecãtoreşti, exercitarea acestui drept urmând a se face în condiţiile stabilite de lege. În ceea ce priveşte încãlcarea dispoziţiilor art. 21 alin. (3) şi ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, considerã cã acestea nu sunt incidente în cauzã.
Avocatul Poporului apreciazã, de asemenea, cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât textul legal criticat nu pune în discuţie sub niciun aspect restrângerea dreptului pãrţilor interesate de a se adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, libertãţilor şi intereselor lor legitime, de a beneficia de un proces echitabil, precum şi de judecarea cauzei lor de cãtre o instanţã independentã, imparţialã şi într-un termen rezonabil.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, care au urmãtorul conţinut: "Permisul de conducere se reţine în urmãtoarele cazuri: [...] c) când titularul acestuia a sãvârşit una dintre infracţiunile prevãzute la art. 178 şi 184 din Codul penal, dacã acestea au fost comise ca urmare a nerespectãrii dispoziţiilor legale privind circulaţia pe drumurile publice."
Autoarea excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate contravin art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie referitor la accesul liber la justiţie şi la dreptul la un proces echitabil, precum şi art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece "nu prevãd un timp limitat pentru care nu se restituie permisul", fiind "necorelate cu prevederile art. 100 şi 105 din aceeaşi ordonanţã".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, se constatã cã în realitate critica de neconstituţionalitate formulatã de autoarea excepţiei priveşte caracterul incomplet al <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , situaţie în care sunt aplicabile prevederile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului". Conform dispoziţiilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, competenţa de a modifica norma legalã criticatã aparţine exclusiv Parlamentului, ca "unica autoritate legiuitoare a ţãrii".
De altfel, prin <>Legea nr. 49/2006 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2006, dispoziţiile legale criticate au fost modificate şi completate, urmând a se aplica de la data intrãrii în vigoare a acestei legi, respectiv de la data de 20 septembrie 2006, termen care a fost prorogat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 63/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 792 din 20 septembrie 2006, pânã la data de 1 decembrie 2006.
Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.252/33/2006.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 noiembrie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: