Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 773 din 1 iulie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Simona Ricu - procuror Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Margareta Marinescu, Androne Marinescu şi Alexandrina Ceauşu în Dosarul nr. 2.258/330/2007 al Judecãtoriei Urziceni. La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 581D/2008, care are acelaşi obiect al excepţiei de neconstituţionalitate. La apelul nominal se prezintã personal Beatrice Rãdulescu şi Ion Rãdulescu, autori ai excepţiei. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 944D/2008, care are acelaşi obiect al excepţiei de neconstituţionalitate. La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor, având în vedere cã sunt îndeplinite cerinţele conexãrii prevãzute de <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 . Pãrţile prezente nu se opun conexãrii cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca aceste dosare sã fie conexate. Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor, în temeiul prevederilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 581D/2008 şi nr. 944D/2008 la Dosarul nr. 115D/2008, care este primul înregistrat. Beatrice Rãdulescu şi Ion Rãdulescu solicitã acordarea unui termen în vederea angajãrii unui apãrãtor. Reprezentantul Ministerului Public se opune amânãrii judecãţii cauzei. Curtea, deliberând, respinge cererea de amânare a judecãţii formulatã de Beatrice Rãdulescu şi Ion Rãdulescu. Cauza se aflã în stare de judecatã. Pãrţile prezente solicitã admiterea excepţiei pentru aceleaşi motive pe care le-au invocat în notele scrise depuse la dosar. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 7 ianuarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.258/330/2007, Judecãtoria Urziceni a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Margareta Marinescu, Androne Marinescu şi Alexandrina Ceauşu. Prin Încheierea din 8 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 10.056/300/2007, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Beatrice Rãdulescu şi Ion Rãdulescu. Prin Încheierea din 3 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 278/99/2008, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Universitatea "Al. I. Cuza" Iaşi. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia solicitã Curţii Constituţionale ca prin decizia ce o va pronunţa "sã statueze ca fiind neconstituţionalã interpretarea prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 , în sensul cã acţiunile în revendicare întemeiate pe dispoziţiile art. 480 din Codul civil, introduse de proprietari şi succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum şi cererile accesorii şi incidente, nu sunt scutite de taxe judiciare de timbru". Autorii excepţiei considerã cã aceastã interpretare contravine art. 16 din Constituţie. De asemenea, susţin cã prevederile de lege criticate contravin principiului egalitãţii în drepturi şi pentru cã se creeazã o situaţie discriminatorie între persoanele care sunt obligate sã plãteascã taxã judiciarã de timbru şi persoanele care sunt scutite de plata acestei taxe. Totodatã se susţine cã este încãlcat şi accesul liber la justiţie al unei categorii de persoane, care pentru a se adresa justiţiei în vederea valorificãrii unui drept garantat de Constituţie, trebuie sã plãteascã o sumã de bani foarte mare. Judecãtoria Urziceni apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt "în deplinã concordanţã cu dispoziţiile constituţionale". Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti considerã excepţia neîntemeiatã. Tribunalul Iaşi considerã excepţia neîntemeiatã. Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile criticate sunt constituţionale. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei îl constituie prevederile <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Textul criticat are urmãtoarea redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la: (...) r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum şi cererile accesorii şi incidente." Textele constituţionale invocate ca fiind încãlcate sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 21 privind accesul liber la justiţie. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 a mai fost supus controlului de constituţionalitate prin raportare la art. 16 din Constituţie. Astfel, prin <>Decizia nr. 309 din 6 aprilie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 9 mai 2006, Curtea a statuat, fãcând referire la jurisprudenţa anterioarã, cã instituirea de cãtre legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri nu face nicio diferenţiere între contribuabili şi nu constituie o discriminare sau o atingere adusã principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, prevãzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie. În ce priveşte accesul liber la justiţie, Curtea, prin <>Decizia nr. 618 din 17 noiembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.131 din 14 decembrie 2005, a statuat cã "(...) accesul liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, nu înseamnã gratuitate. Nicio dispoziţie constituţionalã nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adreseazã autoritãţilor judecãtoreşti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrãrii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt cheltuieli publice, la a cãror acoperire, potrivit art. 56 alin. (1) din Constituţie, cetãţenii sunt obligaţi sã contribuie prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii". Considerentele şi soluţiile acestor decizii sunt valabile şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Margareta Marinescu, Androne Marinescu şi Alexandrina Ceauşu în Dosarul nr. 2.258/330/2007 al Judecãtoriei Urziceni, de Beatrice Rãdulescu şi Ion Rãdulescu în Dosarul nr. 10.056/300/2007 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti şi de Universitatea "Al.I.Cuza" Iaşi în Dosarul nr. 278/99/2008 al Tribunalului Iaşi. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Maria Bratu --------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email