Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 770 din 3 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000  privind sistemul public de  pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 770 din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 14 iulie 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Bogdan Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al Tribunalului Alba - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã, în realitate, autorul excepţiei solicitã modificarea dispoziţiilor de lege criticate, ceea ce excedeazã competenţei instanţei de contencios constituţional.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 septembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.743/107/2009, Tribunalul Alba - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Bogdan Mircea cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii la decizia de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã <>art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 prevede posibilitatea persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în zona II de expunere la radiaţii de a beneficia de pensie pentru limitã de vârstã, indiferent de vârstã. În situaţia sa, întrucât a realizat un stagiu de cotizare de 16 ani şi o lunã în zona II, nu se poate pensiona decât la vârsta legalã prevãzutã de lege pentru obţinerea pensiei pentru limitã de vârstã. Pentru acest motiv se considerã discriminat în raport cu persoanele care au lucrat 17 ani în aceleaşi condiţii, dar care se pot pensiona la orice vârstã.
Tribunalul Alba - Secţia civilã nu a comunicat opinia sa, deşi aceasta a fost solicitatã de cãtre Curtea Constituţionalã prin Adresa nr. 3.729 din 24 martie 2010.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, aratã cã, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul este în drept ca, în reglementarea cadrului sistemului public de pensii, sã stabileascã criteriile şi condiţiile concrete în care asiguraţii pot beneficia de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de acordare a acestora şi regulile derogatorii pentru situaţii deosebite, precum şi modul de calcul al pensiilor. Pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã este reglementatã ca excepţie de la regulile generale, avându-se în vedere situaţiile speciale în care se aflã anumite categorii de persoane. Legiuitorul a instituit, în consecinţã, norme speciale referitoare la perioadele care se iau în calcul, stabilind durata minimã a stagiului de cotizare necesar în vederea ieşirii la pensie pentru limitã de vârstã, fapt ce dã expresie principiului constituţional al egalitãţii care nu are semnificaţia uniformitãţii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin articolul unic pct. 13 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "(3) Asiguraţii care şi-au desfãşurat activitatea în locurile de muncã prevãzute la art. 20 lit. b) şi care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în zona II de expunere la radiaţii beneficiazã de pensie pentru limitã de vârstã, indiferent de vârstã."
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 47 privind dreptul la pensie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei are în vedere diferenţa de tratament juridic pe care legiuitorul o instituie între persoanele care au realizat stagii de cotizare în aceleaşi condiţii, respectiv desfãşurând activitãţi în zonele I şi II de expunere la radiaţii, sub aspectul posibilitãţii de a obţine pensia pentru limitã de vârstã. Este avut în vedere numãrul de ani care constituie stagiu de cotizare în condiţiile amintite, în funcţie de care asiguratul poate beneficia sau nu de pensia pentru limitã de vârstã, indiferent de vârstã.
Faţã de aceste susţineri, Curtea constatã cã, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, dreptul la pensie este prevãzut de lege. Legiuitorul are, aşadar, competenţa exclusivã de a stabili conţinutul, limitele şi condiţiile acordãrii dreptului la pensie.
Subordonându-se acestor dispoziţii constituţionale, <>Legea nr. 19/2000 a înţeles sã stabileascã un regim deosebit pentru persoanele care au realizat stagiile de cotizare în condiţii speciale, având în vedere faptul cã sãnãtatea, dar şi viaţa lor au fost supuse unor riscuri sporite pe durata desfãşurãrii activitãţii. Pentru a beneficia de acest tratament juridic deosebit, au fost instituite o serie de condiţii, una dintre cele mai importante fiind cea a numãrului de ani în care s-a realizat stagiul de cotizare în aceste condiţii şi pe care legiuitorul, dând expresie dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, a apreciat-o ca justificând acordarea acestui beneficiu pentru aceastã categorie de persoane.
Prin urmare, diferenţele de tratament juridic care apar în funcţie de întrunirea sau nu a acestor condiţii sub aspectul acordãrii pensiei pentru limitã de vârstã nu sunt contrare principiului egalitãţii în drepturi. Astfel, aşa cum în mod constant s-a reţinut în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, acest principiu nu presupune omogenitate, astfel cã situaţii diferite justificã instituirea unui tratament juridic diferenţiat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Bogdan Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al Tribunalului Alba Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016