Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 77 din 5 februarie 2009 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului
EMITENT: AUTORITAREA NATIONALA PENTRU COMUNICATII PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 13 februarie 2009
Având în vedere dispoziţiile art. 21 din Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 144/2006 privind implementarea portabilitãţii numerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (5) lit. d), art. 6 alin. (2) pct. 23 şi ale <>art. 8 alin. (1), (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 106/2008 privind înfiinţarea Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 20 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicatã, ale art. 51 alin. (1), alin. (2) lit. k) şi alin. (5) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 6 alin. (3) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii emite prezenta decizie.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta decizie stabileşte condiţiile şi modalitãţile de îndeplinire a obligaţiilor de informare a utilizatorilor finali care revin furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului în conformitate cu legislaţia specialã din domeniul comunicaţiilor electronice.
(2) În conformitate cu prezenta decizie, obligaţiile de informare a utilizatorilor finali constau în:
a) pentru furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, informarea prin mijloace proprii, în condiţiile cap. II secţiunea 1;
b) pentru toţi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului:
- punerea la dispoziţia publicului a informaţiilor privind condiţiile tehnice şi comerciale de furnizare a acestor servicii, prin intermediul unei pagini de internet realizate şi administrate de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, denumitã în continuare ANC, în condiţiile cap. II secţiunea a 2-a;
- punerea la dispoziţia abonaţilor, prin intermediul facturilor detaliate, a informaţiilor referitoare la serviciile prestate conform contractelor încheiate şi la tarifele aferente acestor servicii, în condiţiile cap. III.
ART. 2
(1) În înţelesul prezentei decizii, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) punct de lucru - orice sediu principal sau secundar în care furnizorul de servicii de telefonie destinate publicului îşi desfãşoarã activitatea şi care este accesibil publicului în scopul vânzãrii produselor şi serviciilor;
b) serviciu de acces la internet în bandã largã - un serviciu de acces la internet care constã în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 144 Kbps;
c) ofertã comercialã - ansamblul ofertelor de servicii de telefonie sau acces la internet în bandã largã destinate publicului, cu excepţia ofertelor individuale propuse în cadrul negocierilor directe.
(2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevãzute la <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociatã, precum şi interconectarea acestora, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 527/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la <>art. 2 din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicatã, şi la <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. II
Obligaţia de informare privind condiţiile de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului
SECŢIUNEA 1
Informarea prin mijloacele proprii ale furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului
ART. 3
(1) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţia publicului informaţii privind preţurile şi tarifele aplicabile, precum şi condiţiile de obţinere şi utilizare a serviciilor de telefonie destinate publicului, pentru a asigura posibilitatea utilizatorilor finali de a alege în cunoştinţã de cauzã.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) trebuie sã cuprindã cel puţin elementele prevãzute la pct. I din anexa nr. 1 la prezenta decizie şi vor fi puse la dispoziţia publicului în condiţiile prezentei secţiuni.
(3) Prevederile prezentei secţiuni sunt aplicabile serviciilor de telefonie destinate publicului, indiferent dacã plata se realizeazã în avans sau ulterior furnizãrii acestora.
(4) În cazul serviciilor de acces la internet, furnizorilor li se recomandã sã punã la dispoziţia publicului, ţinând cont de prevederile prezentei secţiuni, informaţii privind preţurile şi tarifele aplicabile, precum şi condiţiile de conectare şi utilizare a serviciilor, care sã cuprindã cel puţin elementele prevãzute la pct. II din anexa nr. 1.
ART. 4
(1) Informaţiile pe care furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a le pune la dispoziţia utilizatorilor finali trebuie sã fie detaliate, clare şi actualizate.
(2) Informaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) vor fi redactate şi prezentate, indiferent de mijloacele prin care sunt puse la dispoziţia publicului, conform prevederilor art. 5, într-o manierã simplã, clarã, lizibilã şi accesibilã, care sã permitã utilizatorilor parcurgerea cu uşurinţã a acestora. Condiţiile sau termenele care afecteazã oferta comercialã vor fi prezentate în acelaşi format, cu caractere de acelaşi tip şi de aceeaşi dimensiune ca şi cele folosite pentru redactarea acesteia.
(3) Informaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) vor fi actualizate ori de câte ori intervine modificarea acestora, precizându-se data ultimei actualizãri.
ART. 5
Punerea la dispoziţia publicului a informaţiilor prevãzute la art. 3 alin. (1) de cãtre furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului se va realiza, cumulativ, prin urmãtoarele mijloace:
a) furnizarea în mod gratuit, la cerere, a unor materiale cuprinzând informaţiile solicitate, în formã tipãritã şi/sau, dacã se solicitã astfel, în formã electronicã;
b) afişarea informaţiilor pe paginile proprii de internet;
c) serviciul de relaţii cu clienţii, disponibil cel puţin 56 de ore pe sãptãmânã la un numãr de telefon indicat de furnizor.
ART. 6
(1) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţia publicului informaţii privind condiţiile de obţinere şi utilizare a serviciilor, cel puţin prin intermediul unui afiş lizibil în permanenţã, având conţinutul prevãzut în anexa nr. 2 la prezenta decizie, care va fi expus la toate punctele de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferã servicii de telefonie destinate publicului pe bazã de abonament, în locuri uşor accesibile şi vizibile pentru public.
(2) Dimensiunile afişului vor fi de minimum 42 x 59,40 cm, (lãţime x lungime). Fontul folosit pentru tipãrirea afişului va avea dimensiunea de minimum 25 de puncte. Pentru a tipãri datele de contact ale ANC poate fi folosit un font de o dimensiune mai micã, în funcţie de spaţiul disponibil. În cazul în care se va folosi un fundal colorat (fotografie, elemente grafice, culoare plinã), textul va fi tipãrit cu o culoare contrastantã, care sã permitã citirea cu uşurinţã. Textul va respecta structura (titluri, dispunere pe paragrafe) prezentatã în anexa nr. 2.
(3) Afişul va fi retipãrit anual şi va fi actualizat la solicitarea ANC, în urma apariţiei unor circumstanţe obiective.
ART. 7
(1) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia sã remitã oricãrei persoane, la cerere, în mod gratuit în formã tipãritã sau, dacã se solicitã astfel, în formã electronicã, o copie a contractului-cadru şi a condiţiilor generale privind furnizarea serviciului de telefonie, în cazul abonamentelor, respectiv a condiţiilor generale privind furnizarea serviciului de telefonie, în cazul serviciilor pentru care plata se realizeazã în avans.
(2) În mod obligatoriu, materialele prevãzute la alin. (1) vor fi înmânate sau transmise persoanelor interesate de încheierea unui contract în formã tipãritã sau, dacã se solicitã astfel, în formã electronicã, înainte de încheierea contractului, furnizorii având obligaţia sã se asigure cã personalul de vânzãri de la punctele de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferã servicii de telefonie destinate publicului pe bazã de abonament îndrumã persoanele în cauzã sã citeascã atent materialele respective înainte de a încheia contractul.
(3) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia sã se asigure cã personalul de vânzãri de la punctele de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferã servicii de telefonie destinate publicului pe bazã de abonament comunicã utilizatorului final, înainte de încheierea contractului, cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadã contractualã iniţialã, precizând serviciile incluse - abonament lunar (numãrul de minute/creditul inclus, dacã este cazul), extraopţiuni, conectare/instalare, echipament terminal achiziţionat etc., dupã caz, cu toate taxele incluse;
b) tarifele aplicabile pentru acces şi pentru apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în orele de vârf/în afara orelor de vârf (cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare) şi condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, dupã caz;
c) durata minimã a contractului, dacã este cazul, precum şi condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi penalitãţile aplicabile, dacã este cazul;
d) modurile în care pot fi aflate celelalte informaţii prevãzute la art. 3 alin. (1).
(4) Comunicarea prevãzutã la alin. (3) va fi însoţitã sau urmatã, la cerere, în mod gratuit, de oferirea unor materiale în formã tipãritã sau, dacã se solicitã astfel, în formã electronicã, incluzând cel puţin informaţiile prevãzute la alin. (3), înainte de încheierea contractului pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului.
(5) Prevederile alin. (3) şi (4) se aplicã inclusiv în cazul vânzãrilor la distanţã.
ART. 8
Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a afişa pe pagina principalã a propriului site, la loc uşor vizibil, un link direct cãtre contractul-cadru şi cãtre condiţiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie.
ART. 9
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei decizii, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de întocmi "Procedura privind soluţionarea reclamaţiilor utilizatorilor finali", denumitã în continuare Procedurã, şi de a o pune la dispoziţia publicului prin urmãtoarele mijloace, în mod cumulativ:
a) furnizarea în mod gratuit, la cerere, la toate punctele de lucru proprii sau la punctele de lucru din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferã servicii de telefonie destinate publicului pe bazã de abonament, a unui exemplar tipãrit al Procedurii;
b) afişarea Procedurii pe propriul site.
(2) La momentul încheierii contractului pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului, utilizatorului final îi va fi înmânat un exemplar tipãrit al Procedurii.
(3) Procedura va cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) modalitãţile în care utilizatorul final poate înainta o reclamaţie (telefon, fax, e-mail, serviciu poştal);
b) un numãr de telefon şi o adresã de e-mail pentru primirea reclamaţiilor;
c) denumirea, adresa şi programul de lucru ale compartimentului însãrcinat cu primirea şi înregistrarea reclamaţiilor, dacã este cazul;
d) termenul maxim pentru depunerea reclamaţiei, dacã este cazul;
e) termenul maxim de soluţionare a reclamaţiilor sau, dacã este cazul, pentru fiecare categorie de reclamaţii;
f) modalitãţile şi termenul de informare a utilizatorului final cu privire la rezultatul demersurilor efectuate pentru soluţionarea reclamaţiei sale, precum şi, în cazul nesoluţionãrii reclamaţiei în termenul maxim, termenul de informare a utilizatorului asupra stadiului de soluţionare;
g) în cazul în care litigiul nu este soluţionat pe cale amiabilã cu furnizorul de servicii de telefonie destinate publicului, posibilitatea utilizatorului final de a apela la ANC sau la alte proceduri extrajudiciare de soluţionare a litigiilor; de asemenea, se va indica posibilitatea utilizatorului final de a se adresa instanţei competente.
ART. 10
(1) În cazul în care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar denunţarea unilateralã ulterioarã presupune plata de cãtre abonat a unor penalitãţi, cu cel puţin 15 zile înainte de data-limitã stabilitã în contract pentru transmiterea de cãtre abonat a notificãrii în vederea încetãrii efectelor contractului, dar nu cu mai mult de 45 de zile înainte de aceastã datã, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a tipãri pe factura emisã abonatului sau de a transmite odatã cu aceasta un mesaj de informare cu privire la data la care expirã contractul, data-limitã pentru transmiterea notificãrii, precum şi prelungirea automatã a contractului în caz contrar.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie mobilã au obligaţia sã comunice mesajul prevãzut la alin. (1) şi prin intermediul unui SMS transmis fiecãrui abonat, în termenul stabilit la alin. (1).
SECŢIUNEA a 2-a
Informarea prin intermediul ANC
ART. 11
(1) ANC va realiza, va administra şi va pune la dispoziţia publicului o paginã de internet care va oferi informaţii comparative privind tarifele şi condiţiile oferite de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, prin intermediul unei aplicaţii interactive care va efectua, pe baza unui set de opţiuni introduse de utilizator, analize comparative ale planurilor tarifare existente pe piaţã pentru 3 categorii de servicii de comunicaţii electronice: telefonie mobilã, telefonie fixã şi acces la internet în bandã largã, urmând sã returneze un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al preţului, care corespund opţiunilor exprimate de utilizator.
(2) Aplicaţia interactivã prevãzutã la alin. (1) va furniza utilizatorului final urmãtoarele informaţii:
I. În cazul serviciilor de telefonie:
a) denumirea şi logoul furnizorului, numele planului tarifar şi pagina de internet a furnizorului unde se regãsesc informaţii detaliate privind acest plan;
b) aranjamentul contractual (cu plata în avans sau ulterior furnizãrii serviciilor);
c) durata minimã a contractului, precum şi penalitãţile aplicabile pentru încetarea contractului înainte de termen;
d) tariful abonamentului lunar sau valoarea cartelei de reîncãrcare, dupã caz, precum şi minutele incluse sau creditul iniţial inclus în preţ, dacã este cazul;
e) tariful de conectare la reţea sau tariful de instalare a serviciului, dacã este cazul;
f) tarifele percepute pentru fiecare categorie de apeluri: pentru apelurile naţionale se vor indica tarifele în funcţie de destinaţie/reţeaua apelatã (în aceeaşi reţea sau cãtre alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), precum şi în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se efectueazã apelul (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare) sau în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacã este cazul; pentru apelurile internaţionale se vor indica tarifele în funcţie de zonele/ţãrile de destinaţie; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
g) în cazul serviciilor de telefonie mobilã, tarifele pentru serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS), în funcţie de reţeaua selectatã, intervalul orar (dacã este cazul), precum şi în funcţie de destinaţie (în interiorul ţãrii vizitate, cãtre ţara de origine sau cãtre o altã ţarã decât cea de destinaţie ori cea de origine);
h) aria de acoperire a serviciilor (localitãţile în care sunt disponibile serviciile, în cazul telefoniei fixe, respectiv procentul populaţiei şi procentul din teritoriu, în cazul telefoniei mobile);
i) modalitãţile de platã a facturii;
j) ofertele promoţionale în curs, inclusiv reduceri sau gratuitãţi la echipamente.
II. În cazul serviciului de acces la internet în bandã largã:
a) denumirea şi logoul furnizorului, numele planului tarifar şi pagina de internet a furnizorului unde se regãsesc informaţii detaliate privind acest plan, dacã este cazul;
b) aranjamentul contractual (cu plata în avans sau ulterior furnizãrii serviciilor);
c) tariful abonamentului lunar şi traficul/creditul iniţial inclus în preţ, dacã este cazul;
d) tariful de conectare la reţea sau tariful de instalare a serviciului, dacã este cazul;
e) tarifele percepute pentru închiriere/furnizare echipamente, dacã este cazul;
f) tariful perceput pentru traficul suplimentar, dacã este cazul;
g) aria de acoperire a serviciilor (localitãţile în care sunt disponibile serviciile);
h) viteza de upload/download în intervalul orar de trafic maxim (calculatã în funcţie de numãrul maxim de utilizatori care pot accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximã de upload/download;
i) modalitãţile de platã a facturii;
j) ofertele promoţionale în curs, inclusiv reduceri sau gratuitãţi la echipamente.
(3) Criteriile şi opţiunile utilizate de aplicaţia interactivã prevãzutã la alin. (1) în vederea realizãrii clasamentului celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al preţului, formatul în care furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia sã punã la dispoziţie ofertele lor comerciale pentru a asigura conţinutul necesar funcţionãrii aplicaţiei, precum şi orice alte elemente şi condiţii necesare pentru dezvoltarea şi funcţionarea aplicaţiei vor fi stabilite de cãtre ANC, cu consultarea furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.
(4) Pagina de internet prevãzutã la alin. (1) va putea conţine şi alte informaţii de interes pentru utilizatorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.
ART. 12
(1) În termen de 30 de zile de la data primirii unei înştiinţãri din partea ANC cu privire la finalizarea aplicaţiei interactive prevãzute la art. 11, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au, cumulativ, urmãtoarele obligaţii:
a) sã transmitã ANC în mod complet şi corect ofertele lor comerciale care sã conţinã cel puţin elementele prevãzute în anexa nr. 1, în una dintre modalitãţile prevãzute la art. 13, în formatul aferent fiecãrei categorii de servicii (telefonie fixã, telefonie mobilã şi acces la internet în bandã largã), stabilit de ANC;
b) sã introducã informaţiile corespunzãtoare în formã electronicã, pentru fiecare categorie de servicii (telefonie fixã, telefonie mobilã şi acces la internet în bandã largã), în baza de date a aplicaţiei prevãzute la art. 11 prin intermediul unei interfeţe web puse la dispoziţie în acest scop de ANC, informaţiile în cauzã urmând a fi verificate şi validate de ANC.
(2) În cazul în care furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului lanseazã o nouã ofertã comercialã, o modificã pe cea existentã sau lanseazã o ofertã promoţionalã cu termen scurt de valabilitate, au obligaţia de a transmite ANC informaţiile corespunzãtoare şi de a le introduce în formã electronicã, în condiţiile alin. (1), în termen de 4 zile lucrãtoare de la data lansãrii sau modificãrii acestora. Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sunt obligaţi sã precizeze perioada de valabilitate şi orice condiţii ce afecteazã ofertele lor comerciale, cu respectarea formatului stabilit de ANC.
ART. 13
Informaţiile prevãzute la art. 12 vor fi transmise cãtre sediul central sau structura teritorialã a ANC în raza cãreia se situeazã sediul furnizorului, în unul dintre urmãtoarele moduri:
a) pe suport hârtie, semnate şi ştampilate de reprezentantul legal sau de o persoanã împuternicitã în acest sens, prin depunere, sub luare de semnãturã, ori printr-un serviciu poştal, cu confirmare de primire;
b) ca înscris în formã electronicã, cãruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnãturã electronicã extinsã, bazatã pe un certificat calificat şi generatã cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnãturii electronice.
CAP. III
Informaţiile cuprinse în facturile detaliate emise de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului
ART. 14
Facturile detaliate se elibereazã la cererea abonaţilor, indiferent de calitatea de persoanã fizicã sau juridicã a abonatului.
ART. 15
(1) Facturile detaliate emise de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului vor include cel puţin urmãtoarele categorii de informaţii:
I. În cazul serviciilor de telefonie:
a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament;
c) tarife percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, dacã este cazul;
d) tarife percepute pentru închiriere/furnizare echipamente, dacã este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, percepute lunar;
f) gratuitãţile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat şi modul de aplicare a acestora;
g) serviciile ocazionale furnizate şi tarifele percepute pentru acestea;
h) lista completã a convorbirilor efectuate şi a mesajelor expediate, precum şi a mesajelor sau apelurilor recepţionate pentru care se percepe un tarif; în cuprinsul acestei liste vor fi specificate urmãtoarele informaţii:
1. numãrul apelat pentru fiecare convorbire şi numãrul cãtre care s-a expediat un mesaj sau de la care a fost primit un apel ori mesaj pentru care se percepe un tarif, în mãsura în care furnizorul poate identifica aceste informaţii;
2. data şi ora la care s-a iniţiat fiecare convorbire telefonicã, la care s-a expediat un mesaj sau la care a fost primit un apel ori mesaj pentru care se percepe un tarif;
3. durata fiecãrei convorbiri telefonice;
4. tariful total pentru fiecare convorbire efectuatã şi pentru fiecare mesaj expediat sau primit pentru care se percepe un tarif;
i) valorile totale ale apelurilor, respectiv ale mesajelor tarifate, diferenţiate pe categorii de apeluri/mesaje/alte servicii: apeluri în aceeaşi reţea, apeluri cãtre alte reţele pe tipuri de reţele - cãtre (alte) reţele fixe, cãtre (alte) reţele mobile, cãtre anumite reţele, dacã este cazul -, cãtre numere dintr-un grup definit, apeluri internaţionale, apeluri efectuate/primite în roaming, apeluri cãtre numere cu tarif special, apeluri dial-up pentru acces la internet, apeluri video, SMS, MMS, precum şi pentru orice alte categorii de servicii utilizate şi tarifate de furnizor în perioada de facturare;
j) suma totalã tarifatã, inclusiv TVA;
k) modalitatea de contorizare a timpului de conversaţie tarifat; de asemenea, va fi specificatã modalitatea de tarifare utilizatã de furnizor, menţionându-se cel puţin unitatea de timp utilizatã pentru tarifare (de exemplu, secundã, minut etc.) şi modalitatea de tratare a fiecãrei unitãţi de timp;
l) un numãr de telefon la care utilizatorul final poate solicita informaţii suplimentare referitoare la factura detaliatã;
m) cursul de schimb valutar aplicat, dacã este cazul.
II. În cazul serviciilor de acces la internet:
a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament şi tariful pentru traficul suplimentar;
c) tarife percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, dacã este cazul;
d) tarife percepute pentru închiriere/furnizare echipamente, dacã este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, percepute lunar;
f) gratuitãţile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat şi modul de aplicare a acestora;
g) serviciile ocazionale furnizate şi tarifele percepute pentru acestea;
h) numãrul de ore/volumul de trafic inclus în abonament (limita de trafic), precum şi traficul suplimentar generat prin depãşirea numãrului de ore/volumului de trafic inclus în abonament, diferenţiat în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se realizeazã accesul la internet, dacã este cazul;
i) suma totalã tarifatã, inclusiv TVA;
j) un numãr de telefon în cazul în care utilizatorul considerã necesare informaţii suplimentare cu privire la factura detaliatã;
k) cursul de schimb valutar aplicat, dacã este cazul.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 16
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicãrii.
Preşedintele
Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii,
Dorin-Liviu Nistoran
Bucureşti, 5 februarie 2009.
Nr. 77.
ANEXA 1
Setul minim de informaţii pe care trebuie sã le conţinã
oferta comercialã a furnizorilor de servicii
de comunicaţii electronice destinate publicului
I. Ofertele comerciale referitoare la serviciile de telefonie vor cuprinde:
A. Datele de identificare a furnizorului: nume/denumire, domiciliu/sediu, telefon, fax, adresã de e-mail, paginã de internet
B. Descrierea categoriilor de servicii oferite:
- servicii de acces;
- apeluri naţionale/internaţionale;
- servicii oferite persoanelor fizice sau juridice, cu plata în avans ori ulterior furnizãrii serviciilor;
- posibilitatea de a apela serviciile de urgenţã, precum şi dacã şi în ce condiţii este disponibilã localizarea apelantului;
- servicii de identificare a liniei care apeleazã şi a liniei apelate;
- servicii de relaţii cu clienţii;
- servicii de informaţii privind abonaţii;
- servicii de restricţionare a apelurilor;
- servicii de redirecţionare a apelurilor;
- serviciul de roaming;
- serviciul de portabilitate a numerelor;
- servicii de întreţinere şi/sau reparaţii etc.
C. Informaţii referitoare la condiţiile de furnizare a serviciilor, dupã cum urmeazã:
C.1. În cazul serviciilor de telefonie fixã pe bazã de abonament se vor prezenta:
1. aria de furnizare a serviciilor (localitãţile în care sunt disponibile serviciile);
2. documentele necesare pentru încheierea unui contract, pentru fiecare categorie de utilizatori finali (de exemplu, pentru persoane fizice, respectiv pentru persoane juridice);
3. pentru fiecare categorie de utilizatori finali şi pentru fiecare tip de abonament*1):
----------
*1) În cazul în care unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singurã datã, cu precizarea expresã a domeniului de aplicare.
a) contractul-cadru, precum şi condiţiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie;
b) durata minimã a contractului, dacã este cazul, condiţiile de modificare, cesiune sau încetare a contractului înainte de termen, precum şi penalitãţile aplicabile, dacã este cazul;
c) tariful de conectare la reţea/tariful de instalare a serviciului, dacã este cazul;
d) termenul de instalare a postului telefonic/termenul de punere în funcţiune a serviciului;
e) tariful abonamentului lunar;
f) alte tarife suplimentare percepute lunar (tarife pentru închirierea echipamentelor etc.), dacã este cazul;
g) numãrul de minute incluse sau creditul inclus iniţial, dacã este cazul; în cazul în care abonamentul cuprinde minute incluse, se vor preciza cu exactitate intervalele orare, destinaţiile (naţionale/internaţionale), reţelele/tipurile de reţele de destinaţie sau tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit) pentru care minutele incluse sunt valabile sau, alternativ, cele pentru care minutele incluse nu sunt valabile (de exemplu, numere cu tarif special); de asemenea, se va preciza dacã creditul/minutele incluse neutilizat/neutilizate se reporteazã în urmãtoarea sau în urmãtoarele perioade de facturare, precum şi perioada de valabilitate a creditului/minutelor incluse, dacã este cazul;
h) numãrul de minute sau orice alte facilitãţi care se oferã periodic ori cu anumite ocazii, sub formã de bonus/premiu etc., condiţiile în care se oferã şi modalitatea de utilizare a acestora;
i) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua apelatã (în aceeaşi reţea sau cãtre alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se apeleazã (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
j) tarifele pentru serviciul de portabilitate a numerelor şi pentru apelurile realizate cãtre numerele portate, dacã acestea diferã de tarifele percepute pentru apelurile cãtre reţeaua în care numãrul a fost portat, pentru categoria de utilizatori finali sau pentru tipul de abonament respectiv;
k) tarifele pentru apelurile internaţionale, în funcţie de zonele/ţãrile de destinaţie;
l) tarifele pentru serviciul SMS, în funcţie de destinaţie (naţionalã/internaţionalã), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit;
m) modalitatea de tarifare (la secundã, la minut etc.) pentru fiecare categorie de apeluri, precum şi tariful pentru stabilirea legãturii ("call set-up", primul minut indivizibil etc.), dacã este cazul;
n) în cazul furnizãrii de servicii "în pachet", se vor prezenta condiţiile în care se oferã serviciile incluse în cadrul pachetului, iar pentru fiecare serviciu se vor specifica informaţiile corespunzãtoare categoriei de servicii din care face parte;
o) modalitãţile şi mijloacele de platã a facturilor (dacã tarifele sunt exprimate în altã monedã decât cea în care se face plata, se va preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizeazã un curs de schimb mediu lunar, se va preciza acest lucru, precum şi tariful pentru emiterea facturii detaliate, dacã este cazul;
p) condiţiile de suspendare, respectiv de reconectare a serviciului de acces la reţea în caz de suspendare.
C.2. În cazul serviciilor de telefonie fixã pentru care plata se realizeazã în avans se vor prezenta:
1. aria de furnizare a serviciilor (localitãţile în care sunt disponibile serviciile);
2. categoriile de servicii de telefonie fixã care pot fi accesate de cãtre utilizatorii finali;
3. pentru fiecare categorie de servicii, se vor enumera:
a) planurile tarifare şi creditul corespunzãtor inclus iniţial în preţ;
b) perioada de valabilitate a creditului, dacã este cazul;
c) în cazul furnizãrii de servicii prin intermediul procedurii de selectare a transportatorului sau al numerotaţiei nongeografice, se vor specifica indicativul individual de selectare a transportatorului sau numerotaţia nongeograficã prin care utilizatorii au acces la serviciile oferite, precum şi reţelele de acces din care poate fi iniţiat apelul;
d) modalitatea de tarifare (la secundã, la minut etc.) pentru fiecare categorie de apeluri oferite, precum şi tariful pentru stabilirea legãturii ("call set-up", primul minut indivizibil etc.), dacã este cazul;
e) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate la nivel naţional în funcţie de destinaţie/reţeaua apelatã (în aceeaşi reţea sau cãtre alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se apeleazã (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
f) tarifele pentru apelurile internaţionale, în funcţie de zonele/ţãrile de destinaţie;
g) numãrul de minute sau orice alte facilitãţi care se oferã periodic ori cu anumite ocazii, sub formã de bonus/premiu etc., condiţiile în care se oferã şi modalitatea de utilizare a acestora.
C.3. În cazul serviciilor de telefonie mobilã oferite pe bazã de abonament se vor prezenta:
1. aria de acoperire a reţelei (procentul populaţiei şi procentul din teritoriu);
2. documentele necesare pentru încheierea unui contract, pentru fiecare categorie de utilizatori finali (de exemplu, pentru persoane fizice, respectiv pentru persoane juridice);
3. pentru fiecare categorie de utilizatori finali şi pentru fiecare tip de abonament*1):
----------
*1) În cazul în care unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singurã datã, cu precizarea expresã a domeniului de aplicare.
a) contractul-cadru, precum şi condiţiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie;
b) durata minimã a contractului, dacã este cazul, condiţiile de modificare, cesiune sau încetare a contractului înainte de termen, precum şi penalitãţile aplicabile, dacã este cazul;
c) termenul de punere în funcţiune a serviciului, dacã este cazul;
d) tariful de conectare la reţea, dacã este cazul;
e) tariful abonamentului lunar;
f) numãrul de minute/SMS-uri/MMS-uri incluse sau creditul inclus iniţial, dacã este cazul; în cazul în care abonamentul cuprinde minute/SMS-uri/MMS-uri incluse, se vor preciza cu exactitate intervalele orare, destinaţiile (naţionale/ internaţionale), reţelele/tipurile de reţele de destinaţie sau tipurile de numere (de exemplu, numere dintr-un grup definit) pentru care minutele/SMS-urile/ MMS-urile incluse sunt valabile sau, alternativ, cele pentru care minutele incluse nu sunt valabile (de exemplu, cãtre numere cu tarif special); de asemenea, se va preciza dacã creditul/minutele/SMS-urile/MMS-urile incluse rãmase neutilizate se reporteazã în urmãtoarea sau urmãtoarele perioade de facturare, precum şi perioada de valabilitate a creditului/minutelor/SMS-urilor/MMS-urilor incluse, dacã este cazul;
g) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua apelatã (în aceeaşi reţea sau cãtre alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se apeleazã (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
h) tarifele percepute pentru apelurile internaţionale, în funcţie de zonele/ţãrile de destinaţie;
i) tarifele pentru serviciul de portabilitate a numerelor şi pentru apelurile realizate cãtre numerele portate, dacã acestea diferã de tarifele percepute pentru apelurile cãtre reţeaua în care numãrul a fost portat, pentru categoria de utilizatori finali şi pentru tipul de abonament respectiv;
j) tarifele pentru serviciile SMS şi MMS, în funcţie de destinaţie (naţionalã/internaţionalã), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit;
k) destinaţiile disponibile şi tarifele pentru serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS), în funcţie de reţeaua selectatã, intervalul orar (dacã este cazul), precum şi în funcţie de destinaţie (în interiorul ţãrii vizitate, cãtre ţara de origine, cãtre o altã ţarã decât cea de destinaţie sau cea de origine);
l) numãrul de minute sau orice alte facilitãţi care se oferã periodic ori cu anumite ocazii, sub formã de bonus/premiu etc., condiţiile în care se oferã şi modalitatea de utilizare a acestora;
m) modalitatea de tarifare (la secundã, la minut etc.) pentru fiecare categorie de apeluri, precum şi tariful pentru stabilirea legãturii ("call set-up", primul minut indivizibil etc.), dacã este cazul;
n) în cazul furnizãrii de servicii "în pachet", se vor prezenta condiţiile în care se oferã serviciile incluse în cadrul pachetului, iar pentru fiecare serviciu se vor specifica informaţiile corespunzãtoare categoriei de servicii din care face parte;
o) modalitãţile şi mijloacele de platã a facturilor (dacã tarifele sunt exprimate în altã monedã decât cea în care se face plata, se va preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizeazã un curs de schimb mediu lunar, se va preciza acest aspect, precum şi tariful pentru emiterea facturii detaliate, dacã este cazul;
p) condiţiile de suspendare, respectiv reconectare a serviciului de acces la reţea în caz de suspendare, precum şi tarifele aplicabile, dacã este cazul.
C.4. În cazul serviciilor de telefonie mobilã pentru care plata se realizeazã în avans, se vor prezenta:
1. aria de acoperire a reţelei (procentul populaţiei şi procentul din teritoriu);
2. planurile tarifare oferite;
3. pentru fiecare plan tarifar se vor menţiona:
a) creditul iniţial inclus în preţ;
b) perioada de valabilitate a creditului, dacã este cazul;
c) perioada de valabilitate a cartelei SIM şi condiţiile de prelungire a valabilitãţii;
d) cartelele valorice de reîncãrcare disponibile, valoarea şi valabilitatea creditului corespunzãtor fiecãreia;
e) modalitatea de tarifare (la secundã, la minut etc.) pentru fiecare categorie de apeluri oferite, precum şi tariful pentru stabilirea legãturii ("call set-up", primul minut indivizibil etc.), dacã este cazul;
f) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua apelatã (în aceeaşi reţea sau cãtre alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se apeleazã (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare corespunzãtoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacã este cazul; de asemenea, se va indica faptul cã pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
g) tarifele pentru apelurile internaţionale, în funcţie de zonele/ţãrile de destinaţie a apelului;
h) tarifele pentru serviciile SMS şi MMS, în funcţie de destinaţie (naţionalã/internaţionalã);
i) destinaţiile disponibile şi tarifele pentru serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS), în funcţie de reţeaua selectatã, intervalul orar (dacã este cazul), precum şi în funcţie de destinaţie (în interiorul ţãrii vizitate, cãtre ţara de origine, cãtre o altã ţarã decât cea de destinaţie sau cea de origine);
j) numãr de minute (valoare credit), precum şi orice alte facilitãţi care se oferã periodic sau cu anumite ocazii, sub formã de bonus/premiu etc., condiţiile în care se oferã şi modalitatea de utilizare a acestora;
4. descrierea modalitãţilor de reîncãrcare a cartelei SIM.
D. Serviciile de mesagerie vocalã oferite, modalitatea de activare, dezactivare şi tarifele aferente pentru activare, pentru apeluri cãtre mesageria vocalã şi pentru accesarea mesageriei vocale
E. Ofertele promoţionale în curs, cu specificarea condiţiilor şi a perioadei de valabilitate, dacã este cazul
F. Produsele şi serviciile suplimentare oferite (de exemplu, se va preciza dacã este necesarã achiziţionarea unui aparat telefonic compatibil cu serviciul oferit sau instalarea unor echipamente suplimentare şi tarifele aplicabile), serviciile cu valoare adãugatã oferite, condiţiile în care se pun la dispoziţie, modalitatea de activare, dezactivare şi tarifare a acestora
G. Eventualele restricţii la utilizarea echipamentului terminal (spre exemplu, blocarea în reţea), precum şi termenul de valabilitate a acestor restricţii, dacã este cazul
H. Programele de fidelizare (acordarea de bonusuri, reduceri, gratuitãţi etc.), condiţiile în care se acordã şi modul de utilizare a facilitãţilor oferite
I. Numerele de acces la serviciul de relaţii cu clienţii şi/sau la serviciul care oferã asistenţã tehnicã şi programul de disponibilitate a acestora
J. Nivelurile de calitate oferite
K. Tipurile de servicii de remediere a defecţiunilor, întreţinere şi reparaţii oferite (se vor oferi informaţii cu privire la compartimentul responsabil pentru remedierea defecţiunilor, datele de contact, programul de lucru şi tarifele aferente acestor servicii)
II. Ofertele comerciale referitoare la serviciile de acces la internet vor cuprinde:
A. Datele de identificare a furnizorului: nume/denumire, domiciliu/sediu, telefon, fax, adresã de e-mail, paginã de internet
B. Descrierea categoriilor de servicii de acces la internet oferite
C. Aria de furnizare a serviciilor (localitãţile în care sunt disponibile serviciile)
D. Informaţii referitoare la condiţiile de furnizare a serviciilor, dupã cum urmeazã:
D.1. În cazul serviciilor de acces la internet pentru care plata se realizeazã în avans, se vor prezenta*1):
-----------
*1) În cazul în care unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singurã datã, cu precizarea expresã a domeniului de aplicare.
1. planurile tarifare oferite;
2. pentru fiecare plan tarifar se vor menţiona:
a) tariful de conectare la reţea, dacã este cazul;
b) numãrul de ore (creditul) incluse în preţ;
c) perioada de valabilitate a creditului;
d) numerele de acces la reţea;
e) tarifele în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se realizeazã accesul la internet, dacã este cazul;
f) viteza de upload/download în intervalul orar de trafic maxim (calculatã în funcţie de numãrul maxim de utilizatori care pot accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximã de upload/download.
D.2. În cazul serviciilor de acces la internet pe bazã de abonament, se vor prezenta*1):
-------------
*1) În cazul în care unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singurã datã, cu precizarea expresã a domeniului de aplicare.
1. documentele necesare pentru încheierea unui contract, pentru fiecare categorie de utilizatori finali (de exemplu, pentru persoane fizice, respectiv pentru persoane juridice);
2. pentru fiecare categorie de utilizatori finali şi pentru fiecare tip de abonament:
a) tariful de conectare la reţea şi/sau tariful de instalare a serviciului, cu specificarea elementelor componente;
b) echipamentele adiţionale necesare pentru accesul la internet şi preţurile/tariful lunar pentru utilizarea/închirierea acestora;
c) tariful abonamentului lunar, cu menţionarea situaţiilor în care tariful este condiţionat de achiziţionarea unui pachet de servicii;
d) traficul inclus în abonament (limita de trafic);
e) tariful pentru traficul suplimentar, în cazul depãşirii traficului inclus în abonament;
f) viteza de upload/download în intervalul orar de trafic maxim (calculatã în funcţie de numãrul maxim de utilizatori care pot accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximã de upload/download;
g) tarifele în funcţie de perioada din zi/sãptãmânã în care se realizeazã accesul la internet, dacã este cazul;
h) modalitãţile şi mijloacele de platã a facturii (dacã tarifele sunt exprimate în altã monedã decât cea în care se face plata, se va preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizeazã un curs de schimb mediu lunar, se va preciza acest aspect), precum şi tariful pentru emiterea facturii detaliate, dacã este cazul;
i) pachetele de servicii integrate oferite, care includ servicii de acces la internet, precum şi condiţiile în care se oferã, dacã este cazul;
j) condiţiile de suspendare, respectiv reconectare a serviciului de acces la reţea în caz de suspendare, precum şi tarifele aplicabile, dacã este cazul.
E. Termenul de conectare la reţea/de instalare a serviciului
F. Produsele şi serviciile suplimentare oferite (de exemplu, de precizat dacã este necesarã achiziţionarea/instalarea unor echipamente suplimentare şi tarifele aplicabile), serviciile cu valoare adãugatã oferite, condiţiile în care se pun la dispoziţie, modalitatea de activare, dezactivare şi tarifare a acestora
G. Eventualele restricţii la utilizarea echipamentului terminal, precum şi termenul de valabilitate a acestora, dacã este cazul
H. Programele de fidelizare (acordarea de bonusuri, reduceri etc.), condiţiile în care se acordã şi modul de utilizare a facilitãţilor oferite
I. Numerele de acces la serviciul de relaţii cu clienţii şi/sau serviciul care oferã asistenţã tehnicã şi programul de disponibilitate a acestora
J. Nivelurile de calitate oferite (de exemplu, se va indica nivelul de calitate privind accesul, dacã lãrgimea de bandã este sau nu este garantatã ori dacã depinde de nivelul de utilizare a reţelei sau a serverului unde utilizatorul este conectat)
K. Tipurile de servicii de remediere a defecţiunilor, întreţinere şi reparaţii oferite (se vor indica informaţii cu privire la compartimentul responsabil pentru remedierea defecţiunilor, datele de contact, programul de lucru şi tarifele aplicabile).
ANEXA 2
DREPTURILE DUMNEAVOASTRĂ DE INFORMARE
în calitate de utilizator de servicii de telefonie
Aveţi anumite drepturi de informare garantate prin lege în relaţia cu [denumirea furnizorului].
Aveţi dreptul sã cereţi şi sã obţineţi gratuit înainte de semnarea contractului o copie a contractului-cadru şi a Condiţiilor generale de furnizare a serviciului. La fel şi înainte de cumpãrarea cartelei preplãtite, când puteţi sã cereţi şi sã primiţi gratuit Condiţiile generale de furnizare a serviciului.
Trebuie sã vi se spunã şi sã vi se dea în scris înainte de semnarea contractului 3 informaţii importante:
● planul tarifar ales, inclusiv valoarea lui pentru toatã durata contractului, cu serviciile incluse - abonament lunar (cu minute/credit incluse/inclus), extraopţiuni, conectare/instalare etc., plus telefon (dacã e cazul), cu toate taxele incluse;
● ce tarife se aplicã şi în ce condiţii se folosesc minutele incluse sau creditul inclus;
● durata minimã a contractului şi taxele pe care trebuie sã le plãtiţi dacã renunţaţi la contract înainte de termen.
Fiţi atenţi atunci când semnaţi contractul! Verificaţi mai ales urmãtoarele:
1. ce tarife se aplicã şi în ce condiţii;
2. în cât timp veţi fi conectat;
3. cum puteţi anunţa o defecţiune şi în ce termen se remediazã;
4. taxele pe care trebuie sã le plãtiţi dacã renunţaţi la contract înainte de termen;
5. în ce condiţii vi se poate suspenda serviciul;
6. la ce despãgubiri aveţi dreptul dacã [denumirea furnizorului] nu respectã contractul;
7. penalitãţile pe care trebuie sã le plãtiţi dacã nu respectaţi contractul (de exemplu, dacã nu plãtiţi factura la termen).
[denumirea furnizorului] trebuie sã vã ofere, la semnarea contractului, un exemplar tipãrit al Procedurii de soluţionare a reclamaţiilor.
Dacã oricare dintre aceste drepturi la informare vã este încãlcat, vã puteţi adresa Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC).
Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii
Str. Delea Nouã nr. 2, sectorul 3, 030925 Bucureşti, România
Numãr gratuit: 0800 855 855
Telefon: 0372 845 845. Fax: 0372 845 402
E-mail: anrcti@anrcti.ro Website: www.anrcti.ro
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: