Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 766 din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 418 din 23 iunie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Danina-Maria Cãrãgui în Dosarul nr. 6.266/318/2009 al Judecãtoriei Târgu Jiu.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 6.266/318/2009, Judecãtoria Târgu Jiu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Excepţia a fost ridicatã de Danina-Maria Cãrãgui într-o cauzã având ca obiect o contestaţie la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 41 alin. (2), art. 47 alin. (1) şi art. 148 alin. (2), precum şi prevederilor art. 6 paragraful 1, art. 14, art. 17 şi art. 18 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece, suspendând "de drept", obstrucţioneazã acordarea drepturilor salariale prevãzute de lege şi câştigate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
Judecãtoria Târgu Jiu apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, întrucât suspendã executarea hotãrârilor judecãtoreşti având ca obiect creanţe împotriva Guvernului, eşalonând plata drepturilor salariale stabilite prin hotãrâri judecãtoreşti devenite executorii pânã la 31 decembrie 2009.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece "actul normativ contestat, prin prevederea unor plãţi intermediare, garanteazã punerea în aplicare a hotãrârilor într-un termen rezonabil, atât la nivel individual, cât, mai ales, la nivelul ansamblului fenomenului contencios de naturã salarialã a întreg personalului din sectorul bugetar."
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009, astfel cum au fost modificate prin <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010, dispoziţii care au urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009, se va realiza dupã o procedurã de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) În cursul termenului prevãzut la alin. (1) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept.
(3) Sumele prevãzute la alin. (1), plãtite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã, se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(4) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin sectorul bugetar se înţelege autoritãţile şi instituţiile publice a cãror finanţare se asigurã astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
c) integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilitã procedura de efectuare a plãţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevãzute la art. 1.
Art. 3. - Plãţile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidenţa prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 76/2009 , şi a prevederilor Ordinului ministrului justiţiei, al ministrului economiei şi finanţelor, al preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nr. 1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eşalonare a plãţii sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei se executã cu respectarea prevederilor art. 1 şi 2."
Prevederile invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 41 alin. (2), art. 47 alin. (1) şi art. 148 alin. (2) din Constituţie, precum şi cele ale art. 6 paragraful 1, art. 14, art. 17 şi art. 18 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 - în forma anterioarã modificãrii aduse prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 - plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi salariale stabilite în favoarea personalului bugetar urmau sã fie plãtite eşalonat începând cu anul 2010, pentru hotãrârile devenite executorii pânã la sfârşitul anului 2009, şi începând cu 2011 pentru cele devenite executorii pânã la finalul acestui an.
Prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , s-a amânat plata acestor drepturi salariale câştigate în instanţã, ca urmare a constrângerilor bugetare impuse de situaţia economicã actualã, astfel încât, ca urmare a modificãrilor aduse prin acest act normativ, plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti, devenite executorii pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se va face astfel: 34% din valoarea titlului executoriu - în anul 2012 şi 33% din valoarea titlului executoriu - în anul 2013, respectiv în anul 2014.
Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , reglementeazã eşalonarea plãţii unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar. Instituirea acestei mãsuri a fost determinatã de existenţa unui numãr substanţial de cauze având ca obiect acordarea de drepturi salariale, care a condus la o imposibilitate a autoritãţii statale de a executa hotãrârile judecãtoreşti pronunţate deja în aceastã materie, în special în actualul context de crizã economicã. Adoptarea actului normativ supus controlului de constituţionalitate a fost determinatã de circumstanţele excepţionale care au impus instituirea unor mãsuri prin care sã fie limitatã temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotãrârile judecãtoreşti irevocabile pronunţate în materia respectivã, fãrã ca prin aceasta sã se aducã atingere înseşi substanţei acestor drepturi.
Pentru a evita devalorizarea sumelor ce fac obiectul titlurilor executorii, ordonanţa de urgenţã prevede cã acestea se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum, ceea ce garanteazã o executare în totalitate a creanţei. Acest mecanism asigurã executarea integralã a titlului, acordând totodatã statului posibilitatea sã identifice resursele financiare necesare achitãrii acestor sume.
Aşa fiind, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 are în vedere rezolvarea unei situaţii extraordinare, prin reglementarea unor mãsuri cu caracter temporar şi derogatorii de la dreptul comun în materia executãrii hotãrârilor judecãtoreşti. Mãsurile instituite urmãresc un scop legitim asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Totodatã, mãsurile reglementate au un caracter pozitiv, în sensul cã Guvernul recunoaşte obligaţia de platã a autoritãţii statale şi se obligã la plata eşalonatã a titlurilor executorii, modalitate de executare impusã de situaţia de excepţie pe care o reprezintã, pe de o parte, proporţia deosebit de semnificativã a creanţelor astfel acumulate împotriva statului, şi, pe de altã parte, stabilitatea economicã a statului român în actualul context de crizã economicã naţionalã şi internaţionalã.
Asupra constituţionalitãţii prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 , în formã anterioarã modificãrilor intervenite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 , Curtea s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 188 din 2 martie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 14 aprilie 2010, şi <>Decizia nr. 190 din 2 martie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, statuând cã acest act normativ este constituţional.
Astfel, Curtea a constatat cã nu se poate reţine existenţa niciunei discriminãri între debitori, în sensul cã statul ca debitor şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea ce priveşte executarea hotãrârilor judecãtoreşti. Curtea Europeanã a Drepturilor Omului a statuat cã o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci când nu este justificatã în mod obiectiv şi rezonabil, aceasta însemnând cã nu urmãreşte un scop legitim sau nu pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere (în acest sens, a se vedea hotãrârile pronunţate în cauzele "Aspecte privind regimul lingvistic în şcolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Marckx împotriva Belgiei, 1979, Rasmussen împotriva Danemarcei, 1984, Abdulaziz, Cabales şi Balkandali împotriva Regatului Unit, 1985, Gaygusuz împotriva Austriei, 1996, Larkos împotriva Cipru 1999, Bocancea şi alţii împotriva Moldovei, 2004). Totodatã, în conformitate cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, statele beneficiazã de o anumitã marjã de apreciere în a decide dacã şi în ce mãsurã diferenţele între diversele situaţii similare justificã un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje variazã în funcţie de anumite circumstanţe, de domeniu şi de context (în acest sens, a se vedea hotãrârile pronunţate în cauzele "Aspecte privind regimul lingvistic în şcolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Gaygusuz împotriva Austriei, 1986, Bocancea şi alţii împotriva Moldovei, 2004).
Or, în cauza de faţã, mãsura contestatã urmãreşte un scop legitim - asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Astfel, situaţia particularã ivitã şi motivatã prin existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamã o diferenţã evidentã de tratament juridic.
Având în vedere cele de mai sus, Curtea apreciazã cã nu poate fi reţinutã încãlcarea prevederilor constituţionale şi convenţionale invocate în prezenta cauzã.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Danina-Maria Cãrãgui în Dosarul nr. 6.266/318/2009 al Judecãtoriei Târgu Jiu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: