Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 764 din 3 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (4) si (5), precum si ale art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004  privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 764 din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (4) si (5), precum si ale art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 14 iulie 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 60 alin. (4) şi (5), precum şi ale <>art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 10.458/118/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, arãtând cã textele de lege criticate au fost abrogate odatã cu intrarea în vigoare a <>Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 septembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 10.458/118/2007, Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 60 alin. (4) şi (5), precum şi ale <>art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, excepţie ridicatã de instanţa de judecatã din oficiu într-o cauzã ce are ca obiect drepturi salariale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã prevederile art. 91 alin. (2) şi <>art. 60 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 567/2004 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi art. 53 din Constituţie, deoarece, prin menţinerea salariilor de încadrare pentru grefierii dactilografi, reîncadraţi ca grefieri, acest personal a primit salarii mai mici decât grefierii de şedinţã, deşi prestau aceeaşi muncã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, invocând cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 64 din 15 ianuarie 2009, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 60 alin. (4) şi (5), precum şi ale <>art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 17/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 19 ianuarie 2006, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
Art. 60 alin. (4) şi (5): "(4) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate, a funcţionarilor publici şi a personalului contractual din cadrul instanţelor judecãtoreşti, parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul Ministerului Justiţiei, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri se stabileşte prin lege specialã.
(5) Pânã la intrarea în vigoare a legii speciale de salarizare, rãmân aplicabile în continuare dispoziţiile legale referitoare la salarizarea personalului prevãzut la alin. (4).";
Art. 91 alin. (2): "(2) Grefierii dactilografi ale cãror posturi au fost transformate în posturi de grefieri urmeazã sã fie salarizaţi corespunzãtor legii speciale de salarizare. Tehnicienii criminalişti din cadrul parchetelor sunt asimilaţi grefierilor."
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu urmãtoarele texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în faţa legii şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
În esenţã, critica de neconstituţionalitate constã în aceea cã reglementãrile legale prevãd menţinerea salariilor de încadrare pentru grefierii dactilografi reîncadraţi ca grefieri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aspectele puse în discuţie de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale vizeazã mai degrabã probleme de interpretare a textelor de lege criticate şi se referã strict la perioada tranzitorie a reglementãrii privind salarizarea personalului auxiliar din justiţie, pânã la intrarea în vigoare a legii speciale la care se face trimitere. Aceste probleme au fost generate atât de conţinutul iniţial al <>art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 , prin care se arãta cã se menţin salariile de încadrare ale grefierilor dactilografi ale cãror posturi au fost transformate în posturi de grefieri, cât şi de noua redactare a acestui text de lege, care nu mai face o referire expresã cu privire la reglementãrile referitoare la salarizare aplicabile pânã la intrarea în vigoare a legii speciale. În aceste condiţii, au fost aplicate în continuare dispoziţiile iniţiale ale art. 91 alin. (2), discriminatorii, potrivit cãrora persoane încadrate pe acelaşi post erau supuse unui regim diferenţiat sub aspectul salarizãrii. Discriminarea apãrea cu atât mai evidentã cu cât, pentru viitor, legiuitorul prevedea o salarizare egalã.
Curtea constatã însã cã în prezent nu mai este competentã sã sancţioneze textele de lege criticate din perspectiva pusã în discuţie de autorul excepţiei. Astfel, observã cã salarizarea personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor şi parchetelor este în momentul de faţã reglementatã prin dispoziţiile <>Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, fãrã a se mai pãstra diferenţa de tratament juridic criticatã. Or, având în vedere prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, reiese cã excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect, devenind inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 60 alin. (4) şi (5), precum şi ale <>art. 91 alin. (2) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilã, minori şi familie, litigii de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 10.458/118/2007.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016