Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 762 din 24 iunie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 10 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Mihai Zaharia în Dosarul nr. 658/98/2008 al Tribunalului Ialomiţa Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele legale criticate nu sunt retroactive.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 658/98/2008, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , excepţie ridicatã de Mihai Zaharia în cauza ce are ca obiect judecarea litigiului de muncã privind recalcularea pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece prevederile acestora "dispun numai pentru trecut şi numai în defavoarea pensionarului român".
Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilã apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Se aratã cã textele de lege criticate referitoare la cuantumul pensiei se aplicã numai pentru viitor.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã atât <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 , cât şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , reglementând sistemul de calcul al pensiilor, se aplicã unor situaţii juridice în curs de derulare, fiind astfel respectat art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 1 alin. (2), art.2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005.
Prevederile legale criticate au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 164 din Legea nr. 19/2000 : "(1) La determinarea punctajelor anuale, pânã la intrarea în vigoare a prezentei legi, se utilizeazã salariile brute sau nete, dupã caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de muncã, astfel:
a) salariile brute, pânã la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pânã la data de 1 ianuarie 1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile care au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã.
(3) La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, dupã data de 1 aprilie 1992, au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizeazã la stabilirea punctajelor anuale este urmãtorul:
a) perioada 1 martie 1970-1 septembrie 1983: 3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani; 5% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani; 7% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani; 10% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983-1 aprilie 1992: 3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 3-5 ani; 6% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani; 9% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani; 12% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani; 15% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani.
(4) Pentru perioada de dupã 1 aprilie 1992 sporul de vechime utilizat la stabilirea punctajelor anuale este cel înregistrat în carnetul de muncã.
(5) Salariile anuale medii şi minime pe economie, brute sau nete, dupã caz, pânã la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt prezentate în anexele nr. 6 şi 7.
(6) Pentru perioadele anterioare anului 1938, precum şi pentru perioada cuprinsã între 1939-1946 inclusiv, la stabilirea punctajului mediu anual se utilizeazã salariul mediu anual corespunzãtor anului 1938.
(7) Pentru perioadele anterioare anului 1949 se va utiliza salariul minim corespunzãtor anului 1949.
(8) Prevederile alin. (2)-(7) se aplicã, la cerere, şi persoanelor ale cãror drepturi de pensie au fost stabilite în perioada 1 aprilie 2001 pânã la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu art. 15 alin. (2) din Constituţie privind neretroactivitatea legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Referitor la critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 , prin invocarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea reţine cã aceasta este neîntemeiatã. Modalitatea de determinare a punctajelor anuale utilizate la calculul pensiilor priveşte numai persoanele care se pensioneazã dupã intrarea în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 . Cuantumul pensiei rezultat în urma recalculãrii se aplicã numai pentru viitor, nefiind vorba despre efecte retroactive asupra modului de calcul, cum susţine autorul excepţiei. Faptul cã prevederea determinarii punctajelor anuale dezavantajeazã anumiţi pensionari nu poate duce la concluzia cã aceasta, prin ea însãşi, retroactiveazã, fiind doar o modalitate în care legiuitorul a înţeles sã reglementeze.
Prin <>Decizia nr. 301 din 6 iulie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 26 august 2004, Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 . S-a reţinut, prin aceastã decizie, cã formula redacţionalã a prevederilor legale criticate nu oferã temei unei atari critici, întrucât nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv şi nici nu rezultã cã textul criticat ar urmãri sã producã efecte retroactive, acesta urmând a-şi gãsi aplicarea exclusiv de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 (la un an de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României). Determinarea punctajului pentru pensiile anterior stabilite s-a prevãzut ca o mãsurã în vederea recalculãrii şi recorelãrii, în viitor, a tuturor pensiilor, urmãrindu-se prin aceasta înlãturarea discrepanţelor inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi dupã intrarea în vigoare a noii reglementãri, pentru motive de echitate şi de protecţie socialã.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în decizie îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , prin invocarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constatã cã aceasta este, de asemenea, neîntemeiatã. Dispoziţiile legale criticate se referã la recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, în vederea susţinerii mãsurilor de reformare a sistemului de pensii. Potrivit art. (2) alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, procedura de recalculare se desfãşoarã începând cu data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã pânã la data de 1 ianuarie 2006.
În acest sens este şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale. Astfel, prin <>Decizia nr. 120 din 15 februarie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007, dar şi prin alte decizii, Curtea a respins, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 . Cu acel prilej, s-a constatat cã nu este încãlcatã niciuna dintre prevederile constituţionale invocate în aceastã cauzã. S-a reţinut cã "operaţiunea de recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru cã stagiul de cotizare a fost realizat în trecut, dar se efectueazã doar dupã data intrãrii în vigoare a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculatã intrând în platã numai de la data emiterii deciziei. În cazurile în care din recalculare rezultã un cuantum mai mare al pensiei, se va plãti acesta, iar dacã noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilitã şi aflatã în platã, fãrã a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior".
Curtea reţine cã atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în decizie îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea acestei jurisprudenţe.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Mihai Zaharia în Dosarul nr. 658/98/2008 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 iunie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: