Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 76 din 7 martie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 251 din 15 aprilie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Panait Stanescu Bellu în Dosarul nr. 5.060/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 5 martie 2002 în prezenta autorului exceptiei şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 7 martie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 septembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 5.060/2001, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Panait Stanescu Bellu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca, întrucât <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 "inlatura dreptul sau, ca veteran de rãzboi şi fost deţinut politic, de a beneficia de scutirea de impozit pentru activitãţi care nu au un caracter comercial, respectiv pentru venitul din profesia de avocat", se modifica implicit prevederile dintr-o lege organicã, şi anume <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 .
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate, apreciazã ca aceasta este neîntemeiatã, deoarece nu se precizeazã nici o dispoziţie constituţionalã incalcata prin prevederile <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 .
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât nu se indica temeiul constituţional în raport cu care sa fie examinate dispoziţiile <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , fiind astfel incalcate prevederile imperative ale <>art. 12 din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca "omisiunea indicarii normei constituţionale cãreia i-ar contraveni prevederea legalã criticata echivaleaza cu nemotivarea exceptiei, sesizarea fiind astfel contrarã dispoziţiilor <>art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 ".
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum acesta a fost formulat de autorul exceptiei, îl constituie dispoziţiile <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, dispoziţii care au urmãtorul cuprins: "Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonanţe, urmãtoarele: [...]
h) veniturile reprezentând avantajele în bani şi/sau în natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de rãzboi, invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, accidentatilor de rãzboi în afarã serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, urmaşilor eroilor-martiri, rãniţilor, luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989."
Din analiza cererii depuse de autorul exceptiei la dosarul instanţei judecãtoreşti, prin care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, precum şi din susţinerile orale în fata Curţii Constituţionale, în sensul ca prin neincluderea în categoria veniturilor scutite de impozit [astfel cum acestea sunt reglementate prin <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 - obiect al exceptiei de neconstituţionalitate] şi a veniturilor rezultate din exercitarea profesiunii de avocat, se modifica implicit prevederile unei legi organice, şi anume <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 , rezulta ca motivele de neconstituţionalitate privesc încãlcarea dispoziţiilor art. 114 alin. (1) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 : "Veteranii de rãzboi şi vãduvele de rãzboi beneficiazã şi de urmãtoarele drepturi: [...]
e) scutirea de impozite a indemnizaţiilor şi a rentei lunare, acordate potrivit prezentei legi, de impozitul pe salarii şi de impozitul pe clãdiri, pe terenurile din municipii, oraşe şi comune şi pe alte venituri, cu excepţia celor provenite din activitãţi comerciale. Aceste scutiri se aplica şi vãduvelor nerecãsãtorite ale veteranilor de rãzboi."
Aceste dispoziţii au fost abrogate expres prin <>art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997), ordonanta care însã în art. 3 lit. i) a menţinut scutirea de impozit pe venit pentru veteranii de rãzboi (scutire de care a beneficiat autorul exceptiei pentru anii 1998 şi 1999, astfel cum rezulta din dosarul instanţei de judecata).
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit - obiect al exceptiei de neconstituţionalitate.
Anterior sesizãrii Curţii Constituţionale <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001. Curtea observa însã ca dispoziţiile <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , criticate ca fiind neconstituţionale, prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, au fost preluate, cu un conţinut identic, în cuprinsul <>art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 (ale carei dispoziţii au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2002).
În practica sa jurisdicţionalã Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant ca atunci când dupã ridicarea exceptiei de neconstituţionalitate dispoziţia legalã criticata a fost modificatã sau preluatã în noul act normativ excepţia poate sa fie examinata, dacã textul legal, în noua sa redactare, conserva reglementarea iniţialã. De aceea, Curtea urmeazã sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca este neîntemeiatã susţinerea autorului exceptiei, potrivit cãreia dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, în sensul ca modifica prevederi dintr-o lege organicã, şi anume <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi.
<>Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a fost emisã în temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe. În art. 6 din ordonanta sunt menţionate veniturile scutite de impozitul pe venit.
<>Legea nr. 44/1994 este într-adevãr o lege organicã, fiind adoptatã cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţie, însã dispoziţia cuprinsã în art. 15 lit. e) din lege (la care se referã autorul exceptiei şi care a fost abrogatã, astfel cum s-a menţionat anterior) reglementeazã aspecte ce ţin de domeniul fiscal, care nu intra în sfera de reglementare a legilor organice, în condiţiile art. 72 alin. (3) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie. Faptul ca dispoziţia legalã respectiva a fost cuprinsã, sub aspect tehnic-legislativ, în <>Legea nr. 44/1994 nu-i schimba natura. În acest sens este şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, de exemplu Decizia nr. 53/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementãrii prin lege organicã sunt limitativ prevãzute de Constituţie şi sunt de stricta interpretare. De aceea, o lege organicã, chiar dacã din motive de politica legislativã cuprinde şi norme de natura legii ordinare, nu poate extinde domeniile rezervate de Constituţie legii organice şi asupra acestor norme. Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organicã şi cea ordinarã fiind exclusiv de natura constituţionalã, nu legalã.
În consecinta, prevederile <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 neavând caracterul unor norme de natura legii organice, nu se poate susţine neconstituţionalitatea <>art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3 al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile ulterioare, preluate de <>art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 , excepţie ridicatã de Panait Stanescu Bellu în Dosarul nr. 5.060/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 7 martie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
--------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: