Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 758 din 1 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007  privind masurile pentru combaterea intarzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 758 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea intarzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 21 iulie 2010

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sistemul electronic de arhivare, criptare şi indexare digitalizatã" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 8.131/62/2009 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 8.131/62/2009, Tribunalul Braşov - Secţia comercialã de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sistemul electronic de arhivare, criptare şi indexare digitalizatã" - S.R.L. din Braşov.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât statueazã caracterul irevocabil al hotãrârii prin care este respinsã cererea în anulare formulatã împotriva ordonanţei de platã, atunci când hotãrârea pronunţatã dezleagã probleme de competenţã, respectiv îşi declinã competenţa. <>Art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 constituie un nonsens juridic, fiind de neacceptat ca, în cadrul procedurii de fond, pãrţile sã poatã exercita calea de atac a recursului împotriva încheierii date în materie de competenţã, iar în cadrul acţiunii în anulare, instanţa sã pronunţe o hotãrâre irevocabilã, care sã nu fie supusã controlului judiciar statuat de art. 158 alin. 3 din Codul de procedurã civilã. Astfel, prevederile legale criticate înlãturã principiul egalitãţii în faţa legii, al securitãţii raporturilor juridice, precum şi principiul înfãptuirii justiţiei în mod egal pentru toţi, inclusiv dreptul la exercitarea cãilor de atac.
Tribunalul Braşov - Secţia comercialã de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate de autor nu înfrâng dispoziţiile constituţionale invocate de autor.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 decembrie 2007, text de lege care are urmãtorul conţinut: "(5) Hotãrârea prin care a fost respinsã cererea în anulare este irevocabilã."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) şi în art. 24 alin. (2).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi art. 13 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, atât cererea privind creanţa de platã a preţului, cât şi cererea în anulare a ordonanţei de platã se soluţioneazã de cãtre instanţa competentã de drept comun pentru judecarea fondului cauzei în primã instanţã, cu prevederea expresã a competenţei instanţei de contencios administrativ, în cazul cererii privind creanţa de platã a preţului rezultând dintr-un contract de achiziţie publicã, de concesiune de lucrãri publice sau de servicii. Ordonanţa de urgenţã stabileşte, de asemenea, în art. 5 alin. (4), obligaţia judecãtorului de a verifica din oficiu competenţa instanţei, procedând conform legii. Astfel, în situaţia în care instanţa, din oficiu sau la sesizarea unei pãrţi, este chematã sã se pronunţe asupra propriei competenţe, va pune în discuţia pãrţilor excepţia astfel formulatã pentru a da posibilitatea acestora sã îşi prezinte opinia cu privire la incidentul procedural. În cazul admiterii excepţiei de necompetenţã, instanţa se pronunţã printr-o hotãrâre de declinare a competenţei, care are drept efect dezînvestirea instanţei sesizate şi trimiterea cauzei la instanţa competentã potrivit legii. Împotriva hotãrârii prin care instanţa se declarã necompetentã, pãrţile pot formula recurs în temeiul art. 158 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pe de altã parte, în ceea ce priveşte prevederile <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 , Curtea observã cã acestea prevãd caracterul irevocabil al hotãrârii prin care este respinsã, pe fond, cererea în anulare a ordonanţei de platã. Dispoziţia criticatã se referã expres şi limitativ la hotãrârea prin care se soluţioneazã cererea în anulare, iar nu şi la cea prin care se declinã competenţa instanţei.
Potrivit unei exigenţe fundamentale de tehnicã legislativã, în condiţiile existenţei unei reglementãri de drept comun, o prevedere expresã, în aceeaşi materie, cu referire la un caz particular este necesarã atunci când se instituie o reglementare diferitã, derogatorie de la dreptul comun, având deci caracter de excepţie. Cum în cazul <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 nu s-au prevãzut dispoziţii derogatorii, este evident cã voinţa legiuitorului a fost aceea ca hotãrârea de declinare a competenţei sã poatã fi supusã cãii de atac potrivit dreptului comun în materie.
Aşa fiind, Curtea constatã cã susţinerile autorului excepţiei, potrivit cãrora hotãrârea de declinare a competenţei împrumutã caracterul irevocabil al hotãrârii prin care se respinge cererea în anulare, nu sunt întemeiate, în realitate, critica vizând modalitatea de interpretare şi aplicare a legii de cãtre instanţa de judecatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 119/2007 privind mãsurile pentru combaterea întârzierii executãrii obligaţiilor de platã rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sistemul electronic de arhivare, criptare şi indexare digitalizatã" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 8.131/62/2009 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016