Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 75 din 11 mai 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, coroborat cu art. 5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria la Banca Agricola - S.A.
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 9 iunie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria <<pierderi>> la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de Ion Jascu în Dosarul nr. 3.007/1997 al Judecãtoriei Galaţi.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, pentru care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care, referindu-se la jurisprudenta Curţii Constituţionale, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 februarie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 3.007/1997, Judecãtoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , ridicatã de Ion Jascu.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile art. 2, coroborat cu <>art. 5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece se aplica şi contractelor de credit încheiate înainte de intrarea în vigoare a ordonanţei.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata arata ca excepţia este neîntemeiatã potrivit jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale, neintervenind nici un element nou care sa justifice schimbarea jurisprudenţei. Totodatã instanta apreciazã ca prin dispoziţiile legale atacate nu s-a adus atingere drepturilor şi obligaţiilor "ce incumba pãrţilor în temeiul contractului de credit, ci s-au modificat efectele acestui contract în sensul ca acesta constituie titlu executoriu".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, întrucât art. 2 şi 5 din ordonanta nu conţin nici o dispoziţie cu caracter retroactiv care sa contravina art. 15 alin. (2) din Constituţie. Se mai arata în continuare ca jurisprudenta Curţii a statuat în mod constant ca "nu intra în competenta sa controlul dispoziţiilor unei legi sau raportul acţiunii lor în timp, ci numai constatarea dacã dispoziţiile respective sunt constituţionale".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, notele scrise ale pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Prin Încheierea din 4 februarie 1999 instanta de judecata a sesizat Curtea cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 . Din notele scrise, depuse la dosar de autorul exceptiei, rezulta ca acesta se referã la dispoziţiile art. 2, coroborat cu art. 5, din ordonanta. De aceea Curtea urmeazã sa se pronunţe asupra acestor dispoziţii legale.
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Aceste modificãri au vizat art. 2, nu însã şi art. 5 din ordonanta, care are urmãtorul conţinut: "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolã - S.A. şi imprumutatii sãi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta constituie titluri executorii."
<>Art. 2. din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost modificat anterior sesizãrii Curţii, mentinandu-se însã în noua redactare aceeaşi soluţie legislativã.
În consecinta, Curtea, în temeiul <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor legale în noua redactare, adicã asupra unor dispoziţii legale care sunt în vigoare.
Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998, se modifica alin. (1) lit. c) al <>art. 2 din Legea nr. 166/1998 , astfel ca dispoziţiile art. 2 din ordonanta criticata au urmãtorul conţinut: "(1) Creditele acordate pe baza contractelor încheiate înainte de 31 decembrie 1996 şi dobânzile aferente clasificate în categoria <<pierdere>> vor fi evidentiate în conturi în afarã bilanţului şi urmãrite în continuare de Banca Agricolã - S.A. pentru încasare şi vor fi regularizate în bilanţul contabil special întocmit pe baza datelor contabile de la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeaşi data, şi în limita valorilor înscrise în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta, dupã cum urmeazã:
a) garanţii acordate Bãncii Agricole - S.A., cu titlul de <<Active în curs de realizare>> la valoarea rãmasã din cea înscrisã în contractele de credit şi în actele de constituire a garanţiilor;
b) depozitele clienţilor Bãncii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor care beneficiazã şi de împrumuturi clasificate în categoria <<pierdere>> vor fi blocate începând cu data prezentei ordonanţe de urgenta, pana la rambursarea creditelor restante;
c) diferenţa dintre valoarea nominalã a creditelor şi a dobânzilor aferente, clasificate în categoria <<pierdere>>, şi valoarea rãmasã a garanţiilor primite de Banca Agricolã - S.A. va fi regularizata în limita sumei de 3.374,5 miliarde lei şi va fi înlocuitã în activul bilanţului Bãncii Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor. Dobânzile aferente titlurilor de stat se calculeazã începând cu data emiterii acestora pana la data scadentei lor.
(2) Banca Nationala a României va reesalona pana la 31 decembrie 1999 din creanţele sale sumele reprezentând creditele acordate Bãncii Agricole - S.A., în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 20/1996 . Totodatã se anuleazã obligaţiile de plata ale Bãncii Agricole - S.A. cãtre Banca Nationala a României, reprezentând creditele acordate conform prevederilor <>Legii nr. 20/1996 şi dobânzile aferente."
Dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997 [devenit <>art. 2 alin. (1) lit. b) în Legea nr. 166/1998 ], au mai fost supuse controlului Curţii, care, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie 1998, a statuat ca sunt neconstituţionale, deoarece "prin blocarea depozitelor clienţilor şi ale actionarilor Bãncii Agricole - S.A., care beneficiazã şi de împrumuturi clasificate în categoria <<pierdere>>, se instituie un regim privilegiat, de care va beneficia în exclusivitate Banca Agricolã - S.A.".
Având în vedere prevederile <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora nu pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile constatate ca neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , devenit <>art. 2 alin. (1) lit. b) în Legea nr. 166/1998 , urmeazã sa fie respinsã ca inadmisibila.
În legatura cu neconstituţionalitatea celorlalte dispoziţii ale <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , Curtea constata ca acestea nu infrang prevederile constituţionale ale art. 15, care consacra principiul neretroactivitatii legii.
În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 5 din ordonanta, acestea au constituit obiectul controlului constituţional în mai multe cauze. Jurisprudenta Curţii Constituţionale este constanta în a aprecia ca <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 este constituţional. Astfel, prin Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, şi prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999, Curtea a statuat ca, prin conţinutul sau, art. 5 din ordonanta amintita nu conţine în sine nici o dispoziţie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie. S-a mai reţinut ca prin dispoziţia legalã criticata se face aplicarea unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civilã, în sensul ca executarea silitã se poate realiza nu numai pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti investite cu formula executorie, ci şi în temeiul unui titlu executoriu prevãzut de lege. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , nici în art. 5 şi nici în alte articole, nu face nici o precizare cu privire la faptul ca dispoziţiile art. 5 se aplica şi contractelor de credit încheiate anterior datei intrãrii în vigoare a ordonanţei, aceasta nefiind de altfel o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare în timp a dispoziţiilor legale respective, cu privire la care este competenta sa se pronunţe instanta de judecata.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia pronunţatã prin deciziile nr. 181/1998 şi nr. 3/1999 îşi menţine valabilitatea şi în acest dosar, excepţia urmând a fi respinsã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. b), coroborat cu <>art. 5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria <<pierderi>> la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de Ion Jascu în Dosarul 3.007/1997 al Judecãtoriei Galaţi.
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (2), coroborat cu <>art. 5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria <<pierderi>> la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de Ion Jascu în acelaşi dosar.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 mai 1999.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
-----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: