Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 745 din 24 iunie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania
DECIZIE nr. 745 din 24 iunie 2008 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 29 iulie 2008 Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Ion Tiucã - procuror Mihaela Ionescu - magistrat-asistent Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rodicaz Trans" - S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 16.022/212/2007 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 21 decembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 16.022/212/2007, Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Rodicaz Trans" - S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii introduse de aceasta împotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiei încheiat de Direcţia Regionalã de Drumuri şi Poduri Constanţa. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia invocã art. 56 din Constituţie şi susţine cã taxa reglementatã prin dispoziţiile legale criticate se suprapune celei prevãzute de Codul fiscal, ceea ce contravine principiului legal al unicitãţii taxelor, precum şi principiului constituţional al justei aşezãri a sarcinilor fiscale. Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã şi-a exprimat opinia în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã actul normativ criticat transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999 cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfã pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene nr. L 187/42 din 20 iulie 1999. Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece tariful de utilizare a drumurilor naţionale nu reprezintã o sarcinã fiscalã, în sensul de impozite sau taxe ce se fac venit la bugetul de stat, ci exprimã preţul oficial stabilit pentru serviciile prestate sau lucrãrile executate, în funcţie de importanţa, volumul sau valoarea acestora. Astfel, sumele datorate cu titlu de tarif de utilizare a reţelei de drumuri naţionale nu se fac venituri la bugetul naţional, ci, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţã, se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrãrilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plãţi în numele autoritãţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrãzilor. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002. <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 a fost modificatã prin Legea nr. 424/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002, prin <>Legea nr. 415/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 51/2004 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.002 din 1 noiembrie 2004, şi prin <>Legea nr. 101/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007. Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 157/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 27 decembrie 2007, a fost modificat titlul <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 , acesta având urmãtorul cuprins: "Ordonanţã privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România." Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 56 referitoare la contribuţiile financiare ale cetãţenilor. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã asupra constituţionalitãţii actului normativ criticat aceasta s-a mai pronunţat, de exemplu, prin <>Decizia nr. 782 din 20 septembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 31 octombrie 2007, constatând netemeinicia criticilor formulate. Curtea a reţinut cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 introduce tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România pentru toate vehiculele înmatriculate şi pentru toţi utilizatorii români şi strãini, structurat în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare, încadrarea în clasa de emisii poluante, masa totalã maximã autorizatã şi numãrul de axe, dupã caz. Potrivit art. 15, ordonanţa transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999 cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfã pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene nr. L187/42 din 20 iulie 1999, în ceea ce priveşte tarifarea utilizãrii infrastructurii de transport rutier. Curtea a constatat cã tariful de utilizare a drumurilor publice instituit prin ordonanţa criticatã nu reprezintã o taxã, în sensul de obligaţie fiscalã impusã unei anumite categorii de persoane şi care se face venit la bugetul de stat sau bugetele locale, deoarece, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţa criticatã, sumele încasate în urma aplicãrii tarifelor de utilizare se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. Totodatã, aceste sume sunt utilizate - în exclusivitate - pentru finanţarea lucrãrilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plãţi în numele autoritãţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrãzilor. Atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceastã decizie îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, neintervenind elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , CURTEA CONSTITUŢIONALÃ În numele legii DECIDE: Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rodicaz Trans" - S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 16.022/212/2007 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 iunie 2008. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela Ionescu ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email