Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 743 din 13 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 275 alin. (3) si   art. 277 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 743 din 13 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 275 alin. (3) si art. 277 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 705 din 18 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Fãtu în Dosarul nr. 16.550/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 16.550/1/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 275 alin. (3) şi <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. Excepţia a fost ridicatã de Maria Fãtu în dosarul cu numãrul de mai sus, având ca obiect soluţionarea recursului declarat de aceasta împotriva unei hotãrâri a prim-viceguvernatorului Bãncii Naţionale a României.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile criticate încalcã principiul constituţional al accesului liber la justiţie prin faptul cã interzic judecãtorului sesizat cu recurs împotriva actelor emise de Banca Naţionalã a României sã se pronunţe şi asupra oportunitãţii acestor acte. Referitor la prevederile <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , susţine cã acestea încalcã principiul constituţional al prezumţiei de nevinovãţie, deoarece, interzicând suspendarea actului atacat pânã la soluţionarea definitivã a recursului declarat de petent, se prezumã, în tot acest interval, cã acţiunea petentului nu este fondatã şi cã, deci, acesta este vinovat.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale atacate nu contravin prevederilor Constituţiei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã întrucât nu se poate reţine cã prin textele de lege atacate se încalcã în vreun fel principiul liberului acces la justiţie şi cel al prezumţiei de nevinovãţie, consacrate prin Legea fundamentalã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece prevederile legale criticate nu conţin norme contrare dreptului pãrţilor interesate de a se adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, libertãţilor şi intereselor lor legitime. De asemenea, considerã cã nu poate fi primitã nici critica privind încãlcarea principiului de nevinovãţie, acest principiu având aplicare în dreptul penal, iar, pe de altã parte, interzicerea suspendãrii actului administrativ pe durata procesului nu constituie o mãsurã restrictivã îndreptatã împotriva persoanei, ci o mãsurã de protecţie a actului emis de autoritatea competentã.
Preşedinţii celor douã Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 275 alin. (3) şi <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, publicatã în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 275 alin. (3): "Banca Naţionalã a României este singura autoritate în mãsurã sã se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, a evaluãrilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.";
- Art. 277: "Pânã la adoptarea unei hotãrâri de cãtre consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, potrivit art. 275 alin. (1) sau pânã la pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile de cãtre instanţa judecãtoreascã, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, executarea actelor emise de Banca Naţionalã a României nu se suspendã."
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de nevinovãţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã susţinerea autorului excepţiei, în sensul cã dispoziţiile <>art. 275 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 ar contraveni prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, este neîntemeiatã, deoarece, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, hotãrârea Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României se poate ataca, în termen de 15 zile de la comunicare, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, astfel încât partea interesatã are la îndemânã mijloacele necesare pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime. Totodatã, dispoziţiile criticate fac parte din capitolul IX al titlului III din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , capitol intitulat "Cãi de contestare". Curtea mai reţine cã limitarea prevãzutã de alin. (3) al art. 275 se referã strict la evaluãrile şi analizele calitative care au stat la baza emiterii actului administrativ şi este o limitare fireascã având în vedere statutul legal al Bãncii Naţionale a României de bancã centralã.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , raportatã la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie, Curtea constatã cã şi aceasta este neîntemeiatã, pentru urmãtoarele considerente: pe de-o parte, faptul cã, pânã la adoptarea unei hotãrâri a Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României sau pânã la pronunţarea hotãrârii definitive şi irevocabile a instanţei de judecatã, executarea actelor atacate ale Bãncii Naţionale a României nu se suspendã, reprezintã o mãsurã de protecţie instituitã de legiuitor, fiind totodatã o mãsurã provizorie; pe de altã parte, raportarea la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie nu are incidenţã în cauza de faţã, deoarece, potrivit acestora, persoana este consideratã nevinovatã pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreşti de condamnare. Prin urmare, critica aceasta nu poate fi primitã, neaflându-ne în ipoteza prevãzutã de norma constituţionalã invocatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi <>art. 277 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicatã de Maria Fãtu în Dosarul nr. 16.550/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016