Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 742 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare si ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 579 din 16 august 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, excepţie ridicatã de Georgeta Achihãniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeanã a Pensionarilor, în Dosarul nr. 2.155/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.701D/2010.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 4.544D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Ioan Andriescu în Dosarul nr. 4.884/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.701D/2010 şi nr. 4.544D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 4.544D/2010 la Dosarul nr. 3.701D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât dispoziţiile de lege criticate nu mai sunt în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 iunie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.155/121/2010, Tribunalul Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010.
Excepţia a fost ridicatã de Georgeta Achihãniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeanã a Pensionarilor, cu prilejul soluţionãrii unei cauze civile având ca obiect recalcularea pensiei.
Prin Încheierea din 9 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.884/40/2009, Curtea de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncã de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare.
Excepţia a fost ridicatã de Ioan Andriescu cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 1.088 din 14 iunie 2010, pronunţatã de Tribunalul Botoşani - Secţia civilã în Dosarul nr. 4.884/40/2009.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã textele de lege criticate, prevãzând inaplicabilitatea dispoziţiilor art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, referitoare la valoarea punctului de pensie, precum şi însãşi scãderea valorii punctului de pensie, contravin dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afecteazã drepturi fundamentale, aşa cum este dreptul de proprietate, dreptul la pensie şi dreptul la un nivel de trai decent. În plus, sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 44 alin. (3) din Constituţie. În acest sens, aratã cã utilizarea de cãtre Guvern a fondurilor de asigurãri sociale în alte scopuri decât plata drepturilor de asigurãri sociale echivaleazã în fapt cu o expropriere. În acelaşi timp, nu este îndeplinitã nici obligaţia statului de a asigura creşterea calitãţii vieţii. În sfârşit, se susţine cã nu au fost îndeplinite condiţiile emiterii în mod constituţional a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, întrucât nu a existat o situaţie extraordinarã.
Tribunalul Galaţi - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Curtea de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã prevederile de lege criticate nu încalcã dispoziţiile din Constituţie invocate.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, dispoziţii potrivit cãrora "Prevederile art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2010."
De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, dispoziţii potrivit cãrora "Valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei şi se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2010."
Autorii excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege aduc atingere urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 1 alin. (3)-(5) referitoare la statul român, la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi la obligaţia respectãrii Constituţiei şi a prevederilor sale, art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 47 alin. (1) şi (2) referitor la dreptul la un nivel de trai decent şi dreptul la pensie, art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului, art. 76 alin. (1) privind condiţiile de majoritate pentru adoptarea legilor organice, art. 79 alin. (1) referitor la avizul prealabil al Consiliului Legislativ, art. 115 alin. (4)-(6) referitor la emiterea ordonanţelor de urgenţã de cãtre Guvern şi art. 135 alin. (2) lit. f) privind obligaţia statului de a asigura creşterea calitãţii vieţii. De asemenea, susţin cã se încalcã şi prevederile art. 1 paragraful 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã textele legale criticate au avut o aplicare limitatã în timp, şi anume doar pentru anul 2010.
Noua reglementare în domeniul pensiilor, respectiv Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, nu a mai preluat modalitatea de calcul şi actualizare a punctului de pensie în funcţie de salariul mediu brut, prevãzutã de art. 80 din Legea nr. 19/2000, în prezent abrogatã. Prin urmare, nici soluţia legislativã criticatã nu a mai fost preluatã de noua reglementare legalã în materie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, excepţie ridicatã de Georgeta Achihãniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeanã a Pensionarilor, în Dosarul nr. 2.155/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã şi de Ioan Andriescu în Dosarul nr. 4884/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 iunie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: