Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 74 din 9 februarie 2023  privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 74 din 9 februarie 2023 privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 130 din 15 februarie 2023
    În temeiul art. 6 alin. (2) lit. d^1) şi e), art. 11 alin. (1) şi art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 50^8, art. 60 alin. (2) şi (5) şi art. 63 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta decizie reglementează modalităţile de informare, de asigurare a accesului şi a posibilităţii utilizatorilor finali cu dizabilităţi de a beneficia de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului adaptate nevoilor lor şi în condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali, stabilind, totodată, măsuri menite să încurajeze punerea la dispoziţia acestora a unor echipamente terminale de comunicaţii electronice care oferă servicii şi funcţii adaptate nevoilor lor specifice, precum şi posibilitatea de a alege furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului şi serviciile oferite de aceştia în condiţii echivalente cu cele disponibile pentru majoritatea utilizatorilor finali.

    ART. 2
    (1) Orice utilizator final cu dizabilităţi are dreptul de a beneficia de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, cel puţin în condiţiile stabilite de prezenta decizie.
    (2) Serviciile care fac obiectul prezentei decizii sunt:
    a) serviciul de acces la internet, cu excepţia celor furnizate publicului larg prin intermediul reţelelor locale cu acces pe suport radio (RLAN);
    b) serviciul de comunicaţii interpersonale bazate pe numere;
    c) serviciul de transmisie utilizat pentru transmisia serviciilor media audiovizuale.

    (3) Prevederile prezentei decizii nu se aplică serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului furnizate prin intermediul reţelelor publice cu acces prin satelit.
    (4) Furnizorii serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului prevăzute la alin. (2), denumiţi în continuare furnizori, au obligaţia implementării măsurilor prevăzute prin prezenta decizie, cu excepţia cazului în care serviciile de comunicaţii electronice sunt destinate persoanelor juridice.

    ART. 3
    (1) În înţelesul prezentei decizii, prin echipament terminal specific de comunicaţii electronice se înţelege un produs sau o parte componentă relevantă din acesta care permite comunicaţia, este conectat direct ori indirect, prin orice mijloace, la interfeţele reţelelor publice de comunicaţii electronice şi poate fi folosit pentru facilitarea accesului utilizatorilor finali cu dizabilităţi la serviciile de comunicaţii electronice destinate publicului, prevăzute la art. 2 alin. (2).
    (2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1), respectiv art. 5 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
    (1) Prevederile prezentei decizii nu aduc atingere obligaţiilor ce pot fi impuse de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) în sarcina furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice desemnaţi ca având putere semnificativă pe piaţă, în conformitate cu legislaţia specială din domeniul comunicaţiilor electronice.
    (2) Obligaţiile impuse furnizorilor în conformitate cu prezenta decizie sunt suplimentare faţă de cele stabilite prin regimul de autorizare generală.

    CAP. II
    Măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi în vederea asigurării informării şi accesului la servicii de comunicaţii electronice destinate publicului
    ART. 5
    (1) Furnizorii au obligaţia de a asigura utilizatorilor finali cu dizabilităţi, cu titlu gratuit, posibilitatea testării, în spaţiile comerciale ale acestora şi ale partenerilor autorizaţi, a echipamentelor terminale care pot răspunde nevoilor utilizatorilor, anterior achiziţionării, în scopul verificării compatibilităţii echipamentelor cu necesităţile specifice ale solicitanţilor, explicându-le acestora funcţiile şi modul în care acestea pot răspunde nevoilor lor, ori posibilitatea returnării echipamentelor achiziţionate, într-un termen stabilit anterior de către furnizor şi comunicat solicitantului.
    (2) La solicitarea utilizatorului final cu dizabilităţi, furnizorii pun la dispoziţie materiale informative, într-un format accesibil şi relevant pentru persoanele cu dizabilităţi, în care sunt prezentate, în mod clar, funcţiile şi modul în care echipamentele terminale pot răspunde nevoilor acestuia, în măsura în care furnizorii deţin aceste informaţii.

    ART. 6
    (1) Furnizorii care deţin o pagină proprie de internet au obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali cu dizabilităţi o secţiune dedicată acestora, accesibilă la un click distanţă şi cu o denumire sugestivă de pe ecranul principal al paginii de internet.
    (2) În cadrul secţiunii menţionate la alin. (1) vor fi publicate, într-o formă clară, completă, actualizată, care poate fi citită optic, şi într-un format accesibil şi relevant, informaţii referitoare la:
    a) oferta de servicii de comunicaţii electronice adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi, precum şi eventuale alte servicii sau facilităţi de care pot beneficia aceştia;
    b) oferta proprie de echipamente terminale specifice de comunicaţii electronice;
    c) eventuale condiţii sau formalităţi pe care utilizatorii finali cu dizabilităţi trebuie să le îndeplinească pentru a beneficia de oferta de produse şi servicii adaptate lor;
    d) condiţiile contractuale de prestare a serviciilor sau alte materiale informative de interes pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi.

    (3) Furnizorii prevăzuţi la art. 2 alin. (4) au obligaţia de a oferi informaţiile menţionate la alin. (2), la cerere, în mod gratuit, în formă tipărită sau prin poştă electronică, dacă se solicită astfel, într-un format accesibil şi relevant, respectiv în moduri accesibile prin intermediul serviciului de relaţii cu clienţii.

    ART. 7
    (1) În vederea asigurării, pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi, a unui nivel de acces şi de informare echivalent celui de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali, furnizorii vor asigura următoarele facilităţi suplimentare:
    a) posibilitatea utilizatorului final cu dizabilităţi de a adresa eventuale solicitări sau reclamaţii, atât telefonic, cât şi prin intermediul poştei electronice, inclusiv prin intermediul unei persoane desemnate de acesta în acest scop, dacă solicitantul a desemnat o astfel de persoană;
    b) accesul cu prioritate al utilizatorilor finali cu dizabilităţi în ceea ce priveşte rezolvarea cazurilor privind instalarea şi configurarea serviciilor şi echipamentelor terminale, privind eventuale deranjamente ale serviciilor contractate, dar şi în cazul mutării serviciilor, dacă aceste servicii sunt disponibile şi celorlalţi utilizatori finali;
    c) accesul la serviciul de relaţii cu clienţii prin modalităţi specifice adaptate necesităţilor tuturor categoriilor de utilizatori finali cu dizabilităţi, inclusiv prin intermediul unui serviciu de mesagerie pentru utilizatorii cu dizabilităţi auditive, în aceleaşi condiţii comerciale oferite celorlalţi utilizatori finali;
    d) asigurarea, de către furnizorii de servicii de telefonie la puncte mobile, a posibilităţii utilizatorilor finali cu dizabilităţi vizuale de a interoga serviciul de control al costurilor prin transmiterea unui mesaj audio, ca alternativă la furnizarea acestui serviciu de mesagerie, în aceleaşi condiţii comerciale oferite celorlalţi abonaţi;
    e) transmiterea gratuită, la cerere, a facturilor prin poştă electronică, dacă se solicită astfel, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, culoarea fonturilor utilizate trebuind să fie în contrast cu cea a fondului.

    (2) În scopul maximizării posibilităţii utilizatorilor finali cu dizabilităţi de a utiliza serviciile de comunicaţii electronice destinate publicului prevăzute la art. 2 alin. (2), furnizorii vor pune la dispoziţia utilizatorilor finali cu dizabilităţi, la cererea acestora, informaţiile prevăzute la art. 50^3, art. 50^4 alin. (1), art. 50^5-50^7, art. 50^10 şi 50^11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, prin următoarele modalităţi:
    a) prin intermediul mai multor canale senzoriale, spre exemplu, dar fără a se limita la acesta, prin furnizarea de fişiere electronice şi pagini de internet care să poată fi citite de un calculator ce utilizează cititoare de ecran, astfel încât persoanele nevăzătoare să poată utiliza informaţiile;
    b) prin prezentarea informaţiilor într-un mod uşor de înţeles, spre exemplu, dar fără a se limita la acesta, prin utilizarea aceloraşi termeni în mod consecvent sau într-o structură clară şi logică, astfel încât persoanele cu deficienţe intelectuale să poată înţelege mai bine;
    c) prin prezentarea informaţiilor în moduri pe care aceştia le pot înţelege, spre exemplu, dar fără a se limita la acesta, prin furnizarea de subtitrări atunci când este prevăzut un material video cu instrucţiuni;
    d) prin punerea la dispoziţie a conţinutului informaţiilor în formate de text care pot fi utilizate pentru a genera formate de asistenţă alternative, putând fi prezentate în diferite moduri şi prin intermediul mai multor canale senzoriale, spre exemplu, dar, fără a se limita la acesta, prin oferirea posibilităţii persoanelor nevăzătoare de a utiliza un fişier compatibil cu sistemul Braille;
    e) prin prezentarea cu caractere de dimensiuni şi tipuri adecvate, ţinând cont de condiţiile de utilizare previzibile şi folosind un contrast suficient, precum şi o spaţiere ajustabilă între litere, rânduri şi paragrafe, spre exemplu, dar fără a se limita la acesta, prin oferirea posibilităţii ca textul să fie citit de persoane cu deficienţe de vedere;
    f) prin completarea oricărui conţinut de tip nontext cu o prezentare alternativă a conţinutului respectiv, spre exemplu, dar fără a se limita la acesta, prin adăugarea unei diagrame cu un text descriptiv care să identifice principalele elemente sau să prezinte acţiunile principale;
    g) în cazul furnizării diverselor informaţii prin intermediul suporturilor electronice (spre exemplu, CD, stick de memorie USB), prin prezentarea acestor informaţii într-o manieră coerentă şi adecvată, făcându-le accesibile, perceptibile, utilizabile, inteligibile şi solide.


    ART. 8
    Furnizorii au obligaţia de a asigura pachete ce au ca obiect serviciile de comunicaţii electronice prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b) care să ofere accesul şi posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilităţi vizuale, auditive şi/sau de vorbire de a beneficia de serviciile respective adaptate nevoilor lor şi în condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali.

    ART. 9
    Fără a aduce atingere obligaţiilor prevăzute la art. 5-7, furnizorii serviciilor de comunicaţii electronice la puncte mobile, prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b), au obligaţia de a asigura utilizatorilor finali cu dizabilităţi accesul la aceste servicii, în limitele ariei de acoperire în care furnizează serviciile de comunicaţii electronice, în aceleaşi condiţii tehnice oferite celorlalţi utilizatori finali, cel puţin prin intermediul unor pachete de servicii disponibile exclusiv la nivel naţional, care să ofere posibilitatea utilizării, în fiecare lună, a următoarelor beneficii minime, astfel:
    a) pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi auditive şi/sau de vorbire, un număr nelimitat de SMS-uri utilizabile în reţeaua proprie şi 300 de SMS-uri utilizabile în reţelele naţionale, la un tarif recomandat de 4 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului, un volum de date de 5 GB, la un tarif recomandat de 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al pachetului fiind de 6 euro/lună, inclusiv TVA;
    b) pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi vizuale, 2.000 de minute utilizabile în reţeaua proprie şi 500 de minute utilizabile în reţelele naţionale, la un tarif recomandat de 2 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului, un volum de date de 5 GB, la un tarif recomandat de 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al pachetului fiind de 4 euro/lună, inclusiv TVA.


    ART. 10
    Pentru a beneficia de facilităţile individuale prevăzute la art. 9, utilizatorii finali cu dizabilităţi ori, în cazul persoanelor lipsite de capacitate de exerciţiu, reprezentanţii legali ai acestora trebuie să prezinte furnizorului, în original, certificatul de încadrare în gradul şi tipul de handicap, emis în condiţiile legii.

    ART. 11
    Un furnizor are dreptul de a refuza solicitările multiple ale unui utilizator final cu dizabilităţi, având ca obiect contractarea pachetelor de servicii prevăzute la art. 9, pe perioada derulării unui contract similar încheiat între aceleaşi părţi.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 12
    (1) Furnizorii au obligaţia implementării dispoziţiilor art. 7 în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii.
    (2) Furnizorii au obligaţia implementării dispoziţiilor art. 6 şi 9 în termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii.

    ART. 13
    Condiţiile prevăzute la art. 9 vor fi revizuite de către ANCOM după 12 luni de la data implementării acestor dispoziţii, ţinând cont de caracteristicile serviciilor de comunicaţii electronice.

    ART. 14
    (1) Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 3 zile de la publicare.
    (2) La data intrării în vigoare a prezentei decizii, Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 160/2015 privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 26 februarie 2015, cu modificările ulterioare, se abrogă, cu excepţia prevederilor art. 6 şi 10, care se abrogă după 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii, respectiv cu excepţia prevederilor art. 7, care se abrogă după 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
                    Vlad Ştefan Stoica

    Bucureşti, 9 februarie 2023.
    Nr. 74.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016