Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 736 din 24 octombrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii de la pct. VI din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 4 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor menţiunii de la pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Sibiu - Secţia civilã în dosarele nr. 1.698/2006, nr. 1.699/2006, nr. 1.692/2006 şi nr. 1.700/2006.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 5 octombrie 2006 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 17 octombrie 2006 şi apoi la data de 24 octombrie 2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 15 iunie 2006, pronunţate în dosarele nr. 1.698/2006, nr. 1.699/2006, nr. 1.692/2006 şi nr. 1.700/2006, Tribunalul Sibiu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor menţiunii de la pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicatã din oficiu de instanţa de judecatã cu prilejul soluţionãrii unor contestaţii formulate împotriva deciziilor de recalculare a pensiilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Tribunalul Sibiu - Secţia civilã susţine, în esenţã, cã dispoziţiile legale criticate contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât nu iau în considerare la stabilirea bazei de calcul a pensiilor anumite categorii de venituri realizate de salariaţi anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 şi pentru care s-a plãtit contribuţia de asigurãri sociale, creându-se astfel discriminãri între diferitele categorii de asiguraţi în raport cu data pensionãrii. În sprijinul celor susţinute, invocã <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , care prevede cã numãrul de puncte realizat în fiecare lunã se calculeazã prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice, şi dispoziţiile pct. 19 din Normele de aplicare a <>Legii nr. 19/2000 , care stabilesc ce se înţelege prin sintagma "salariile individuale brute realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile", sintagmã ce ia în calcul şi veniturile excluse de dispoziţiile de lege criticate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, textele de lege criticate neinstituind privilegii ori discriminãri între persoane aflate în situaţii identice. În acest sens, aratã cã, potrivit art. 23 alin. (1) şi <>art. 26 alin. (1) lit. d) şi e) şi alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , în baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale în cazul asiguraţilor se includ sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau contractul colectiv de muncã, însã nu şi sumele reprezentând participarea salariaţilor la profit, premii şi alte drepturi exceptate prin legi speciale, sume asupra cãrora nu se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale şi care nu sunt luate în calcul la stabilirea cuantumului acesteia. De asemenea, aratã cã legiuitorul este în drept sã stabileascã modalitãţile de calcul al pensiilor, precum şi sã le modifice pe acestea, potrivit obiectivelor ce le urmãreşte prin reglementãrile ce le instituie, fãrã ca aceasta sã reprezinte o încãlcare a principiului constituţional al egalitãţii în drepturi.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, contravenind art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, considerã cã salariaţii care au plãtit contribuţia de asigurãri sociale pentru veniturile care nu fãceau parte din baza de calcul a pensiilor anterior datei de 1 aprilie 2001 sunt supuşi aceluiaşi tratament juridic cu persoanele care nu au achitat aceastã contribuţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile menţiunii de la pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Potrivit art. 4 alin. (2) din ordonanţã, anexa face parte integrantã din acest act normativ. Menţiunea de la pct. VI din anexã prevede cã: "Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual, întrucât nu au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori dupã timp, pe bazã de tarife sau cote procentuale;
- participarea la beneficii a oamenilor muncii din unitãţile economice;
- premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizãri deosebite;
- recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate;
- diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer;
- drepturile de autor;
- drepturile plãtite potrivit dispoziţiilor legale, în cazul desfacerii contractului de muncã;
- al 13-lea salariu;
- alte sporuri care nu au avut caracter permanent."
În susţinerea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor de lege criticate, Tribunalul Sibiu - Secţia civilã invocã încãlcarea principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, consacrat de art. 16 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, drepturile cetãţenilor la pensie şi la alte forme de asigurãri şi asistenţã socialã sunt prevãzute de lege. Astfel, atribuţia de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, inclusiv modalitãţile de calcul a cuantumului lor, revine în exclusivitate legiuitorului. Acesta, în considerarea unor schimbãri intervenite în posibilitãţile de acordare şi dimensionare a drepturilor de asigurãri sociale, poate modifica, ori de câte ori considerã cã este necesar, criteriile de calcul al cuantumului acestor drepturi, dar cu efecte numai pentru viitor. Prin urmare, ţine de opţiunea liberã a legiuitorului stabilirea veniturilor realizate de titularii dreptului la pensie care se includ în baza de calcul pentru stabilirea cuantumului pensiilor.
Noua legislaţie privind sistemul public de pensii recunoaşte ca stagiu de cotizare vechimea în muncã consideratã utilã de legislaţia anterioarã pentru determinarea dreptului la pensie. În menţiunea criticatã pentru neconstituţionalitate se precizeazã în mod expres cã nu se iau în calcul la stabilirea punctajului mediu anual acele venituri care, potrivit legislaţiei anterioare, nu au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor. Aceste dispoziţii nu modificã, cu efect retroactiv, legislaţia anterioarã. Verificarea împrejurãrilor dacã, potrivit legislaţiei anterioare, s-au încasat sau nu contribuţii la asigurãrile sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului anual şi dacã aceste venituri au fãcut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor constituie probleme de fapt şi de aplicare a legii în cazuri concrete individuale, a cãror soluţionare intrã în competenţa exclusivã a instanţei judecãtoreşti.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor menţiunii de la pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Sibiu - Secţia civilã în dosarele nr. 1.698/2006, nr. 1.699/2006, nr. 1.692/2006 şi nr. 1.700/2006.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 octombrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
---
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: