Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 733 din 13 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) si (3) si art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 714 din 23 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) şi (3) şi <>art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Claudiu Vasile în Dosarul nr. 8.771/54/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 8.771/54/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) raportate la cele ale <>art. 9 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicatã de Claudiu Vasile într-o cauzã având ca obiect soluţionarea cererii de acordare a gradului profesional de ofiţer corespunzãtor vechimii în munca de poliţist.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt contrare principiului egalitãţii în faţa legii, fiind inadmisibil ca persoane din cadrul aceluiaşi minister sã nu beneficieze de aceleaşi drepturi.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul cã dispoziţiile de lege criticate nu conţin discriminãri între categoriile de personal din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Apãrãrii, acestea aflându-se în situaţii diferite.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã întrucât egalitatea nu înseamnã uniformitate şi pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin principiului egalitãţii, întrucât se aplicã în mod egal tuturor subiectelor de drept aflate în aceeaşi situaţie juridicã, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare.
Preşedinţii celor douã Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) şi (3) şi <>art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Dispoziţiile art. 9 alin. (3) au fost modificate prin <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003.
Dispoziţiile <>art. 21 alin. (4) au fost modificate prin Legea nr. 101/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.
În urma acestor modificãri, dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 9 alin. (2) şi (3): "Ofiţerii de poliţie pot proveni şi din rândul agenţilor de poliţie absolvenţi, cu diplomã sau licenţã, ai instituţiilor de învãţãmânt superior de lungã sau scurtã duratã ale Ministerului de Interne sau ai altor instituţii de învãţãmânt superior cu profil corespunzãtor specialitãţilor necesare poliţiei, stabilite prin ordin al ministrului de interne.
Pentru unele funcţii pot fi încadraţi direct sau transferaţi din instituţiile publice de apãrare şi siguranţã naţionalã specialişti cu studii corespunzãtoare cerinţelor postului şi care îndeplinesc condiţiile legale.";
- Art. 21 alin. (4): "Poliţiştilor prevãzuţi la art. 9 alin. (2) şi (3) li se acordã gradele profesionale în funcţie de pregãtirea lor şi de vechimea în specialitatea corespunzãtoare studiilor absolvite, raportate la cerinţele postului. Încadrarea acestora se face pe o perioadã de probã de 6 luni sau 12 luni, în raport cu categoria din care fac parte şi cu gradul profesional acordat."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile de lege criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţiile <>art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 stabilesc condiţiile în care li se acordã poliţiştilor - prevãzuţi la art. 9 alin. (2) şi (3) - gradele profesionale, criteriile de acordare fiind pregãtirea şi vechimea în specialitatea corespunzãtoare studiilor absolvite.
Curtea constatã cã nu se poate reţine existenţa vreunei discriminãri între categorii de personal diferite, aflate în situaţii diferite, din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe de-o parte, şi din cadrul instituţiilor publice de apãrare şi siguranţã naţionalã, pe de altã parte. Întrucât principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii presupune aplicarea aceluiaşi tratament juridic pentru situaţii juridice similare, legiuitorul poate reglementa în mod diferit situaţii juridice diferite, nefiind astfel încãlcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) şi (3) şi <>art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Claudiu Vasile în Dosarul nr. 8771/54/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 septembrie 2007.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: